ریپورتاژ آگهی
پناهگاه حیات وحش سوتاو

پناهگاه حیات وحش سوتاو

ناه‌گاه حیات وحش سوتاو در موقعیت جغرافیایی N3633 E4611 در استان آذربایجان غربی واقع است. در ایران هم اكنون دشت « سوتاو » بوكان مهمترین زیستگاه پرنده میش مرغ در كشور است. این مكان به دلیل شرایط مطلوب و منحصر بفرد خود به مهمترین زیستگاه پرنده نادر میش مرغ در سطح كشور تبدیل شده‌است.
  • 1400/11/11
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : بوکان
  • دسته : مناطق حفاظت شده ایران
آدرس : بوكان
تلفن : 66059000-021

پناه‌گاه حیات وحش سوتاو در موقعیت جغرافیایی N3633 E4611 در استان آذربایجان غربی واقع است. در ایران هم اكنون دشت « سوتاو » بوكان مهمترین زیستگاه پرنده میش مرغ در كشور است. این مكان به دلیل شرایط مطلوب و منحصر بفرد خود به مهمترین زیستگاه پرنده نادر میش مرغ در سطح كشور تبدیل شده‌است. دشت سوتاو كه یك پهنه تپه ماهوری به وسعت ۴۰۰ هكتار را در روستای حمامیان از توابع شهرستان بوكان شامل می‌شود، سالانه پذیرای ۲۰ تا ۲۵ قطعه از این‌نوع پرنده نادر است. اخیرا از سوی اداره كل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، این منطقه به عنوان پناهگاه میش مرغ در آذربایجان غربی اعلام شده ‌است. محل زیست این پرنده در آذربایجان غربی مناطق «آزاد»، «باجوند» و «كانی سیب» در مهاباد و «دشت سوتاو»، «حمامیان» و «ینگجه» در بوكان است.
این پرنده طی سال ‌های گذشته به دلیل محدود شدن زیست‌ گاه‌های طبیعی، شكار بی‌رویه و اختلال در مناطق زیست و تخمگذاری آن، در معرض تهدید انقراض قرار گرفته‌ است. میش مرغ یك پرنده نادر در جهان به شمار می‌رود كه در حال حاضر در فهرست سرخ اتحادیه بین ‌المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار گرفته ‌است.

میش مرغ كه در زبان محلی ‘چه رگ’ نامیده می شود، پرنده‌ای از خانواده ‘هوبرگان’ است كه در دشت‌های وسیع بی‌درخت، زمین‌های استپی و كشتزارهای پهناور حبوبات و علفزارها زندگی می‌كند. این پرنده دارای گردن و پاهایی كشیده، بالها و منقار پهن و پرهای رنگارنگ است و روی زمین لانه‌سازی می‌كند. میش مرغ در فصل بهار در هر دوره، دو تا چهار تخم می گذارد كه پس از ۲۵ تا ۲۷ روز جوجه‌ها به دنیا می‌آیند.
میش مرغ یكی از بزرگترین پرندگان ایران است و از نظر شكل و جثه شباهت زیادی به بوقلمون دارد. در گذشته این پرنده به صورت پراكنشی در شمال غرب كشور زیست می كرد، اما هم اكنون، بوكان به آخرین پناهگاه این پرنده نادر در كشور تبدیل شده است. میش مرغ، پرنده نادری است كه درفهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار دارد و مشاهده ۳۳ قطعه از این پرنده در دشت های بوكان امید تداوم حیات این گونه مهاجر را تقویت كرده است.

پناهگاه حیات وحش سوتاو-gTNLTiwdd0

پناهگاه حیات وحش سوتاو-YRxTljNejh