ریپورتاژ آگهی
دریاچه پله (الندان)

دریاچه پله (الندان)

دریاچه الندان (به نام آببندان پله ازنی هم شناخته می شود) این دریاچه در نزدیكی ازنی از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری قرار دارد و نام خود را از این روستا گرفته است
  • 1400/11/11
  • استان : مازندران
  • شهر : ساري
  • دسته : تالاب و دریاچه های ایران
آدرس : این دریاچه زیبا در روستای الندان از توابع بخش چهاردانگه شهر كیاسر شهرستان ساری قرار دارد.
تلفن : 66059000-021

این دریاچه زیبا در روستای الندان از توابع بخش چهاردانگه شهر كیاسر شهرستان ساری قرار دارد.
دریاچه الندان (به نام آببندان پله ازنی هم شناخته می شود) این دریاچه در نزدیكی ازنی از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری قرار دارد و نام خود را از این روستا گرفته است. روستای ازنی در ۶۵ كیلومتری جنوب شهر ساری و ۲۰ كیلومتری كیاسر در دهستان چهاردانگه در بخش چهاردانگه شهرستان ساری و در دامنه ی كوهی به نام ازنی كوه و با مختصات جغرافیایی ،۵۳ درجه و ۲۵ دقیقه و ۲ ثانیه شرقی و ۳۶ درجه و ۱۴ دقیقه و ۱۴ ثانیه شمالی و ۱۲۰۰ متری از سطح دریا در جاده ساری ـ سمنان (جاده كیاسر) واقع شده است.

وسعت این آب بندان ۱۷ هكتار می باشد كه در موقع بارندگی به ۳۰ هكتار نیز می رسد. در فصل زمستان محل سكونت اردك های وحشی می باشد .و سال های اخیر با رها سازی ماهی در این دریاچه كاربرد های آن افزایش پیدا كرده است. در آن سوی آب بندان پله رود خانه ای جریان دارد كه آب گواری آن برای نوشیدن بسیار مناسب است ، چون از سرچشمه ی این رودخانه تا محل اتصال آن به زمین های كشاورزی هیچگونه سكونت گاه انسانی وجود ندارد تا آب آن را آلوده نماید. در نزدیكی آبندان پله درختچه های ازگیل و ولیك وجود دارد كه پذیرای مهمان خود در فصل پاییز می باشد. جالب است بدانید آب این آببندان فقط از طریق نزولات آسمانی تامین می شود و هیچ رود خانه ای به سمت آن جریان ندارد. نحوه قرار گیری و نوع خاك آن باعث شده است در اثر اندك بارانی تمام آب های باران و برف به سمت آن جریان پیدا كند و عدم نفوذ پذیری خاك آن باعث شده است ماندگاری آب را در این آببندان زیاد نماید. اطراف آبندان در اوایل بهار محل رویش گل بنفشه، الزی (پیازچه وحشی) و انواع سبزی های معطر و دارویی می باشد.

دیدنی های این روستا را می توان اینگونه برشمرد :

1. آب بندان پله

2. اَ فروشونه

3. جنگل های انبوه پله

4. اندون

5. رود خانه لاكبار
6. قله زیبای ازنی كوه

7. دب چاه های موجود در جنگل های ازنی

8. قله ازنی
9. مرقله (مارقله)

آب بندان پله دارای امكاناتی از قبیل : دستشویی، قایق موتوری و پدالو می باشد.

نزدیك ترین راه رسیدن به این آب بندان از طریق روستای ازنی می باشد. جاده تا روستای ازنی آسفالت می باشد و از آنجا تا آب بندان تقریبا فاصله یك و نیم كیلومتری دارد كه آسفالت نیست

دریاچه پله (الندان)-Om1gSZngys

پیشنهاد ویژه برای رفتن به الندان
اگر از ساری حركت كردید بعد حدود 60 كیلومتر به پمپ بنزینی در سمت چپ خود می رسید روبروی آن یعنی دست راست شما تابلوی الندان هست آن را انتخاب كنید ابتدا مسیر آسفالت است و بعد حدود 7 كیلومتر خاكی دارد كه البته با سرعت پایین می شود رفت و شاید چه بهتر كه خاكی است تا از سرعت خود بكاهیم و زیبایی های مسیر را دو چندان نگاه كنیم.

نزدیك ترین راه رسیدن به این آب بندان از طریق روستای ازنی می باشد.  امكانات پوشاك و خوراك و جعبه كمك های اولیه و زاپاس اضافی به همراه داشته باشید.

دریاچه پله (الندان)-LDxinGX5Nn

دریاچه پله (الندان)-RG6kgCwqAo

دریاچه پله (الندان)-9DvZApVswM

دریاچه پله (الندان)-rAKEKdnMZK

دریاچه پله (الندان)-HZBxCGdG1h

دریاچه پله (الندان)-gA1fCOEni2

دریاچه پله (الندان)-w0Ugx3AyXx