ریپورتاژ آگهی
منطقه حفاظت شده خیبوس

منطقه حفاظت شده خیبوس

مطقه حفاظت شده خیبوس حدفاصل جنگل های جنوبی نزدیك قادیكلای قائم شهر تا مناطق یاغ كوه برنجستانك شیرگاه می باشد. منطقه حفاظت شده خیبوس و انجیل سی یكی از مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست ایران است
  • 1400/11/11
  • استان : مازندران
  • شهر : قائم شهر
  • دسته : مناطق حفاظت شده ایران
آدرس : قائم شهر، بین قادیكلا تا كوه برنجستانك
تلفن : 66059000-021

خیبوس منطقه‌ای كوهستانی در استان مازندران است كه از جمله مكان های دیدنی قائمشهر به شمار می‌‌رود و یكی از مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست ایران است. خیبوس پوشیده از جنگل‌های با ارزش هیركانی و توده‌های كم دست خورده شمشاد است. وجود تنوع زیستی بالا، جنگل‌های كم نظیر و كم دست خورده هیركانی، گونه‌های با ارزش شوكا، و مرال و دره‌های پر آب و راه‌های دسترسی مناسب، زمینه فعالیت‌های علمی و پژوهشی و گردشگری را در منطقه فراهم ساخته‌اند. گونه‌های اصلی جانوری منطقه عبارتند از: مرال، شوكا، پلنگ، خرس قهوه‌ای، شغال، گراز، روباه معمولی، تشی، رودك، سنجابك، درختی، كبوتر جنگلی، توكای گلوسیاه، توكای پشت بلوطی، مار آبی، و لوس مار.

مطقه حفاظت شده خیبوس حدفاصل جنگل های جنوبی نزدیك قادیكلای قائم شهر تا مناطق یاغ كوه برنجستانك شیرگاه می باشد. منطقه حفاظت شده خیبوس و انجیل سی یكی از مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست ایران است. این منطقه با مساحت ۳۴۷۱ هكتار در دامنه ارتفاعی ۲۵۰ تا ۹۳۰ متر، دما و بارندگی متوسط سالیانه ۱۶ درجه سانتیگراد و ۸۰۰ میلیمتر، دارای اقلیم مرطوب معتدل می باشد.

منطقه حفاظت شده خیبوس و انجیل در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شد. خیبوس پوشیده از جنگل های با ارزش هیركانی و توده های كم دست خورده شمشاد است. از دیگر گونه های درختی مهم منطقه می توان ممرز، بلند مازو، راش، پلت شیردار، نمدار، ملچ، خرمندی، انجیلی و توسكا را نام برد.

گونه های اصلی جانوری منطقه عبارتند از : مرال، شوكا، پلنگ، خرس قهوه ای، شغال، گراز، روباه معمولی، تشی، رودك، سنجابك، درختی، كبوتر جنگلی، توكای گلوسیاه، توكای پشت بلوطی، مار آبی، و لوس مار.

وجود تنوع زیستی بالا، جنگل های كم نظیر و كم دست خورده هیركانی، گونه های با ارزش شوكا، و مرال و دره های پر آب و راه های دسترسی مناسب، زمینه فعالیت های علمی و پژوهشی و گردشگری را در منطقه فراهم ساخته اند.

در نزذیكی این منطقه سد زمزم یا همان سد برنجستانك قرار دارد كه دیدن آن را پیشنهاد می كنیم در همین سایت مشخصات سد زمزم ثبت شده است.

منطقه حفاظت شده خیبوس-8LQlP6oh8d

منطقه حفاظت شده خیبوس-g4rYBYa90D

منطقه حفاظت شده خیبوس-jYhUmD6XES

منطقه حفاظت شده خیبوس-ihcOEeMw2Q

منطقه حفاظت شده خیبوس-yTSdixWPbH

منطقه حفاظت شده خیبوس-ceZjFaU3aK