ریپورتاژ آگهی
امامزاده محمد دیباج (ع)

امامزاده محمد دیباج (ع)

محمد بن جعفر صادق (ع) ملقب به دیباج برادرش امام موسی كاظم (ع) ومادرش حمیده نام داشت.
  • 1400/11/11
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : درگز
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : مزار موجود امامزاده محمد الصادق (ع) در چهارده كلاته بین هزار جریب مازندران و چشمه علی دامغان می باشد و بارگاه بسیار مرتفی دارد كه به امر شاهرخ ساخته شده است
تلفن : 66059000-021

محمد بن جعفر صادق (ع) ملقب به دیباج برادرش امام موسی كاظم (ع) ومادرش حمیده نام داشت.
محمد به سال ۱۳۳ه.ق در مدینه متولد شد و در سال ۱۹۹ه.ق علیه مامون عباسی قیام نمود و در ماه شعبان سال ۲۰۳ه.ق به شهادت رسید.

او صاحب ۷ پسر و ۹ دختر بود و همسرش خدیجه دختر عبیدالله بن حسن بن علی بن حسین نام داشت.

مورخین درباره شخصیت محمد دیباج چنین می گویند:

وی مردی عابد ، فاضل ، زاهد ، سخاوتمند ، شجاع كه در نزد مردم محبوبیت زیادی داشت و از شیوخ و بزرگان آل ابی طالب بود .
محمد دیباج از پدرش امام صادق(ع)علوم زیاد آموخت و نجاشی و طوسی او را در شمار اصحاب علمی آن حضرت آورده اند و بسیاری از بزرگان از او نقل حدیث نموده اند. محمد دیباج اولین كسی بود كه خبر شهادت امام رضا را اعلام نمود و به همین دلیل مورد تعقیب دستگاه مامون عباسی قرار گرفت و بالا خره به گفته بیشتر مورخان ایشان در سال ۲۰۳ه.ق در منطقه ای بین جرجان و صد در وازه در محلی بنام چهارده (دیباج فعلی) به شهادت رسید و در همانجا به خاك سپرده شد با روی كار آمدن آل بویه در ایران ساختمان مقابر ائمه شیعه مورد توجه قرار گرفت و در سال ۳۷۴ ه. ق فردی به نام ابولقاسم اسماعیل بن عباد بر سر مزار محمد دیباج عمارتی ساخت.

محل دفن

در محل دفن امام زاده محمدبن جعفر (ع) سه قول است:

۱- حضرت در سرخس خراسان مدفون است و اكنون تربت او مشهد عظیمی است.

۲- حضرت در گرگان وفات كرد و در آنجا مدفون است و یك قول است در بسطام در قبله بقعه بایزید بقعه ایست منسوب به ایشان.

۳- مزار موجود امامزاده محمد الصادق (ع) در چهارده كلاته بین هزار جریب مازندران و چشمه علی دامغان می باشد و بارگاه بسیار مرتفی دارد كه به امر شاهرخ ساخته شده است. و قول سوم منافاتی با قول اول ندارد چون چهارده در گذشته جزو خاك خراسان بوده و بین قول اول و دوم هم اختلافی نیست. چون گرگان را در عهد گورگانیها صاحبان خراسان می گفتند. علاوه بر این خاك گرگان در قدیم به قدری امتداد داشت كه مناطق هزار جریب و چهارده كلاته در سالهای گذشته جزو گرگان بوده و در عهد خلفای بنی عباس نیز همان وضع قدیم ملحوظ و معمول بوده است. در نتیجه مدفن محمدبن جعفر الصادق (ع) ملقب به دیباج به یقین در چهارده می باشد.(یعنی شهر دیباج دامغان)

 

امامزاده محمد دیباج (ع)-VdQ7mhSvtt

امامزاده محمد دیباج (ع)-iVqwckiIdQ