ریپورتاژ آگهی
كاروانسرای طبسی

كاروانسرای طبسی

این اثر در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۸۰۲ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  • 1400/11/11
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : تربت حيدريه
  • دسته : كاروانسراهای ایران
آدرس : رباط طبسی مربوط به دوره قاجار است و در تربت حیدریه، خیابان قائم، ضلع شرقی مزار قطب الدین حیدر واقع شده
تلفن : 66059000-021

در ضلع شرقی مزار قطب الدین حیدر، رباط نسبتاً بزرگی دیده می شود كه مثل همه رباط های قدیم از مجموعه ی ایوان و غرفه و اطاق و اخیه و انبار و طویله تشكیل شده است . این رباط كه حتی از نظر ساختمانی به پای هیچ كدام از رباط های میان راهی نمی رسد چیزی است در حد یك كاروانسرا اما وجود آن در كنار مزار و مسجد حداقل گویای این نكته است كه رشد شهر ریشه در همین مجموعه دارد ، یعنی نقطه ثقل ایاب و ذهاب و ورود و خروج به شهر بوده است و احتمالاً باید همزمان با بنای مزار یا كمی پس از آن ساخته شده باشد .

لازم به ذكر است كه سازمان میراث فرهنگی كارگاه تعمیرات و ساماندهی مجموعه تاریخی قطب الدین حیدر را فعال نموده و مبالغ قابل توجهی را صرف تبدیل آن به مجموعه فرهنگی تاریخی شامل موزه باستانشناسی ، كارگاه هنری سنتی، كتابخانه تخصصی، چایخانه سنتی و دیگر كاربریهای فرهنگی نموده است.

مشخصات بنا این رباط در زمره بناهای دو ایوانی است كه شامل فضای ورودی هشتی و تعدادی هجره مشرف به میان سرای بنا و انبار و اصطبل است.

این رباط كه از ابنیه‌های جنب مزار قطب الدین حیدر می‌باشد در ضلع شرقی مزار قطب‌الدین حیدر قرار دارد و از چند ایوان و غرفه و اتاق و اخیه و طویله و انبار تشكیل شده و شكل و تركیب كاروانسرایی دارد كه در كنار مسجد و مزار قرار گرفته است. وجود این مجموعه بیانگر محل تردد و نقطه ثقل ایاب و ذهاب مردم به شهر بوده است.
رباط طبسی مربوط به دوره قاجار است و در تربت حیدریه، خیابان قائم، ضلع شرقی مزار قطب الدین حیدر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۸۰۲ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

كاروانسرای طبسی-WKl4I3j3Tc

كاروانسرای طبسی-2l8QHkzMcN