ریپورتاژ آگهی
مدرسه امیر شاه ملك

مدرسه امیر شاه ملك

این پژوهشگر كه تحقیق خود را درباره دوره های ساختمانی مزار شیخ جام انتشار داده است با تكیه بر متن كتاب مقامات بنیان این مدرسه را ۸۴۶ ه ق ذكر می كند
  • 1400/11/11
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : تربت جام
  • دسته : مدرسه های قدیمی ایران
آدرس : امروزه از بنای موسوم به مدرسه امیر شاه ملك اثری بر جای نمانده است . اما به اعتقاد برخی از محققان از جمله گلبمك این بنا در ضلع جنوبی مجموعه وجود داشته و در حال حاضر ساختمان جدید جایگزین آن شده است
تلفن : 66059000-021

امروزه از بنای موسوم به مدرسه امیر شاه ملك اثری بر جای نمانده است . اما به اعتقاد برخی از محققان از جمله گلبمك این بنا در ضلع جنوبی مجموعه وجود داشته و در حال حاضر ساختمان جدید جایگزین آن شده است .
این پژوهشگر كه تحقیق خود را درباره دوره های ساختمانی مزار شیخ جام انتشار داده است با تكیه بر متن كتاب مقامات بنیان این مدرسه را ۸۴۶ ه ق ذكر می كند . گویابانی آن امیر شاه ملك درسال ۸۲۹ ه ق وفات نموده است . بنابراین نام قید شده در این كتاب امیر شاه ملك یكی از امرای كلان و معتبر تیمور گوركان بوده است كه نامش دركتیبه مسجد شاه در مشهد دیده می شود .
وی در اغلب لشكركشیها و جنگبهای مهم تیمور را همراهی می كرد و زمانی سرپرستی الغ بیك فرزند شاهرخ را به عهده داشت ، بعدها حكمران خوارزم گردید و تا آخر عمر ( ۸۲۹ ق) در آن قسمت باقی بود.
برنارد اكین نیز به تأثیر ازگزارش گلمبك ، تاریخ بنیان بنا را ۸۴۶ ه ق می داند و به این نكته اشاره دارد ،‌نقشه ای كه توسط ( مك كول) در سال ۱۹۳۸ میلادی ترسیم شده و توسط دونالد ویلبر انتشار یافته ، ایوان محصور شده ای با یكسری طاقنماها در مجاورت مدرسه فیروزشاهی نشان داده است . وی در كتاب خود ( معماری تیموری در خراسان ) به عكس قبل از ویرانی بنا كه توسط ( گدارد ) به چاپ رسیده استناد كرده و به ایوان ویران شده در پشت ایوان ورودی مشتمل بریك طاق ضربی سه كنج كه احتمالاَ دارای تزئینات كاشی كاری بوده اشاره می نماید.
در حال حاضر در محل بنای امیر شاه ملك مدرسه ای قرار دارد كه طلاب علوم دینی درآن مشغول به تحصیل می باشند.

 

مدرسه امیر شاه ملك-dH43GMMu1X