ریپورتاژ آگهی
روز شیراز

روز شیراز

شیراز یكی از شهرهای بزرگ ایران می باشد ، شیراز مركز استان فارس است. پس از تصویب شورای شهر شیراز و تایید مجلس ۱۵ اردیبهشت را روز شیراز نامگذاری كردند. به همین مناسبت، هر ساله برنامه‌های ویژه‌ای در این روز برگزار می‌گردد.
  • 1401/02/13
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : دانستنی های سفر
آدرس : فارس-شیراز
تلفن : 66059000-021

همه چیز درباره 15 اردیبهشت / روز شیراز

شیراز یكی از شهرهای بزرگ ایران می باشد ، شیراز مركز استان فارس است. پس از تصویب شورای شهر شیراز و تایید مجلس ۱۵ اردیبهشت را روز شیراز نامگذاری كردند. به همین مناسبت، هر ساله برنامه‌های ویژه‌ای در این روز برگزار می‌گردد.  

شهر شیراز قدمتی طولانی دارد، در الواح گلی عیلامی كه متعلق به ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد می باشد و از جنوب غرب این شهر به دست آمده، به شهری به نام "تیرازیس" اشاره شده كه در بعدها به شیراز تغییر كرده است. همچنین، در سال ۱۳۱۴ خشتی عیلامی در تخت‌جمشید یافت شد كه در آن از قلعه‌ای به نام «تیرازیس» یا «شیرازیس» نام برده بود. 

شیراز در بخش مركزی استان فارس، در ارتفاع ۱۴۸۶ متر بالاتر از سطح دریا و در منطقهٔ كوهستانی زاگرس واقع شده و آب و هوای معتدلی دارد. 

روز شیراز-5w6BaRUqD9

در آغاز دهه ۸۰ شمسی شورای شهر شیراز پیشنهاد نام‌گذاری روزی به نام شیراز را ارائه نمود كه این پیشنهاد با موافقت مجلس شورای اسلامی مواجه شد و به این دلیل "۱۵ اردیبهشت‌ماه" به نام روز شیراز در تقویم ملی ایران ثبت گردید. 

 

آب و هوای عالی و عطر دل انگیز بهار نارنج در اردیبهشت ماه یكی از دلایل نامگذاری شیراز در 15 اردیبهشت گردید. تلفیق هنر و معماری ایرانی با عطر درختان بهار نارنج چنان زیبایی به شهر شیراز می‌بخشند كه شیراز را در این روزها به گوشه‌ای از بهشت تبدیل می كند.

 

روز شیراز-ru2g63Iahh

از اهداف برنامه‌هایی كه طی سال‌ها در این روز برگزار می‌شوند معرفی جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شیراز و سنت‌ها و آداب و رسوم شیراز می باشد، برخی از این برنامه‌ها جنبه تفریحی و سرگرمی دارند.

 

برنامه‌های روز شیراز

در 15 اردیبهشت بازدید از مكان‌های گردشگری و فرهنگی شیراز رایگان می باشد و برنامه‌های متنوعی در شهر برای شادی و نشاط مردم برگزار می گردد. از جمله این برنامه‌ها تخفیف مراكز اقامتی، برگزاری كنسرت‌ها، طبخ غذاهای شیرازی و سنتی، كارگاه‌های خنده درمانی، مشاوره‌های گروهی، برپایی نمایشگاه‌های عكس از شیراز، مسابقه‌های عكاسی و نمایشگاه‌های خوشنویسی می باشد.

 

در روز شیراز آرامگاه‌های حافظ و سعدی نیز برنامه‌های ویژه‌ای دارند. یكی از برنامه‌های خاص این روز، برگزاری گردهمایی‌ها و برنامه‌هایی با محوریت شعر بوده است. برنامه‌های دیگری چون نمایشگاهی از كتابت و خوشنویسی اشعار حافظ، نمایشگاه مینیاتور، اجرای شب شعر و برنامه خوشنویسی روح القدس در حافظیه برپا می‌شود و حال و هوای معنوی و دلنشینی به آن می‌دهد.

روز شیراز-X3BK2d1MSk

جشن‌های شبانه ای نیز در ارگ‌ها و باغ‌های شیراز برگزار می گردد. همچنین، جشن‌ها و مسابقه‌های تفریحی برای كودكان و نوجوانان نظیر مسابقه بادبادك‌بازی در پارك‌ها برگزار می شود. از جذاب‌ترین برنامه‌هایی كه تا به حال در روز شیراز انجام شده، پرواز هم‌زمان بالون‌های رنگارنگ می باشد كه از كشورهای اروپایی به ایران آورده شده بودند.

 

همچنین در این روز نمایشگاه‌های مشاهیر و تجلیل از شیرازشناسان، رونمایی از كتاب‌ها، مسابقه‌های اسكیس معماری از آثار معماری شیراز و پخش فیلم‌های كارگردانان شیرازی برگزار می گردد.

 

در بین تمام بناهای تاریخی شیراز، بازدید از باغ های قدیمی كه غرق در عطر بهار نارنج و شكوفه هستند، یكی از بهترین و لذت بخش ترین كارها می باشد. 

 

روز شیراز-uFQJ9MmeMI

روز شیراز-fLzQnhCGcf

روز شیراز-3DIpyT4YQR