ریپورتاژ آگهی
مورموری

مورموری

مورموری یكی از شهرهای استان ایلام در غرب ایران است. این شهر در بخش كلات شهرستان آبدانان قرار دارد. جمعیت مورموری درسال ۱۳۸۵، برابر با ۳٬۴۹۱ نفر (۶۸۴ خانوار) بوده است
  • 1400/11/10
  • استان : ايلام
  • شهر : مورموری
  • دسته : شهر-استان
آدرس : در بخش كلات شهرستان آبدانان
تلفن : 66059000-021

مورموری یكی از شهرهای استان ایلام در غرب ایران است. این شهر در بخش كلات شهرستان آبدانان قرار دارد. جمعیت مورموری درسال ۱۳۸۵، برابر با ۳٬۴۹۱ نفر (۶۸۴ خانوار) بوده است.

این شهر دارای آب و هوایی نیمه خشك با متوسط بارندگی ۳۵۰ میلیمتر در سال می‌باشد. نزدیكی به خطوط ریلی و هوایی استان خوزستان و وجود منابع گاز، نفت، گوگرد و آب دریاچه سد كرخه را می‌توان به عنوان قابلیت‌های بالقوه برای توسعه این شهر دانست. شهرداری در این شهر در سال ۱۳۸۴ تاسیس گردید.

موموری خود یك بخش است و از جمله قطبهای كشاورزی استان ایلام است گویش مردمان این شهرزبان لری می باشد. ساكنان اصلی مورموری طایفه دیناروند می باشد كه اكنون در شهر موسیان و شهرستان شوش دانیال،پلدختر،خرم آباد،بروجرد و سوسنگرد ساكن هستند.

تاریخچه

نام قدیمی و محلی مورموری “دیناروند” بوده است كه پس از چنگ قلعه سی كه در آن ایل دیناروند با والی لرستان در حدود۲۰۰ سال پیش داشت، منجر به ضعف این ایل گشت و پس كشته شدن كایدهمت خان بزرگ رفته رفته از هم پاشیده شد و باروی آوردن ایلات مختلف رفته رفته از دیناروند جدا گشت. اكنون بزرگترین طایفه لر موجود در این منطقه «كایدخورده» است. هرچند این ایل تا زمان اقتدار دیناروند، خود را از آنان می دانستند. اما رفته رفته با افزایش جمعیت اكنون مستقل گشته‌اند. كایدخورده نام خود را از تیره كاید دیناروند گرفته است چون بعد از دیناروندها ملك مورموری را صاحب شدن به آنان «كاید خورده» لقب دادند؛ به معنی از كاید كوچك كه تیره اصلی آن سیرو می باشد. از جمله تیره‌های دیگر این طایفه می‌توان به بن ریزی، لته، نیاز، درگاه، داوود، چراغ، اورایم، برایم، فرزالی، رحمت اله نام برد. همچنین در این شهر طوایف مختلفی از جمله بیرانوند( بور، …) و نیز گروهی از مردم لك زندگی می‌كنند.

مورموری-scKhXIlC8I

مورموری-jEGtglmj7J

مورموری-DCOtxwddQp