ریپورتاژ آگهی
امامزاده زینبیه نگینی در شهر اصفهان

امامزاده زینبیه نگینی در شهر اصفهان

زینب یكی از دختران حضرت امام موسی بن جعفر( ع) است كه مضجع شریف او بنابر گفته شیخ ابوالحسن عمری( سده پنجم) در روستای ارزنان كه هم اكنون به اصفهان وصل شده و نام زینبیه بر آن آوازه یافته، قرار دارد. حرم مقدس حضرت زینب بنت موسی بن جعفر( س) نگینی در شهر اصفهان است كه سالها است دوستداران اهل بیت مخصوصا ساكنان اصفهان به عناوین مختلف ارادت خود را به این مكان مقدس اعلام نموده اند.
  • 1401/02/07
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : ،شهر اصفهان، خیابان زینبیه
تلفن : 66059000-021

امامزاده زینبیه نگینی در شهر اصفهان-y4scvZOcFA

زینب یكی از دختران حضرت امام موسی بن جعفر( ع) است كه مضجع شریف او بنابر گفته شیخ ابوالحسن عمری( سده پنجم) در روستای ارزنان كه هم اكنون به اصفهان وصل شده و نام زینبیه بر آن آوازه یافته، قرار دارد. حرم مقدس حضرت زینب بنت موسی بن جعفر( س) نگینی در شهر اصفهان است كه سالها است دوستداران اهل بیت مخصوصا ساكنان اصفهان به عناوین مختلف ارادت خود را به این مكان مقدس اعلام نموده اند.

خصوصیت های امامزاده زینبیه:
پس از بازسازی بنای جدید به مساحت كنونی حدود ۷۰۰۰ متر مربع رسید. كه در طرح گسترش و سامان دهی به ۱۴۰۰۰ خواهد رسید.

مساحت بقعه فعلی امامزاده ۴۰۰ متر بوده كه حاوی ۴ رواق و سه ایوان و ۱ بقعه میباشد . دور تا دور صحن 62 باب زائرسرا برای رفاه زائرین و مسافران ساخته شده كه همه آن ها بعلاوه بقعه امامزاده در طرح گسترش و سامان دهی تخریب و دوباره ساخته خواهد شد. گنبد دو پوش امامزاده از كف 22 متر ارتفاع داشته و دو گلدسته كه هر كدام از كف ارتفاعشان به حدود 35 متر میرسد ظاهر است.

تزئین داخلی حرم در چهار طرف بصورت گچبری های مقرنس و در سقف آن نقاشی به سبك دوران صفوی است كه دور تا دور آن اسامی پاك ائمه اطهار( علیهم السلام) نوشته شده است. گچبری در و دیوار و گنبد متبرك به آیات قرآن كریم بوده و آیینه كاری های هنرمندانه اش زیبایی حرم را دو چندان نمایان می سازد.

امامزاده زینبیه نگینی در شهر اصفهان-4YclahZIqo
از امام موسی كاظم( ع) تعداد ۲۳ پسر و ۳۷ دختر به جا مانده، كه از میان دختران ایشان، حضرت فاطمه معصومه( ع) در قم مدفون می باشند، حضرت فاطمه صغری( ع) در محله جوزدان اصفهان در بقعه ای به اسم ستی فاطمه دفن میباشند و نیز حضرت زینب صغری( ع) كه در روستای سوارچی( یا اسوار) در قریه ارزنان از بلوك جی اصفهان دفن میباشند.

در مورد چگونگی پیدا شدن و معروفیت آرامگاه زینبیه( ع) آمده مقبره حضرت زینب صغری تا سال ۱۳۵۱ هـ. ق( حدود ۷۴ سال پیش تا كنون كه سال ۱۴۲۵ هـ. ق می باشد) آنقدر معروفیتی نداشتند، تا اینكه در ذی الحجه این سال مرحوم حاج شیخ عباس قمی در كتابی به اسم« المجدی» تالیف« شیخ ابوالحسن عمری مشهور به ابن صوفی» نوشته ای می یابند كه در آن ذكر گردیده بود در ارزنان كه از قرای اصفهان می باشد دختری به نام زینب( ع) از فرزندان امام موسی كاظم( ع) دفن می باشد.

بنابراین مرحوم قمی به آقای حاج سید سعید طباطبایی نائینی خواهش مینماید كه این مسأله را پیگیری نمایند و صحت وسقم آن را به اطلاع ایشان برسانند. بعد از تحقیق به این نتیجه می رسند كه ارزنان قراء قهاب از بلوك جی در شمال اصفهان می باشد و آرامگاه با صحن و گنبد آجری در آن جا به اسم« بچه زینب» موجود است كه در بین اهل محل و دیگران منسوب به امام موسی بن جعفر( ع) است( یعنی امامزاده را موسوی میدانند). پس از انتشار خبر پیدا شدن مقبره حضرت زینب بنت موسی بن جعفر( ع) در اصفهان، مردم زیادی برای زیارت به آن آرامگاه متبرك میرفتند و عالمان و مجتهدین نیز به اعتبار فرمایش مرحوم حاج شیخ عباس قمی این نسبت را بدون تامل پذیرفته و به زیارت آن مزار نورانی شتافتند.

به این ترتیب مزاری كه قریب به یك هزار سال در غربت و گمنامی و بی توجهی بسر می برد توسعه یافته و محل رفت و آمد و نذر و نیاز متدینین و مسلمانان گردید.

قدیمی ترین سند در باب حضرت زینب صغری( س) همان كتاب« المجدی» تالیف ابن صوفی بود كه در حاشیه آن این روایت گفته شده و بعدها اشتباهاً این روایت به متن اصلی انتقال و به نظر مرحوم قمی رسیده است. این روایت در كتاب ابن صوفی اینگونه ذكر گردیده است:« شنیدم از میر محمد هادی بن الامیر لوحی مورخ همانا مدفون است بچه زینب در روستای ارزنان كه از روستاهای اصفهان میباشد و وی دختر بلا واسطه( فرزند خود) امام موسی كاظم علیه السلام می باشد.»

مرحوم معلم حبیب آبادی در كتاب« كشف البیئه عن مقبرة الزینبیه»( ص ۴۶) در نحوه نوشتن و خواندن و معنی بیحه زینب تحقیق گسترده ای انجام داده و به این نتیجه رسیده اند كه این كلمه« بیجه» می باشد كه مخفف« بی بی چه» به معنی« بچه» می باشد به همین مناسبت به بچه زینب( یا زینب صغری( ع) معروف گردیده است.

میتوان خاطرنشان كرد كه: ۱- آن حضرت امامزاده ای موسوی و از فرزند بلا واسطه امام موسی كاظم( ع) میباشد. ۲- از قرن هفتم و به ویژه اوایل دوره صفویه مقبره به همین اسم و نشان آوازه داشته و مورد توجه و عنایت مؤمنین و مردم خیر و نیكو كار بوده كه برای حفظ و نگهداری آن موقوفاتی( مثل قلعه زینبی كرارج و سوارچی مجاور اصفهانك كنونی) وقف كرده اند .

امامزاده زینبیه نگینی در شهر اصفهان-nsy4eGA7th
زیارتنامه امامزاده زینب( علیها السلام):
اَلسَّلامُ عَلَیكِ اَیّتُهَا السَّیِّدَةُ الزَّكیَّةُ، اَلطّاهِرَةُ الوَلِیَّةُ، و الدّاعِیَةُ الحفِیَّةُ، اَشهَدُ اَنَّكِ قُلتِ حَقّاً، وَ نَطَقتِ حَقاً وَ صِدقاً، وَ دَعَوتِ اِلی مَولایَ وَ مَولاكِ، عَلانِیَةً وَ سِرّاً، فازَ مُتَّبِعُكِ، وَ نَجا مُصَدِّقُكِ، وَ خابَ وَ خَسِرَ مُكَذِّبُكِ، و المُتَخَلِّفُ عَنكِ، اِشهَدی لی بِهذِهِ الشَّهادَةِ، لِاَكونَ مِنَ الفائِزینَ بِمَعرِفَتِكِ وَ طاعَتِكِ، وَ تَصدیقِكِ وَ اتِّباعِكِ، وَ السَّلامُ عَلَیكِ، وَ السَّلامُ عَلَیكِ یا سَیِّدَتی وَ ابنَةَ سَیِّدی. اَنتِ بابُ اللهِ المُوتی مِنهُ، وَ المَأخوذُ عَنهُ، اَتَیتُكِ زائِراً، وَ حاجاتی لَكِ مُستَودِعَةً، وَ ها اَنَا ذا اَستَودِعُكِ دینی وَ اَمانَتی، وَ خَواتیمَ عَمَلی، وَ جَوامِعَ اَمَلی اِلی مُنتَهی اَجَلی، وَ السَّلامُ عَلَیكِ وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَكاتُه.
سلام بر تو ای سرور پاك و پاكیزه و ولی من و ای دعوت كننده( به حق ) به مهربانی، گواهی دهم كه تو حق گفتی و به حق و راستی سخن كردی و( مردم را) آشكارا و نهان بسوی مولای من و مولای خودت دعوت فرمودی رستگار شد پیرو تو و نجات یافت تصدیق كننده ات و ناامید و زیان كار شد تكذیب كننده ات و آنكس كه با تو مخالفت كرد گواه باش برای من این گواهی را تا من به وسیله معرفت و اطاعت تو و تصدیق و پیروی كردنت از زمره رستگاران باشم و سلام بر تو ای سرور من و ای فرزند آقای من توئی درگاه خدا كه از آن درآیند و( معالم دین را) از آن بگیرند آمده ام به درگاهت برای زیارت و حاجت های خود را به تو سپرده ام و من اكنون به تو می سپارم دینم و امانتم و عاقبت كارهایم و همه آرزوهایم را تا پایان عمرم و بر تو باد سلام و رحمت خدا و بركاتش.آدرس امامزاده زینبیه اصفهان:
استان اصفهان، شهرستان اصفهان، بخش مركزی،شهر اصفهان، خیابان زینبیه