ریپورتاژ آگهی
منطقه شكارممنوع دیلمان

منطقه شكارممنوع دیلمان

منطقه شكار ممنوع دیلمان در موقعیت جغرافیایی N3658 E4955 در استان گیلان واقع است. منطقه شكار ممنوع دیلمان و درفك در ‌۱۰ كیلومتری
  • 1400/11/10
  • استان : گيلان
  • شهر : سياهکل
  • دسته : مناطق حفاظت شده ایران
آدرس : گیلان- سیاهكل- دیلمان
تلفن : 66059000-021

منطقه شكار ممنوع دیلمان در موقعیت جغرافیایی N3658 E4955 در استان گیلان واقع است. منطقه شكار ممنوع دیلمان و درفك در ‌۱۰ كیلومتری جنوب شهرستان سیاهكل قرار گرفته است و از سال ‌۱۳۷۴ به صورت شكار ممنوع مدیریت شده است و پس از آن دو بار نیز تاكنون ممنوعیت شكار در آن تمدید شده است.

وسعت منطقه شكار ممنوع دیلمان و درفك ‌۴۴۸۸۵/۹۹ هكتار بوده و وضعیت توپوگرافی منطقه جنگلی، مرتعی و كوهستانی است.

درفك نام قله‌ای در استان گیلان و در رشته‌كوه البرز است. نام قلهٔ درفك به روایتی از دال فَك (دٌلفَك) آمده‌است كه در گویش دیلمی، دال، نام پرنده‌ای است از خانوادهٔ عقاب و فَك به معنی آشیان و آشیانه است. بنابراین دالفك، یعنی آشیانه عقاب. اما بر اساس روایت دیگری، نام درفك از قوم دربیك آمده كه تیره‌ای از ساكنان حوالی دریای خزر بوده‌اند. قلهٔ درفك در ارتفاع ۲۷۳۳ متری البرز غربی در كوه‌های گیلان قرار دارد. این قله در ۵۰ كیلومتری جنوب شرقی رشت در استان گیلان و مقابل رستم آباد در بخش خورگام شهرستان رودبار واقع شده‌است.

دیلمان شهری است در شهرستان سیاهكل استان گیلان كه در شمال ایران واقع شده‌است و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۲۰۰-۲۵۰۰می باشد. نام دیلمان تركیبی است از سه پاره واژه دیل و ام و ان. دیل به معنی جایی است كه در آن دام نگه می‌دارند و ام پسوند نمایشگر ارتفاع و بلندی است و ان پسوند مكان. در نتیجه معنی این تركیب جای بلند نگهدارندگاه دام است و در حقیقت دیلمان سرزمین بلندی است كه در آن دامداری می‌گردد. این منطقه تا قرن پنجم هجری دیلم نامیده می‌شد و از قرن پنجم در متون نام دیلمان دیده می‌شود و اگر پیش تر از این نام استفاده شده بیانگر جمع اهل دیلم بوده‌است.

گونه‌های گیاهی مهم منطقه شكار ممنوع دیلمان و درفك شامل افرا، ممرز، پلت، شیردار، راش، توسكا، لیلكی، صنوبر، انار، تمشك، شب خسب، ون، شمشاد، گردو و ملج است و در مواردی مورد توجه مراكز دانشگاهی برای تفرج قرار گرفته است كه آبشار لونك در ضلع شمالی منطقه و در نزدیكی راه دسترسی به منطقه پذیرای تعداد بسیاری از گردشگران در فصول مختلف سال است و این منطقه یكی از بهترین مناطق برای حفاظت از نظر تنوع زیست بوده كه توانایی ارتقای سطح به یكی از مناطق چهارگانه را دارد.

گونه‌های مهم جانوری شامل مرال، شوكا، پلنگ، خرس قهوه ای، شغال، گراز، گربه جنگلی، سمور و رودك می باشد.

گفتنی است مرال از خانواده گوزنها (Cervidae) می باشد كه در بین گوزنهای كشور بزرگترین جثه را دارد. پاهای بلند و كشیده و وزن آنها بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ كیلوگرم است و نرهای بالغ گاهی وزنشان به بیش از ۲۵۰ كیلوگرم می رسد رنگ بدنشان خاكستری تیره كه در فصل تابستان مایل به قهوه ای می باشد. جنس نر دارای شاخهای بلند است روی هر شاخ تعدادی شاخك وجود دارد. قسمت جلویی شاخ دارای دو شاخك است كه به شاخك ابرویی یا گرگ كش معروف است شاخها هر سال در اواخر اسفند می افتد و در طی فصل بهار و تابستان رشد می كند و در اواخر تابستان كامل می شود مرالها حیواناتی هستند كه حس شنوایی و بویایی قوی دارند و برای شروع فصل جفتگیری نرها وارد زیستگاه ماده ها می شوند و تشكیل حرمسرا می دهند بین نرها بر سر جفتگیری با ماده ها، رقابت پیش می آید كه به فصل گاوبانگی معروف است.

 

منطقه شكارممنوع دیلمان-54Pfapowqi

منطقه شكارممنوع دیلمان-HBBWHZg4FJ

منطقه شكارممنوع دیلمان-JQlmtbhDho

منطقه شكارممنوع دیلمان-Bw7kwPhJw3

منطقه شكارممنوع دیلمان-baw6bulHHy

منطقه شكارممنوع دیلمان-jPfmfv5JS4

منطقه شكارممنوع دیلمان-UfWW8zHOnn