ریپورتاژ آگهی
مسجد عتیق اصفهان

مسجد عتیق اصفهان

باستان شناس‌ها همچنین با كشف یك پایه ستون با تزیینات دوره ساسانی در منطقه شمالی مسجد وجود یك بنای قبل از اسلام در این نقطه از شهر اصفهان را تأیید كرده‌اند. به رغم آنكه درباره تاریخچه تحولات صورت گرفته در مسجد جامع اصفهان اختلاف نظرهایی وجود دارد ولی تخمین زده می‌شود كه ساخت مسجد در قرن‌های اولیه هجری و در زمان عباسیان انجام شده است.
  • 1401/01/31
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : مساجد تاریخی ایران
آدرس : اصفهان-اصفهان
تلفن : 66059000-021

مسجد جمعه یا مسجد عتیق اصفهان

مسجد جمعه یا مسجد جامع اصفهان از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بناهای مذهبی ایران است. كاوش‌های باستان‌شناسی صورت گرفته در این بنای تاریخی نشان می‌دهد كه این مسجد پیش از تسلط اعراب بر ایران یكی از نقاط مهم مذهبی شهر اصفهان در دوران باستان بوده است.

باستان شناس‌ها همچنین با كشف یك پایه ستون با تزیینات دوره ساسانی در منطقه شمالی مسجد وجود یك بنای قبل از اسلام در این نقطه از شهر اصفهان را تأیید كرده‌اند. به رغم آنكه درباره تاریخچه تحولات صورت گرفته در مسجد جامع اصفهان اختلاف نظرهایی وجود دارد ولی تخمین زده می‌شود كه ساخت مسجد در قرن‌های اولیه هجری و در زمان عباسیان انجام شده است. در قرن سوم هجری نیز براساس گزارش‌ها محراب مسجد تخریب و جهت قبله آن اصلاح شده است.

مسجد عتیق اصفهان-JIrwZC08RA

بخش‌های مختلف مسجد جامع اصفهان كه در آخرین نشست كمیته میراث جهانی یونسكو به فهرست جهانی افزوده شده است، نزدیك به دوهزار سال شكل گرفته‌ و طی این سال‌ها در حال مرمت یا بازسازی بوده است. آخرین بازسازی بخش تخریب شده این مسجد پس از بمباران این بخش توسط هواپیماهای عراقی در دوران جنگ هشت ساله صورت گرفت.

مهم‌ترین طرح‌های توسعه مسجد تاریخی اصفهان در دوران آل بویه و پس از آن در دوران حكومت صفویه بر ایران شكل گرفته است

درخصوص این بنای تاریخی كه اكنون هزاران سال از ایجاد آن می‌گذرد گفته می‌شود كه مهم‌ترین طرح‌های توسعه مسجد تاریخی اصفهان در دوران آل بویه و پس از آن در دوران حكومت صفویه بر ایران شكل گرفته است.

مسجد عتیق اصفهان-I86tCrONJe
پرفسور آرتور پوپ (باستان شناس) درباره این مسجد می‌نویسد: «من آن روز وقتی به تماشای مسجد جامع اصفهان رفتم و در زیر این گنبد قرار گرفتم، متوجه شدم كه تمام وجودم در تسخیر گنبد و مسجد است؛ چون در زیر این گنبد به خوبی می‌توان به شاهكار فنا ناپذیر و خلاقه ایرانی‌ها پی برد و به عظمت مسجد و گنبد آن اعتقاد پیدا كرد. من از آن به بعد، بارها به مسجد جامع اصفهان رفتم و با تماشای گنبد این مسجد، زبان به تحسین گشودم و عشق و علاقه خود را به اصفهان و ایران، روز افزون دیدم. به همین جهت می‌خواهم، بعد از این كه دیده بر هم نهادم، جسدم را را در این خاك مقدس دفن كنند.»

مسجد عتیق اصفهان-7DIIXQcGOx

در مسجد جامع اصفهان چهار سنگاب قراردارند

سنگاب ایوان درویش: در ایوان شمالی مسجد جامع كه ایوان درویش نام دارد، سنگابی از جنس سنگ پارسی قرار گرفته‌است. این سنگاب ابتدا در مجاورت مقبره علامه مجلسی قرار داشته و بعد به محلّ كنونی منتقل شده‌است. قطر دهانه سنگاب 115 سانتیمتر است، ولی نیمی از آن به علت شكستگی از بین رفته‌است. كتیبه بدنه این سنگاب به زبان‌های فارسی و عربی و به خطّ ثلث است. آن چه از متن كتیبه بجا مانده به شرح زیر است:

... و صل علی زین العباد علی و الباقر محمد و الصادق جعفر و الكاظم موسی و الرضا علی و التقی محمد و النقی...

كرد وقف شاه مظلومان حسین ابن علی                   هركه نوشد آب گوید لعن بر ابن زیاد

مسجد عتیق اصفهان-wCQXa9mhIZ
لبه این سنگاب دارای پنج جامگاه بوده‌است كه شكستگی نیمی از سنگاب باعث شده كه تنها دوتا از آنها باقی‌بمانند. نقشهای بدنه این سنگاب هم در اثر فرسایش تا حدودی از بین رفته‌اند.

مسجد عتیق اصفهان-fItXLmAZXf
سنگاب ایوان صاحب: ایوان جنوبی مسجد جامع، ایوان صاحب نام دارد و سنگابی ساده در رو به روی آن قرار گرفته‌است. این سنگاب در میان حوضچه‌ای از سنگ چهارگوش قرار گرفته و روی لبه آن پنج جامگاه طرّاحی شده‌است. سطح خارجی سنگاب در بالا شامل كتیبه صلوات بر چهارده معصوم (ع) به خطّ ثلث و نقش‌های كنگره‌دار كوچك، و در قسمت پایین سنگاب، نقش‌های كنگره‌دار بزرگ است. همچنین بر روی بدنه سنگاب، كتیبه‌ای به این مضمون نقش بسته‌است.

مسجد عتیق اصفهان-qzBn9ydhH0
دو سنگاب كوچك دیگر هم در مسجد جامع اصفهان وجود دارند كه یكی در كنار حوض میان حیاط مسجد، و دیگری در برابر ایوان استاد (ایوان غربی) قرار گرفته‌اند.

مسجد عتیق اصفهان-CThp0v4F7D