ریپورتاژ آگهی
چاه شماره یك

چاه شماره یك

چاه شماره یك نام اولین چاه نفت خاورمیانه است كه در منطقه مسجد سلیمان در استان خوزستان قرار دارد. اولین چاه نفت خاورمیانه
  • 1400/11/10
  • استان : خوزستان
  • شهر : مسجد سليمان
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : خوزستان- مسجد سلیمان
تلفن : 66059000-021

چاه شماره یك نام اولین چاه نفت خاورمیانه است كه در منطقه مسجد سلیمان در استان خوزستان قرار دارد. اولین چاه نفت خاورمیانه در این شهر در منطقه‌ای بنام میدان نفتون درمنطقه دره خرسون (دره خرسان) در ۵ خرداد ۱۲۸۷ به نفت رسید. شروع حفاری این چاه درسال ۱۲۸۶ خورشیدی و خاتمه حفاری درسال ۱۲۸۷ خورشیدی بود. این چاه ۳۶۰ متر (۱۱۷۹ پا) عمق دارد كه از آن روزانه ۳۶۰۰۰ لیتر (معادل ۸۰۰۰ گالن) نفت استخراج می‌شد. نیروی محركه ماشین‌های استخراج نفت از این چاه از بخار آب تامین می‌شد و به استیم (STEAM) معروف بود. این چاه به «چاه شماره یك» معروف است، و هم‌اكنون در مركز شهر مسجدسلیمان در كنار منطقه نمره یك بصورت موزه تحت نظارت شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب قرار دارد.[۱] ویلیام ناكس دارسی، (۱۱ اكتبر ۱۸۴۹ – ۱ مه ۱۹۱۷) یكی از بنیانگذاران اصلی صنعت نفت و صنایع پتروشیمی، در ایران بود. او در سال ۱۹۰۰ توافقنامه‌ای با وولف، كیتابگی و كوته برای اكتشاف نفت در ایران امضا نمود. مذاكره آنها با مظفرالدین شاه قاجار، در سال ۱۹۰۱ شروع شد. در ابتدا مبلغ ۲۰٫۰۰۰ پوند برای اكتشاف، در یك میلیون و دویست هزار كیلومتر مربع، پیشنهاد شد، كه در صورت كشف نفت، این امتیاز، برای مدت شصت سال، از شاه قاجار گرفته شود. در مقابل، دولت ایران، ۱۶٪ درصد از سود سالانه این شركت را، به خود اختصاص داد. البته دولت بریتانیا تا سالها پس از اتمام قرارداد سندیكای دارسی، از ذخائر عظیم نفت ایران، برداشت كرد و سودی بسیار زیادتر از آنچه كه دارسی بدست آورد، به دولت بریتانیا تعلق یافت.

تیم حفاری تحت نام جورج رینولدز بی، به ایران فرستاده شد و بلافاصله شروع به جستجو و اكتشاف نمودند. تا سال ۱۹۰۳ ویلیام دارسی در حدود ۵۰۰ هزار پوند هزینه كرده بود، كار حفاری و اكتشاف، بدون نتیجه متوقف گردید. سپس دارسی مجبور شد، برای بدست آوردن ۱۰۰ هزار پوند دیگر، شركت نفت برمه را، در سهام سندیكا، شریك نماید.

با شروع مجدد كار حفاری در مناطق جنوب ایران و در منطقه شاردین ادامه یافت. در سال ۱۹۰۷ همزمان نقطه دوم انتخاب گردید و حفاری در منطقه‌ای بنام میدان نفتون در شهر مسجدسلیمان آغاز شد. در سال ۱۹۰۸ در نقطه‌ای دیگر در شهر مسجدسلیمان نیز، شروع به حفاری كردند. حفاری‌ها در ماه آوریل بدون هیچ موفقیتی ادامه داشت و سرمایه نهایی، در حال اتمام بود و دارسی نیز كاملأ ورشكست شده بود.

اما در تاریخ ۲۶ مه ۱۹۰۸ و در عمق ۳۶۰ متری از زمین میدان نفتون، در مسجدسلیمان، مته حفاری، آخرین لایه را شكافت و نفت، با فشار بسیار زیاد، از زمین فوران كرد.

 

چاه شماره یك-d1ttlOPRQ1

چاه شماره یك-AuR84IrMTC