ریپورتاژ آگهی
روستای كلم

روستای كلم

مختصات جغرافیایی ۴۶ درجه و ۵۴ دقیقه طول شرقی و ۳۳ درجه و ۲۱ دقیقه عرض شمالی، در فاصلة ۳۰ كیلومتری شمال غربی شهر بدره و ۱۲۰ كیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام قرار گرفته است.
  • 1400/11/10
  • استان : ايلام
  • شهر : بدره
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : در فاصلة ۳۰ كیلومتری شمال غربی شهر بدره و ۱۲۰ كیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام
تلفن : 66059000-021

مختصات جغرافیایی ۴۶ درجه و ۵۴ دقیقه طول شرقی و ۳۳ درجه و ۲۱ دقیقه عرض شمالی، در فاصلة ۳۰ كیلومتری شمال غربی شهر بدره و ۱۲۰ كیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام قرار گرفته است. روستای كلم كه در میان كوهها و ارتفاعات كبیركوه در یك دره سرسبز با میانگین ارتفاع ۱۵۰۰ متر از سطح دریا واقع شده، اقلیمی معتدل و كوهستانی دارد و آب و هوای آن در فصول بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است.
رودخانة كلم در كنار روستا جریان دارد و طراوت و شادابی خاصی به آن میبخشد.
روستای كلم قدمت طولانی سكونت انسانی دارد. بررسی آثار باقیمانده از جمله قلعه و آتشكده، احتمال قدمت و سابقه تاریخی روستا به دوران مادها را افزایش داده است. بقعه جابربن انصاری و بنای سید تاجالدین نیز در نزدیكی روستا واقع شدهاند. مردم روستای كلم به زبان كردی سخن میگویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

وجود آب در منطقه كلم باعث شده است تا روستای كلم به عنوان مركز اصلی پرورش ماهی در استان ایلام و حتی غرب كشور باشد.

در این منطقه بیش از ۹ مركز پرورش ماهی قزل آلا وجود دارد كه هر یك از این مراكز بین ۴۰ تا ۵۰ تن ماهی تولید می كنند و نقش مهمی در تامین نیاز ماهی استان دارند.

ماهی این منطقه در كشور هم مشهور است و از دیگر نقاط كشور و حتی افرادی از كشور عراق نیز مشتری ثابت این ماهی ها هستند.

وجود مراكز پرورش ماهی در بین باغات روستای كلم زیبایی های روستا را دوچندان كرده است.

وجود دو اثر تاریخی در روستای كلم بر روی یكی از تپه های روستا باعث شده این روستا قدمت تاریخی داشته باشد. این دو اثر تاریخی به مرور زمان به طرز شدیدی تخریب شده اند.

آثار تاریخی

وجود این آثار تاریخی كه یكی از آنها طبق شواهد یكی از قلعه تاریخی مربوط به دوره ساسانی است نشان می دهد كه حكمرانان ساسانی به این منطقه خوش آب و هوا توجه خاصی داشته اند و از این منطقه برای زندگی استفاده كرده اند.علاوه بر این قلعه تاریخی آثار دیگر نیز در روبروی این قلعه وجود دارد كه متاسفانه این اثر نیز تخریب شده است و مسئولان به آثار تاریخی روستا هم توجه نكرده اند.

روستای كلم-0OdHPPhOa8

روستای كلم-uEuY4VnBMJ

روستای كلم-PcUU8Ky1FC

روستای كلم-0QIcdLmc7S