ریپورتاژ آگهی
تخت جمشید

تخت جمشید

تخت جمشید از مهمترین آثار تاریخی و گردشگری ایران است كه خیلی ها به شوق دیدنش راهی مسیری طولانی می شوند تا شكوه و عظمت تاریخ ایران را از نزدیك ببینند
  • 1401/01/28
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : محوطه های باستانی
آدرس : ۱۰ كیلومتری شمال مرودشت و ۵۷ كیلومتری شیراز
تلفن : 66059000-021

تخت جمشید كجاست؟
تخت جمشید از مهمترین آثار تاریخی و گردشگری ایران است كه خیلی ها به شوق دیدنش راهی مسیری طولانی می شوند تا شكوه و عظمت تاریخ ایران را از نزدیك ببینند. با این كه تا به حال حتما چیزهایی درباره این بنای معروف ایران شنیده اید اما امروز برای آشنایی با جزئیات آن با ما همراه شوید.

شكوه و عظمت تاریخ ایران در تخت جمشید-pEm3DJgGul
برای دیدن این اثر باعظمت باید به مركز استان فارس، ۱۰ كیلومتری شمال مرودشت و ۵۷ كیلومتری شیراز بروید. تخت جمشید در واقع شهر باستانی ایران است كه پایتخت باشكوه و تشریفاتی پادشاهان هخامنشینی بوده است. این شهر یكی از سه پایتخت اصلی هخامنشیان بوده اما بیشتر جنبه تشریفاتی داشته و كارهای سیاسی در دو پایتخت شوش و هگمتانه انجام می شده است. در این شهر باستانی به دستور داریوش، پادشاه هخامنشیان كاخی به نام تخت جمشید درست شد كه به مدت ۲۰۰ سال در آن مراسم مختلف برگزار می شد، در مراسم سال نو نماینده هایی از كشورهای مختلف با هدایایی ارزشمند خود را به تخت جمشید می رسانند تا آغاز سال نو را به شاه ایران تبریك بگویند. این شهر باستانی بر روی دامنه كوه رحمت قرار دارد و در آن كاخ ها و ساختمان های زیادی مثل كاخ آپادانا، كاخ تچر، كاخ هدیش، كاخ ملكه، كاخ صدستون و …ساخته شده است. این مجموعه ستون ها و سرستون های زیبایی دارد كه بخشی از معروفیتش را مدیون آن هاست، در آن زمان در این مكان حدود ۵۵۰ ستون وجود داشت كه امروز تعدادی از آن ها باقی مانده است. 

شكوه و عظمت تاریخ ایران در تخت جمشید-hx5gZpw3jm
شاید كنجكاو شدید كه بدانید این بنا دقیقا چه زمانی ساخته شد، ساخت آن به سال ۵۱۸ قبل از میلاد مسیح برمی گردد. درست است كه بنیادنگذار این بنا داریوش بزرگ بوده اما بعد از او پسرش خشایار شاه و نوه اش اردشیر یكم هر كدام بخش هایی را به این بنا اضافه كرده و آن را باشكوه تر از قبلش كردند. اینكه ما الان اطلاعاتی درباره فرهنگ و تاریخ هخمنشیان داریم همه آن ها را مدیون سنگ نوشته های تخت جمشید هستیم، تعداد ۱۶ كتیبه مختلف از زمان هخامنشیان در این مجموعه به یادگار مانده كه به زبان میخی هستند و یكی از معروف ترین آن ها كتیبه داریوش اول است .

 

در آن زمان ۳۹ جای مسكونی مختلف در تخت جمشید وجود داشت و جمعیت آن حدود ۴۳۶۰۰ نفر تخمین زده شده است. به گفته تاریخ دانان اسكندر مقدونی در سال ۳۳۰ قبل از میلاد مسیح در حمله به ایران تخت جمشید را به آتش می كشد و با این كار كتاب ها و هنرهای بسیاری از مردمان آن زمان را هم به خاكستر تبدیل كرد. این اثر تاریخی ایران آنقدر باشكوست كه در سال ۱۹۷۹ از نخستین آثار تاریخی ایرانی بود كه در لیست میراث فرهنگی یونسكو به ثبت رسید.  

شكوه و عظمت تاریخ ایران در تخت جمشید-33zpdmNDpG
بعد از هخامنشیان پادشاهان ساسانی هم كتیبه های مختلفی را در تخت جمشید به جا گذاشتند و به شكوه و عظمتش اضافه كردند. اگر می خواهید سری به آرامگاه پادشاهان بزرگ ایرانی مثل داریوش بزرگ، خشایار شاه، اردشیر یك و داریوش دوم بزنید باید به نقش رستم در ۶/۵ كیلومتری تخت جمشید بروید و در گذر زمان به چندین هزار سال قبل سفر كنید.

 

تخت جمشید-bGvW1lHeLO

تخت جمشید-T9fjhcwiw9

تخت جمشید-foJzUYQ7Lf

تخت جمشید-kLkGpJBaUd

تخت جمشید-wYhesKhyQ8