ریپورتاژ آگهی
معرفی كاخ تچر

معرفی كاخ تچر

كاخ تچر، كاخ تچرا، تالار آینه یا كاخ ویژه داریوش بزرگ، از نخستین كاخ‌هایی است كه بر روی سكوی تخت جمشید یافته شد. سنگ‌های این كاخ، خاكستری است به‌گونه ای كه بازتاب آدمی در آن می‌افتاده و از همین رو تازگیها آن را آینه خانه یا تالار آینه هم می‌خواندند. كاخ تچر در جنوب‌غربی آپادانا و رو به جنوب، قرار گرفته‌است. این بنا در یكی از كتیبه‌ها تچر خوانده شده‌است.
  • 1401/01/27
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : كاخ های تاریخی ایران
آدرس : استان فارس- شیراز
تلفن : 66059000-021

معرفی كاخ تچر-n6QA5VqZI3

 

كاخ تچر تخت جمشید

كاخ تچر كجاست؟

كاخ تچر، كاخ تچرا، تالار آینه یا كاخ ویژه داریوش بزرگ، از نخستین كاخ‌هایی است كه بر روی سكوی تخت جمشید یافته شد. سنگ‌های این كاخ، خاكستری است به‌گونه ای كه بازتاب آدمی در آن می‌افتاده و از همین رو تازگیها آن را آینه خانه یا تالار آینه هم می‌خواندند.  كاخ تچر در جنوب‌غربی آپادانا و رو به جنوب، قرار گرفته‌است. این بنا در یكی از كتیبه‌ها تچر خوانده شده‌است.

معرفی كاخ تچر-gzsr4LeyN3

عكس كاخ تچر

 

طرح بنای كاخ تچر

كاخ تچر روی سكویی بنا شده كه ۲.۲۰ تا ۳ متر از كف آپادانا و حیاط مجاورش بلندتر است. طرح آن به صورت مستطیلی است با محور طولی شمالی – جنوبی كه ۴۰ متر طول و حدود ۳۰ متر عرض دارد و مشتمل است بر یك تالار مركزی ۱۲ ستونی با اتاق‌های كوچك جانبی، دو اتاق مربع شكل در شمال كه هر یك چهار ستون داشته‌اند و با اتاق‌های باریك و بلند جانبی محدود می‌شده‌اند و یك ایوان ۸ ستونی در جنوب كه به دو اتاق جنبی می‌پیوسته است كه یك پلكان دو طرفه به آن میرسد و در طرفین پلكان نقش خدمتگزاران در حالی كه خوراكی و ظروف غذا در دست دارند حك شده است سنگهای این بنا كاملا صیقل داده شده بود و تصویر در آنها انعكاس می یافت . ستونهای كاخ از چوب بوده و هیچ اثری از آنها باقی نمانده است. كف اتاقها به رنگ قرمز بوده است. 

 

در كاخ تچر از دالانهای پر پیچ و خم خبری نیست و همه چیز به اندازه ساخته شده است. این كاخ محل زندگی داریوش بوده و پس از او نیز شاهان دیگر از آن استفاده كرده اند. دیوارهای كاخ از خشت خام بودند. از درگاههای فراوان كاخ تنها چهار درگاه در داشتند. بدلیل اینكه درگاهها و قابهای پنجره ها از سنگ بودند فرسایش زمانه تاثیر زیادی بر آنها نگذاشته است، و این كاخ از نظر اسكلت بندی یكی از سالم ترین كاخهای صفه تخت جمشید است

 

معرفی كاخ تچر-AlT0Hg9qbT

تصاویر كاخ تچر 

 

سنگ‌نبشته ایوان كاخ تچر

سنگ‌نبشته ایوان كاخ تچر در تخت جمشید بر روی دو پایه سنگی دو طرف ایوان كاخ تچر واقع شده‌است. این كتیبه شامل سه خط میخی پارسی باستان (۱۵ سطر و در بالا)، خط میخی ایلامی (۱۴ سطر و در میانه) و میخی بابلی (۱۳ سطر و در پایین) می‌باشد كه در دو سری و به دستور خشایارشا پسر داریوش بزرگ (سازنده كاخ تچر) نقر شده‌است. كاخ تچر به وسیله خشایارشا تكمیل شد. این كتیبه به سبب ثبت این بنا تراشیده شد. 

معرفی كاخ تچر-5jFBJFteNk

كاخ تچر

 

كتیبه های كاخ تچر

كتیبه هایی از داریوش اول، خشایارشا و اردشیر سوم، در پنجره، درگاه، ایوان، نمای جنوبی، نمای غربی و دستگیره درب كاخ تچر، به جای مانده است. همچنین كتیبه هایی از دوران های بعدی پس از هخامنشان، نیز در این كاخ موجود است. این كتیبه ها مربوط به اشخاصی مثل شاپور دوم، عضدالدوله دیلمی، بهاءالدوله دیلمی، علی آق‌قویونلو و سلطان ابراهیم میرزا تیموری، می باشد.