ریپورتاژ آگهی
نمین

نمین

نمین منطقه‌ای كوهستانی با جمعیتی بیش از یكصد هزار نفر واقع در حاشیه غربی دریای خزر- ارتفاع از سطح دریا ۱۵۰۰ متر می‌باشد آب و هوایی معتدل، زمستانهای سرد و تابستان با هوای ملایم. دارای جنگل‌های طبیعی فندق در شرق و جنوب نمین و باغات میوه فراوان است
  • 1400/11/10
  • استان : اردبيل
  • شهر : نمين
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : نمین منطقه‌ای كوهستانی در حاشیه غربی دریای خزربوده و فاصله آن تا اردبیل ۲۵ كیلومتر می‌باشد.
تلفن : 66059000-021

نمین منطقه‌ای كوهستانی با جمعیتی بیش از یكصد هزار نفر واقع در حاشیه غربی دریای خزر- ارتفاع از سطح دریا ۱۵۰۰ متر می‌باشد آب و هوایی معتدل، زمستانهای سرد و تابستان با هوای ملایم. دارای جنگل‌های طبیعی فندق در شرق و جنوب نمین و باغات میوه فراوان است و فاصله آن تا اردبیل ۲۵ كیلومتر می‌باشد. طبق شواهد موجود در كتب تاریخی و آثاری كه از دل خاك بیرون آمده نشان می‌دهد كه ۹۰۰۰ سال پیش از میلاد زمانی‌كه بسیاری از شهرهای فعلی وجود خارجی نداشته‌اند در این منطقه قبایلی با تمدنهای درخشان سكونت داشته‌اند.

اسم نمین به خاطر این است كه در قدیم نمین در منطقه‌ای جنگلی و پوشیده از درخت بوده و چون به دریا نیز نزدیك بوده هوا رطوبت بالایی داشته از این رو اسم این شهر را نمین یعنی مرطوب گذاشته‌اند.

نمین دارای روستاها و دهستان‌هایی در اطراف آن است كه اسامی آنها عبارتند از: قشلاق چایی، عنبران، دودران، میناباد، میرزانق، كله‌سر، گرده، خانقاه علیا و سفلی، خشه‌ حیران، دولت‌آباد، سیف‌آباد، جیگركندی، ویلگیج، نوده، سولوط، سولا، خان‌كندی، جید، قره چناق، بیله‌سوار و…

نمین دارای گردشگاههای طبیعی و بسیار زیبایی برای عموم است. چشمه‌هایی با آب گوارا و سرد، زمین‌های پوشیده از گل و گیاه، در شمال قریه آرپاتپه منطقه جنگلی با درختان فندق، گیلاس و ازگیل وجود دارد كه فندق آن مشهور است.

از مهمترین محصول كشاورزی نمین گندم، جو، عدس و علوفه دامی است. محصول گندم بسیار مرغوب است و علوفه دامی به اندازه كافی و برای هر روستایی به اندازه نیاز وجود دارد و به‌دست می‌آید به‌طوری كه اهالی و دامداران نیازی به خرید علوفه ندارند و خودشان آن را كشت می‌كنند.

محصولات درختی و باغداری در نمین گوجه‌درختی، آلبالو، گیلاس، گلابی، سیب، میوه به، گردو و سایر میوه‌ها نیز كم و بیش وجود دارد. فصل برداشت میوه ها معمولاً مرداد ماه است.

زنبورداری در نمین رونق خوبی دارد و عسل خوبی هم به‌دست می‌آید كندوها در باغچه‌ها نگهداری می‌شوند و زنبورها از شهد گلها و گیاهان طبیعی تغذیه می‌كنند و عسلی كه از این كندوها برداشت می‌شود از بهترین نوع بوده دارای عطر و مزه مطبوعی است.

مراكزتاریخی وباستانی

۱- قلعه شندان
۲- گور قلعه سی
۳- تپه سلوط
۴- سربندتپه
۵- آریا تپه
۶- قره تپه
۷- تپه حاجی نصیر
۸- بولان تپه
۹- ییدی دیوقیزی
۱۰- اوزریك تپه (تپه اسفند)
۱۱- قوشا تپه

جاذبه های طبیعی

۱- مشه‌سوئی
۲- گرده سوئی
۳- بروكش سوئی
۴- چشمه كهریز
۵- زری بولاغی
۶- جوجی بولاغی

كشاورزی و دام داری

نمین شهری كشاورزی است و به علت آب و هوای مناسب و خاك حاصلخیز توانایی بالایی در كشاورزی دارد. گندم، جو، گیاهان علوفه ای، بنشن، تره بار، سیب، گلابی، گیلاس، آلبالو، زردآلو و آلوچه از مهم ترین محصولات كشاورزی منطقه هستند. نمین به مانند دیگر شهرستان های استان اردبیل به دلیل دسترسی به مراتع نسبتا غنی در زمینه دام داری و دام پروری از رونق خوبی برخوردار است و انواع فرآورده های دامی از این منطقه صادر می شود.

مشخصات جغرافیایی

شهر نمین مركز شهرستان نمین از شهرستان های استان اردبیل در ۴۸ درجه و ۲۹ دقیقه طول جغرافیایی و ۳۸ درجه و ۲۵ دقیقه عرض جغرافیایی و در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا واقع است. نمین منطقه ای كوهستانی است و رود نمین چای از میان این شهر می گذرد. این شهرستان در ۲۵ كیلومتری شمال شرقی اردبیل قرار دارد. مسیرهای دسترسی به این منطقه عبارت اند از:
– راه نمین- اردبیل به سوی جنوب باختری به طول ۲۷ كیلومتر
– راه نمین- آستارا به سوی خاور به طول ۵۰ كیلومتر
– راه فرعی نمین- دهستان عنبران

وجه تسمیه و پیشینه تاریخی

آب و هوای این منطقه به واسطه نزدیكی با دریای خزر از رطوبت بسیاری برخوردار است و به همین سبب آن را نمین نامیده اند. درباره تاریخ این منطقه اطلاعات مستندی در دست نیست ولی ان چه مسلم است این كه تاریخ این منطقه با شهرستان اردبیل یكی محسوب می شود.

اماكن زیارتی و مذهبی

• پیربدر نمین
• بابا روشن
• پیرلنگ
• تربه

نمین-mB4dNcZorT

نمین-fhyb6SgQjc