ریپورتاژ آگهی
دانستنی هایی راجع به اصفهان

دانستنی هایی راجع به اصفهان

شهر اصفهان با دارا بودن صدها اثر تاریخی و طبیعی و طبیعت بكر خود، همه ساله پذیرای مسافران نوروزی است؛ مسافرانی كه خیلی از آنها، بیشتر از اصفهانی‌ها مكان‌های دیدنی شهر را می‌شناسند اما خیلیشان هم به دنبال زیباترین مكان‌های گردشگری شهر اصفهان هستند تا نوروز 93 را بهتر از هر سال در اصفهان تاریخی بگذرانند.
  • 1401/01/24
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : در نزدیكی محلی به نام نصرآباد قرار گرفته است
تلفن : 66059000-021

شهر اصفهان با دارا بودن صدها اثر تاریخی و طبیعی و طبیعت بكر خود، همه ساله پذیرای مسافران نوروزی است؛ مسافرانی كه خیلی از آنها، بیشتر از اصفهانی‌ها مكان‌های دیدنی شهر را می‌شناسند اما خیلیشان هم به دنبال زیباترین مكان‌های گردشگری شهر اصفهان هستند تا نوروز 93 را بهتر از هر سال در اصفهان تاریخی بگذرانند.


برخی دوست دارند به محله های اصفهان سر بزنند و بافت شهری و قدیمی اصفهان را از نزدیك ببینند. برخی علاقه مند به داشتن شبهای به یادماندنی در رستورانها یا اماكن تفریحی اصفهان هستند وتعدادی هم ذوق زاینده رود و قدم زدن در كنار آن را دارند.

لهجه و زبان مردم اصفهان
بدنیست تاقبل اینكه به اصفهان برسیم درموردلهجه وخلق وخوی مردم خونگرم اصفهان آشنابشیم.همونطور كه واقفیدمردم اصفهان به زبان فارسی و لهجه اصفهانی صحبت می كنند. از ویژگی‌های لهجه اصفهانی اضافه كردن حرف « س » به آخر واژگان می باشد، كه به جای واژه « است » استفاده می‌شود.یكی ازرسوم اصفهانی‌ها ،بردن گلدان‌های شب بو در عید دیدنی‌ها است. نزدیكی‌های عید اصفهان پر از رنگ و بوی شب بوها می‌شود و پای سفره‌های هفت‌سین حتما شب بوهای سفید و صورتی حضور دارند.

 

در زیر پیشنهادهای برای آنهایی كه برای اولین باربه اصفهان سفرمیكنندویا كمتر از بقیه با مكان‌های تاریخی و طبیعی شهر اصفهان آشنایی دارند، می پردازیم

 نقش جهان، شكوه نصف جهان

دانستنی هایی راجع به اصفهان-FSrSF528aW

كمتر ایرانی پیدا می شود كه حداقل یك بار در طول زندگی‌اش میدان نقش‌جهان اصفهان را ندیده باشد؛ میدانی كه هر طرفش را نگاه كنی، زیباترین هاست؛ از مسجد امام و شیخ لطف‌الله گرفته تا عالی‌قاپو و سردر قیصریه تا رستوران‌های زیبای اطراف میدان نقش‌جهان. به آن اضافه كنید مغازه‌ها و بازار سرپوشیده اطراف میدان را تا بتوانید یك روز فوق‌العاده را در میدان نقش‌جهان بگذرانید.


این میدان امام(ره) و بازارهای اطراف به خصوص برای خانمها كه عاشق خرید هستند می تواند یك انتخاب فوق العاده باشد هر چند كه می تواند برای آقایان كه معمولاً از خرید فراری هستند یك انتخاب توام با تردید تلقی شود! راستی اگر به میدان نقش‌جهان رفتید، درشكه‌سواری دور میدان را هم از دست ندهید، می تواند یك انتخاب فوق العاده باشد.

پیك نیك در صفه

دانستنی هایی راجع به اصفهان-tHMiUcd9Hi

هر مسافری كه از جنوب اصفهان وارد شهر می‌شود ابتدا چشمش به كوه صفه می افتد. كوهی كه برای خود اصفهانی‌ها هم از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است و توصیه می‌كنیم اگر می‌خواهید یك روز فوق‌العاده را در فضای بكر اصفهان داشته باشید، دیدن آن را از دست ندهید.


صعود به قله و یك صبحانه دبش در حاشیه كوه می تواند روزی متفاوت و خاطره انگیز را برای شما رقم بزند.

ضمناً فراموش نكنید كه تله‌كابین، بولینگ و بیلیارد و رستوران‌های دامنه این كوه هم، وسوسه انگیز است.

هشت بهشت در باغی دلگشا

دانستنی هایی راجع به اصفهان-nfYs5lUItB
یك درب آن در خیابان چهارباغ و درب دیگرش در ورودی پارك هشت بهشت قرار گرفته و سبك معماری این بنا به شیوه اصفهانی است. اگر دوست دارید با زیبایی‌های ساخت دست بشر بیشتر آشنا شوید، سری به این كاخ بزنید كه اصفهانی‌ها در آن پذیرای شما هستند، مطمئنا وقتی به این باغ سر بزنید خودتان نمی‌خواهید از هشت بهشت بیرون بیایید. (بیشتر بخوانید:آشنایی با مدرسه چهار باغ

منارجنبان دیگر نمی جنبد ولی هنوز هم دیدنی است

دانستنی هایی راجع به اصفهان-Kv7ZIdOHyI

در گذشته منارجنبان از شهر جدا و در دهكده‌ای به نام «كارلادان» قرار داشت ولی امروزه این بنا جزو اصفهان به شمار می‌رود و در نزدیكی محلی به نام نصرآباد قرار گرفته است. این ساختمان با كاشی‌های لاجوردی رنگ به شكل ستاره چهارپر و اشكال دیگری به شكل كثیرالاضلاع فیروزه‌ای رنگ زینت یافته و نكته جالب در این بنای تاریخی آن است كه با حركت دادن یك مناره، نه تنها مناره دیگر به حركت در می‌آید، بلكه تمامی این ساختمان به لرزه درمی‌آید.البته دلیل این مسئله هنوز برای دانشمندان مورد سئوال واقع شده اما مطمئنا اگر شما دوست دارید بدانید منارجنبان اصفهان چگونه تكان می‌خورد، سری به این مكان بزنید.

 

آتشگاه

دانستنی هایی راجع به اصفهان-14gLCwAUQs

كوه اتشگاه اصفحان در امتداد مسیر خیابانی كه در آن منارجنبان واقع است كوه زیبا و یادگار دوران كهن آتشگاه قرار دارد. آتشگاه اصفهان یا كوه آتشگاه از بناهای تاریخی اصفهان است. این مجموعه دارای پیشینه تاریخیِ كهنی است و در زمانهای گونه گونی از آن بهره برده‌اند؛ این كوه در غرب اصفهان و ۸ كیلومتری مركز شهر در خیابان آتشگاه قرار گرفته و در نزدیكی رودخانه زاینده رود، بر روی كوهی قرار دارد.

 

  چهلستون، كاخی با شكوه

دانستنی هایی راجع به اصفهان-u2rsl46YBK
چهلستون یكی ازجاذبه های گردشگری اصفحان  می باشد. باغ چهلستون بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد؛ تالار آینه، تالار ۱۸ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوانهای طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آئینه كاری و كاشی كاری دیوارها و سقفها از قسمت‌های دیدنی این باغ به شمار می‌روداگرچه این باغ به دلیل انعكاس تصویر ۲۰ ستون آن به این نام نامگذاری شده اما برخی می‌گویند كه علت نامگذاری چهلستون بازتاب در استخر مقابل نبوده بلكه تخریب ۲۰ ستون از ۴۰ ستون در اثر آتش سوزی بوده كه آثارش را در بخش سقف در سمت چپ عمارت در جلوی وردی قابل ملاحظه است.

باغ پرندگان، سرگرمی ویژه برای بچه ها

دانستنی هایی راجع به اصفهان-D0sb93CGhI
جنگل ناژوان از مناطق خوش آب و هوای حاشیه زایند‌ه‌رود به شمار می‌رود كه تا پیش از بسته شدن آب زاینده‌رود، آب و هوای خوب آن نوید یك روز فوق‌العاده را به اصفهانی‌ها می‌داد. باغ پرندگان در امتداد مسیر ناژوان به خصوص برای بچه هایی كه از دیدن پرنده های رنگ و وارنگ ذوق می كنند، یك روز خوب وهیجان انگیزرا رقم خواهد زد.

محله رمانتیك جلفا

دانستنی هایی راجع به اصفهان-N6JgRTHANy
محله ارمنی‌های اصفهان كه بیش از آنكه به بافت زیبای آن شهرت داشته باشد، با كافی‌شاپ‌هایش مورد توجه قرار گرفته است.جلفا پنج كوچه بزرگ دارد كه امتداد آنها از مشرق به مغرب است. بازاری خوب با چند حمام و دو كاروانسرا و یك میدان و یازده كلیسا دارد. داشتن یك شب رمانتیك و خاص برای زوج های مسافر و بازدید از كوچه پس كوچه هایی كه هنوز جزو انتخابهای شهرگردی خود اصفهانی ها هم هست بی نظیر خواهد بود.

زایندرود

دانستنی هایی راجع به اصفهان-ldDi5xFNYc

آنقدر زیبا و دوست‌داشتنی است كه هر كس به اصفهان سفر كند، دلش نمی‌آید چند ساعت را در كنار این رودخانه و پل های زیبای آن نگذراند، جایی كه تا پیش از بسته شدن آب از زاینده‌رود، تا پاسی از شب پذیرای مهمانانی بود كه از گوشه و كنار ایران به اصفهان سر می‌زدند و حالا هم با وجود غمی كه از نبود آب در آن موج می‌زند، روزانه جمعیت عظیمی را به چشم خود می‌بیند.سی‌وسه پل اصفهان در كنار پل خواجو، مارنان، پل شهرستان و ده‌ها پل دیگر زاینده‌رود اصفهان از آثار تاریخی زیبای مركز شهر به شمار می‌رود.

 

صنایع دستی و سوغات اصفهان را هم ازدست ندهید
در میان شیرینی های اصفهان گز و پولكی اصفهان از همه معروفتر هستند؛ ازمهمترین غذای محلی اصفهان ؛ كه بسیار مورد توجه مسافران و گردشگران است "بریانی" (بریونی) نام دارد كه خوراكی گوشتی و بسیار چرب بوده و در بیشتر نقاط شهر می توان آن را تهیه كرد.عمده آثار باستانی اصفهان مربوط به دوره صفویه و مهمترین مناطق گردشگری آن در حاشیه زاینده رود قرار دارد.اصفهان را مهد صنایع دستى ایران نامیده اند. در دوره صفوى صنایع دستى در این شهر رونق خاصى یافت و هنر و مهارت استادان و هنرمندان بزرگ نسل به نسل و با روش استاد و شاگردى به زمان حال منتقل شده است. صنایع دستس اصفحان  كه جذب كننده هر مسافرى است عبارت است از:خاتم كارى، مینا كارى، مینیاتور، قلمزنى، پارچه هاى قلمكار، پارچه هاى زرباف و آثار خوشنویسى. البته آثار هنرى دیگرى مانند منبت كارى، كاشى سازى،گچبرى و گره چینى و مشبك نیز در آثار تاریخى و بناهاى زیباى این شهر چشم نواز هر مسافرى است.