ریپورتاژ آگهی
به اصفهان سفر می كنید یا فارس ؟

به اصفهان سفر می كنید یا فارس ؟

نوروز 93 یك نوروز استثنایی برای علاقه‌مندان سفر است. یك تعطیلات پنج روزه در آغاز و یك تعطیلات چهار روزه در پایان، نوروز 93 را به یكی از پرسفرترین نوروزهای سال‌های اخیر تبدیل خواهد كرد. هرچند هرگوشه این مرزپرگهر سرشار از زیبایی و دیدنی است اما آمار نشان می‌دهد كه استان‌های گیلان و مازندران و همین‌طور اصفهان و فارس از مهم‌ترین هدف‌های گردشگری نوروزی محسوب می‌شوند. آنهایی هم كه از سرما و برف خسته شده‌اند راهی جنوب كشور می‌شوند. شما نوروز امسال به كجا سفر می‌كنید؟ قبل از اینكه چمدان‌تان را ببندید این چندمطلب را بخوانید.
  • 1401/01/24
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : تهران- ساوه- دلیجان - اصفهان. به طول 460 كیلومتر
تلفن : 66059000-021

 نوروز 93 یك نوروز استثنایی برای علاقه‌مندان سفر است. یك تعطیلات پنج روزه در آغاز و یك تعطیلات چهار روزه در پایان، نوروز 93 را  به یكی از پرسفرترین نوروزهای سال‌های اخیر تبدیل خواهد كرد. هرچند هرگوشه این مرزپرگهر سرشار از زیبایی و دیدنی است اما آمار نشان می‌دهد  كه استان‌های گیلان و مازندران و همین‌طور اصفهان و فارس از مهم‌ترین هدف‌های گردشگری نوروزی محسوب می‌شوند. آنهایی هم كه از سرما و برف خسته شده‌اند راهی جنوب كشور می‌شوند. شما نوروز امسال به كجا سفر می‌كنید؟ قبل از اینكه چمدان‌تان را ببندید این چندمطلب را بخوانید.

اصفهان
سفری سنتی- رویایی
برای رسیدن به قلب استان اصفهان 2 راه داریم:

1- تهران- ساوه- دلیجان - اصفهان. به طول 460 كیلومتر
2- تهران - قم - كاشان - اصفهان. به طول 461 كیلومتر

به اصفهان سفر می كنید یا فارس ؟-DgSUuHOqDh

مسیر دوم مسیر امن‌تر و بهتری است.هرچند اصفهان به دلیل بناهای تاریخی‌اش مانند سی و سه پل، میدان نقش جهان، كاخ چهلستون، عالی قاپو، منارجنبان و... شهرت دارد اما این استان كه از یك سو بیابانی و نیمه بیابانی و ازسوی دیگر كوهستانی است جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد كه كمترشناخته شده، كویرها و روستاهای كویری زیبا و آرام ، غارها، آبشارها، باتلاق‌ها و رودهای اصفهان هم بسیار دیدنی است.

 

چند كیلومتری مانده به كاشان شهرهای كوچك قمصر و نیاسر با باغ‌ها و عرقیات و گلاب شان زبانزد خاص و عامند. روستای زیبای مشهداردهال آرامگاه شاعر بلندآوازه معاصر سهراب سپهری و روستای سرخ ابیانه نیز در همین مسیر و نرسیده به كاشان واقع شده‌اند كه می‌توانید پیش از رسیدن به شهر اصفهان از آنها بازدید كنید.بهتر است حداقل یك روز كامل را به كاشان اختصاص دهید. خانه‌های تاریخی كاشان، حمام و باغ فین و كویرهای اطرافش مانند كویر مرنجاب و دریاچه نمك را ندیده نگذارید.برای اقامت در كاشان هم می‌توانید سراغ هتل بروید و هم مهانسراهای سنتی كه فضایی ایرانی، خاطره‌انگیز و بسیار دلنشین دارند. در مسیر كاشان به نطنز هم یك اكوكمپ كویری زیبا و مجهز در روستای متین آباد واقع شده كه می‌توانید اقامتی خاص را در آن و در دل كویر تجربه كنید. اگر به سمت كویر مرنجاب بروید یك شركت خصوصی حجره‌های كاروانسرای مرنجاب را كمی‌ مرتب  و تجهیز كرده و می‌توانید اقامتی تاریخی را تجربه كنید.

به اصفهان سفر می كنید یا فارس ؟-4UT9Bhsi3w
شهراصفهان دارای اماكن اقامتی بسیاری است از هتل‌های بسیار شیك و مجلل تا هتل‌های سنتی و مهمانسراهای ارزان، اگر هم ترجیح می‌دهید برای چند روزی كه در اصفهان هستید خانه اجاره كنید باید سراغ بنگاه‌های معاملات ملكی بروید. برای بازدید كامل از جاذبه‌های تاریخی شهر اصفهان دو روز كامل باید وقت بگذارید. در محاسبات‌تان ترافیك سنگین اصفهان و شلوغی بیش از حد اماكن تاریخی را فراموش نكنید.خوردن بریونی و  دوغ و گوش فیل را فراموش نكنید.در میدان نقش جهان اصفهان و درست روبه‌روی گنبد شیخ لطف‌الله سری به چاه حاج میرزا بزنید البته برای پیداكردنش باید از كسبه سؤال كنید حیف است كه به اصفهان بروید اما یك ساعتی در چاه حاج میرزا ننشینید و غذایی نخورید و چای و قلیانی نزنید و دوغ و گوش فیل را امتحان نكنید.هرچه سوغاتی می‌خواهید در همان میدان نقش جهان پیدا خواهید كرد.

به اصفهان سفر می كنید یا فارس ؟-m73OQaXmfX

اما جاذبه های گردشگری اصفحان فقط در كاشان و اصفهان خلاصه نمی‌شود.  اگر اهل طبیعت گردی هستید می‌توانید یك روز كامل را به دیدن جاذبه‌های طبیعی اطراف سمیرم اختصاص دهید. دو آبشار بسیار زیبا و منحصر به فرد سمیرم و آب ملخ را حتما ببینید. البته آبشار سمیرم به دلیل سهولت دسترسی احتمالا شلوغ خواهد بود اما آبشار آب ملخ خلوت‌تر، زیباتر و منحصربه فردتر است.اگر اهل ماجراجویی هستید حتما غارپلنگ را در 12 كیلومتری شهر كمه از توابع سمیرم ببینید. برای ورود، دهانه غار را باید به طور خزیده طی كرد و پس از آن وارد محوطه بزرگی می‌شوید، طول غار حدود 95 متر است، صخره‌های داخلی غار به شكلی انسان را به درون آن هدایت می‌كنند كه گویی شخصیت مهمی‌در انتهای آن به انتظار ایستاده است. هرچند از نظر علمی‌هیچ توجیهی برای این افسانه مردم محلی مبنی بر سنگ شدن پلنگ آدمخوار وجود ندارد اما تخته سنگ بزرگی در انتهای غار موجود است كه به شكل پلنگی عظیم الجثه در حالت خوابیده است.

به اصفهان سفر می كنید یا فارس ؟-4H0IdhzhQQ
 یكی دیگر از جاهای بسیار دیدنی اصفهان كه ملغمه‌ای از جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی است روستای كویری ورزنه است. زنان این روستا بر خلاف جاهای دیگر ایران همیشه چادرسفید سر می‌كنند. ارگ قورتان در نزدیكی ورزنه یكی از بزرگ‌ترین ارگ‌های ایران است كه هنوز مردم در آن سكونت دارند و نیز تپه ماسه‌های طلایی و بكر ورزنه ارزش طی مسافت 100 كیلومتری اصفهان تا ورزنه را دارد. باتلاق گاوخونی در نزدیكی ورزنه قرار دارد اما یادتان باشد كه برای دیدنش نروید چون در حال حاضر به‌خاطر بسته بودن آب زاینده رود خشك است.

فارس
حافظ،  عشاق را می​طلبد
بهترین مسیر برای رسیدن به مركز استان فارس(شیراز) مسیر تهران- قم - كاشان- اصفهان- شهرضا-آباده- مرودشت-شیراز به طول 940 كیلومتر است. هرچند استان فارس به دلیل آثار به جا مانده از دوره پیش از اسلام و به‌خصوص تخت جمشید و پاسارگاد (آرامگاه كوروش) معروف است اما بهتر است قبل از سفر به این استان با جاذبه‌های دیگر تاریخی، طبیعی و فرهنگی این خطه از ایران آشنا شوید. در 135 كیلومتری شیراز و پیش از آنكه به مرودشت برسیم در سمت چپ بزرگراه تابلویی ما را به سمت محوطه تاریخی پاسارگاد كه به‌خاطر مقبره كوروش زبانزد است راهنمایی می‌كند. هرچند تك‌تك بخش‌های محوطه تاریخی پاسارگاد برای تاریخ دانان و علاقه‌مندان میراث فرهنگی بسیار با ارزش است اما برای مخاطب عام جالب‌ترین قسمت این مجموعه آرامگاه كوروش است. پیشنهاد ما این است كه اگر اطلاعات دقیقی از بناهای دیگر این مجموعه ندارید پس از دیدن آرامگاه كوروش این مجموعه را ترك كنید و به سمت نقش رستم بروید. نقش رستم در فاصله 66 كیلومتری شیراز  و در سمت چپ بزرگراه قرار دارد. آرامگاه 4تن از پادشاهان هخامنشی، نقش برجسته‌های متعددی از وقایع مهم دوران ساسانیان، نقش‌برجسته ویران‌شده‌ای از دوران عیلامیان و بنای معماگونه كعبه زرتشت  در این مكان قرار دارند. 6 كیلومتر پس از نقش رستم به تخت جمشید می‌رسید. بازدید از تخت جمشید حداقل 4 ساعت طول خواهد كشید. اگر زمان كافی ندارید این بازدید را  روز آخر و هنگام بازگشت انجام دهید و به هیچ وجه بدون راهنما یا كتاب راهنما اقدام به بازدید نكنید.

به اصفهان سفر می كنید یا فارس ؟-P18LgDdFyN
 شهر شیراز خوشبختانه هم دارای هتل‌ها و مهمانسراها و هتل‌های سنتی خوب است و هم خانه‌های مبله برای اجاره كردن در آن پیدا می‌كنید. كافی است سری به مركز شهر و حوالی بازار وكیل بزنید؛ بر در و دیوار شهر  اعلان‌های اجاره خانه  را می‌بینید. بازدید از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهر شیراز دو روز تمام طول خواهید كشید. شب‌های‌تان را در شیراز می‌توانید به زیارت شاه چراغ یا حافظ بروید، همچنین می‌توانید در نزدیكی حافظیه به باغ جهان نما بروید. بهترین سوغاتی‌ها را هم می‌توانید از بازار وكیل و مخصوصا سرای مشیر تهیه كنید.در خیابان پشتی ارگ كریم خانی هم دو سه فالوده‌فروشی هست كه نباید از قلم بیفتد.

اما جاذبه‌های تاریخی استان فارس تنها در مرودشت و شیراز خلاصه نمی‌شود. شهرستان كازرون در فاصله 154 كیلومتری غرب شیراز  بیشترین آثار به جا مانده از دوره ساسانی را در خود جا داده است؛ معبد آناهیتا ایزدبانوی آب، شهر باستانی بیشاپور كه زمانی پایتخت ایران بوده و بزرگ‌ترین مجسمه دوره ساسانی مجسمه شاپور اول از آن جمله‌اند. می‌توانید یك روز كامل از سفر خود را به آثار تاریخی و طبیعی كازرون اختصاص دهید، یادتان باشد در مسیر شیراز به كازرون وقتی هنوز كمتر از 25 كیلومتر از شیراز دور شده‌اید سراغ روستای رمقان و آبشار بسیار زیبای كوهمره سرخی هم می‌توانید بروید.

به اصفهان سفر می كنید یا فارس ؟-LM5t0N0Ma2

عمارت مركزی باغ ارم شیراز

هرچند معروفترین جاذبه طبیعی استان فارس آبشار مارگون است اما ما به دلیل ازدحام بیش از حدگردشگران بازدید از این آبشار را در تعطیلات نوروز پیشنهاد نمی‌كنیم. شاید در مورد دریاچه‌های استان فارس هم زیاد شنیده باشید اما اگر می‌خواهید دریاچه‌ای پر آب ببینید بهتر است به تماشای دریاچه‌های استان فارس نروید در این میان دریاچه مهارلو كه در فاصله 10 كیلومتری جنوب شرقی شیراز كه تبدیل به دریاچه نمك شده دیدنی است و به‌خاطر فاصله اندكش با شیراز می‌تواند یكی از گشت‌های كوتاه اما دیدنی شما باشد اما اگر می‌خواهید از جاذبه‌های طبیعی فارس حسابی لذت ببرید بهتر است 100 كیلومتر از شیراز به سمت شمال غرب بروید تا به سپیدان برسید. به جز  پیست اسكی مجهز سپیدان كه دومین پیست اسكی بین‌المللی ایران است می‌توانید در 20 كیلومتری اردكان (مركز شهرستان سپیدان) سراغ تنگ تیزاب را بگیرید و كنار رودی كه از كوه‌های یاسوج تا تنگ تیزاب آمده است در كمپ‌هایی كه برای گردشگران مهیا شده ساعاتی بیاسایید. اگر اهل ماجراجویی و كوهپیمایی هستید می‌توانید دیگر جاذبه‌های طبیعی و بكر فارس را جست‌وجو كنید جاهایی مانند تنگ دم اسب و  تنگ رغز كه از بی‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعی ایران هستند.