ریپورتاژ آگهی
گشت و گذار یك روزه در طبیعت اصفهان

گشت و گذار یك روزه در طبیعت اصفهان

اصفهان را با تاریخ و معماری اش می شناسیم اما اگر گذارتان به این شهر خوش آب و هوا بیفتد می توانید یك روز یا نیم روز را در تفرجگاه ها و مكان های تفریحی این شهر بگذرانید. ما برای طبیعت گردی در اصفهان پیشنهادهایی داریم كه خواندنشان خالی از لطف نیست.
  • 1401/01/24
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : در جنوب غربی اصفهان واقع شده است
تلفن : 66059000-021

اصفهان را با تاریخ و معماری اش می شناسیم اما اگر گذارتان به این شهر خوش آب و هوا بیفتد می توانید یك روز یا نیم روز را در تفرجگاه ها و مكان های تفریحی این شهر بگذرانید. ما برای طبیعت گردی در اصفهان پیشنهادهایی داریم كه خواندنشان خالی از لطف نیست.

 پارك جنگلی صفه
مجموعه ارتفاعات معروف به كوه صفه با بلندترین نقطه ارتفاعی 2257 متر در جنوب غربی اصفهان واقع شده است. این كوه از شمال به جاده كمربندی، از غرب به كوه های تخت رستم و دره خان، از شرق به شهرك ها و مجتمع های مسكونی و از جنوب به اراضی باز و خط آهن منتهی می شود. كوهستان صفه كه تا چند دهه پیش به صورت عنصری مجزا و با فاصله از شهر اصفهان قرار داشت اینك با توسعه شهر به طرف جنوب كاملاً به شهر متصل شده و بخشی از آن به عنوان پارك كوهستانی كاربری یافته است.

كوهستان صفه به دلیل داشتن ساختار طبیعی شگرف، بقایای آثار ناشناخته و كهن و وجود قصه ها و افسانه های گوناگون در مورد آن، سرگذشتی راز آلود و اسطوره ای در ذهن و یاد مردم منطقه پیدا كرده است تا جایی كه دژ قدیمی آن (شاه دژ) را قلعه دیو نام داده اند. این قلعه باستانی در آغاز قرن ششم عرصه مبارزه فرقه اسماعیلیه با حكومت سلجوقی بوده است و برخی از زوایا و غارهای این كوه مكان گوشه گیری دراویش صوفی بوده است.

گشت و گذار یك روزه در طبیعت اصفهان-qynyHiVSAK

 

وجود روایات گوناگون درباره ریشه نامگذاری كوه صفه خود بیانگر سرنوشت ناشناخته و پر رمز و راز آن است. برخی روایت ها نام كوه را به فضای صاف و صخره مانند روی قله كوه نسبت می دهند، برخی آن را برگرفته از صفای منظره اطراف كوه می دانند اما برخی تحقیقات جدی تر حاكی از این است كه نام صفه مشتق از واژه باستانی «اسپه» (سپه یا سپاه) است كه با نام شهر اصفهان (سپاهان) و نقش تاریخی آن پیوند دارد.

جدای از تاریخ پرماجرای این منطقه، كوهستان صفه خود دارای ارزش ها و جاذبه هایی است كه با نیازهای عمیق شهروندان و شهرنشینان نظیر نیاز نزدیكی به طبیعت، تماشای آسمان، خلوت و آرامش، تحرك و فعالیت و مانند اینها بستگی دارد.

پارك نفریحی ناژوان
ناژوان از انبوه بیشه ها و باغهای اصفهان است كه تا حدودی از تحول دوران و تصور ایام مصون و محفوظ مانده و هنوز مایه طراوت شهر است. ناژوان تركیبی است از دو كلمه "ناژ" و "وان" كه ناژ گیاهی است از خانواده صنوبر كه از آن جمله اند: تبریزی، كبوده، صنوبر و "وان" پسوند است برای جا و مكان و ناژنان یا ناژوان به معنی جایگاه درختان ناژو "صنوبر" پس ناژوان به معنی محلی بوده است در غرب اصفهان با بیشه های انبوه از درختان ناژو "كبوده، زبان گنجشك" كه بومی اصفهان است.

گشت و گذار یك روزه در طبیعت اصفهان-z9wQ3PvGSe

ناژوان كنونی با وسعتی در حدود 1200 هكتار در بخش غربی شهر تنها بقایای فضای سبز متمركز حاشیه شهر اصفهان است. كه به مثابه ریه شهر اصفهان از دیدگاه زیست محیطی اهمیت ویژه ای یافته است رودخانه زاینده رود با عبور از دل باغ ها و بیشه ها و مزارع وسیع كشاورزی جلوه ای كم نظیر به آن بخشیده و این محیط را از دیگر پارك های اصفهان متفاوت ساخته و به یكی از مراكز تفریحی شهر اصفهان مبدل ساخته است.


ناژوان محیطی است با درختانی انبوه، رودخانه ای جاری، مادیهایی روان، بیشه هایی وحشی، پرندگانی مهاجر و چشم اندازی زیبا از طلوع و غروب خورشید به دور از سازه های شهری در میان رودخانه با زمینه ای از سبزینگی هوایی به لطافت نسیم صبحگاهی در شهری صنعتی كه با چند دقیقه فاصله در آن می توان هیاهوی شهر را فراموش كرد.

اكنون ناژوان با فضاهایی همچون زمین های ورزشی، استخر، كمپینگ، باغ پرندگان، زمین های بازی كودكان، ایستگاههای درشكه سواری، اسب سواری، قایقرانی، منطقه دوچرخه سواری برای شهروندان قابل استفاده بود در آینده ای نزدیك با افتتاح باغ پروانه ها، رستوران، باغهای ملل، گیاهشناسی و دارویی، پارك آبی، پارك بازی های سنتی كودكان و... پذیرای شهروندان و اوقات فراغتشان است.

 كلاه قاضی
ناژوان و صفه اگرچه پارك جنگلی بودند اما كلاه قاضی كوه و دشتی است كه جاذبه های خشك و كویری منطقه را به رخ می كشد. ارتفاعات كلاه قاضی به همراه دشت‌های اطراف آن یكی از بهترین زیستگاه‌های حیات وحش این منطقه از ایران بوده و چناچه در تاریخ آمده است در زمان شاه‌عباس صفوی و بعد از آن به خصوص در دوره قاجاریه، این كوه‌ها از شكارگاه‌های سلاطین بوده و مخصوصا در اواخر قرن نوزده، ظل السلطان پسر ارشد ناصرالدین شاه كه سال‌های متمادی حاكم اصفهان بوده در كتاب خاطرات خود مكرر از كلاه قاضی و شاهكوه به عنوان شكارگاهی خوب و غنی یاد كرده است.

گشت و گذار یك روزه در طبیعت اصفهان-d4UvHMI9ye
پارك ملی و پناهگاه حیات وحش كلاه قاضی به دلیل قرار داشتن در اقلیم خشك دارای سیمای نیمه كویری است. به دلیل بارندگی كم و نیمه كویری بودن، منطقه دارای پوشش گیاهی ضعیفی می‌باشد و دارای ظرفیت بسیار محدودی از نظر جمعیت حیات وحش است. اما وسعت مناسب و سیمای مطلوب توپوگرافی آن (شامل دو رشته كوه در دو طرف و بخش دشتی در بین دو كوه) باعث می‌شود كه بتواند در سال‌های با وضعیت عادی كلیه نیازهای زیستی حیات وحش خود را تامین كند.

تنها وجود معادن سنگ لاشتر در این منطقه كه بین دو رشته كوه شیدان و كلاه قاضی واقع است باعث تخریب چشم انداز زیبای منطقه شده است اما از آنجا كه فعالیت این معادن مربوط به بیش از 50 سال گذشته می‌باشد و مشمول ضوابط زیستی محیطی مصوب اخیر نمی‌گردند كماكان به فعالیت خود در محدوده پناهگاه حیات وحش ادامه می‌دهند.

باغ گلها

باغ گلهای اصفحان  بزگترین فضای سبز حفاظت شده به همت شهرداری اصفهان در استان ساخته شده است. از ویژگی‌های برجستهٔ این باغ كاركرد چندگانهٔ تفریحی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی آن و همچنین به كار بردن عناصر معماری سنتی در بناهای باغ است.  این مجموعه به وسعت ۶۷ هزار مترمربع كه در آن باغ بركه ای به مساحت ۳۵۰۰ متر قرار گرفته است