ریپورتاژ آگهی
سفر به «شش پیر»

سفر به «شش پیر»

كجا سفر برویم؟ شش پیر! این اسم عجیب و غریب كه چیز زیادی هم درباره وجه تسمیه آن وجود ندارد، مربوط به چشمه ای است كه در استان فارس قرار گرفته و اتفاقا یكی از مهترین و پر آب ترین منابع آب سطحی دائمی این استان به شمار می آید.
  • 1401/01/24
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : استان فارس, شیراز-در 8 كیلومتری شمال روستای «برشنه» از توابع بخش همایجان قرار دارد
تلفن : 66059000-021

 كجا سفر برویم؟ شش پیر! این اسم عجیب و غریب كه چیز زیادی هم درباره وجه تسمیه آن وجود ندارد، مربوط به چشمه ای است كه در استان فارس قرار گرفته و اتفاقا یكی از مهترین و پر آب ترین منابع آب سطحی دائمی این استان به شمار می آید.
 چشمه ای كه در 8 كیلومتری شمال روستای «برشنه» از توابع بخش همایجان قرار دارد و از میان شكاف های كوه به آرامی بیرون می آید و چندمتر پایین تر از سرچشمه رودخانه ای خروشان به راه می افتد كه هر تازه واردی را به هیجان می آورد.

سفر به «شش پیر»-pXc3Gs4kKd
اگر به دنبال یك سفر خنك در آب و هوای معتدل این روزها می گردید، سفر به سپیدان و شش پیر را فراموش نكنید. آب  چشمه «شش پیر» از جنوب شرقی سپیدان در مسیر كوهستانی به سوی دشت همایجان جریان پیدا می كند و با استفاده از نهرهای سنتی به اراضی و باغ های همایجان انتقال داده می شود. رودخانه شش پیر بعد از عبور از تنگ شش پیر و پیمودن راهی كوتاه وارد رودخانه شهر اردكان می شود.

سفر به «شش پیر»-QBoTY9Cm4c
 قسمتی از آب های شش پیر بعد از گذر از بند انحرافی شهید طالبی كارخانه توربین برقی منطقه را به كار می اندازد. حدود 500 متری سرچشمه 2 واحد پرورش ماهی از آب های شش پیر بهره مند شده و ماهی قزل آلا تولید می كند.
چشمه شش پیر كه به آن دریاچه هم گفته می شود، در میان اهالی استان فارس، عروس دریاچه های ایران لقب گرفته است و مردم محلی آن را مقدس می دانند و هر سال در وقتی معین به كنار این چشمه می آیند و دعا می كنند. در حدود 200 متری چشمه، در دل كوه نوشته ای قاجاری به چشم می خورد كه نشان دهنده محبوبیت این چشمه در دوره قاجار است.

سفر به «شش پیر»-o3NSnJ7XGe

 كجا برویم؟
باید به شهرستان سپیدان در شمال استان فارس و 75كیلومتری غرب شیراز سفر كنید و سراغ چشمه شش پیر را در 6 كیلومتری مركز آن، شهر اردكان بگیرید. این چشمه سرچشمه اولین رودخانه شش پیر است و پوشش جنگلی و چشم اندازهای طبیعی این منطقه آن را به مكانی مناسب برای گردشگران تبدیل كرده‌است.
حالا كه گذارتان به سپیدان افتاده است، بد نیست بدانید كه شهرستان سپیدان یكی از شهرهای بسیار كهن ایران به شمار می رود. تا جایی كه در تحقیقات باستان شناسی انجام گرفته در سال 1314 ه.ش در تل گرد سفال های نقش دار بازمانده از هزاره چهارم پیش از میلاد مربوط به تمدن ایلامیان در این منطقه كشف شده است
دیدنی های سپیدان
حالا كه گذارتان به سپیدان افتاده است، بد نیست بدانید كه شهرستان سپیدان یكی از شهرهای بسیار كهن ایران به شمار می رود. تا جایی كه در تحقیقات باستان شناسی انجام گرفته در سال 1314 ه.ش در تل گرد سفال های نقش دار بازمانده از هزاره چهارم پیش از میلاد مربوط به تمدن ایلامیان در این منطقه كشف شده است. دلیل از این محكم تر می خواهید برای اثبات باستانی بودن سپیدان؟ پس بشنوید كه در بخشی از منابع بازمانده آشور، از منطقه پارتاكنا (پارتاكنه) نام برده شده است كه با توجه به مشخصات جغرافیایی می توان به منطقه سپیدان رسید.

سفر به «شش پیر»-RS7kAx6QEJ
 سپیدان در گذشته رونق و بازار و اقتصاد پویایی داشته و ساختمان ها و عمارت های با شكوه و زیبایی كه در این منطقه وجود دارد، آن را شهره شهرهای استان فارس كرده است. مشهورترین بنای این شهر مسجد ولی عصر و مسجدحاج نیازنیازی است كه البته در حال حاضر تخریب شده است اما مسجد جامع و مسجدحاج علم ترابی و حمام اردكان هنوز پابرجا هستند.

سفر به «شش پیر»-cHA8faF2ye
 اگر اهل كوهنوردی و طبیعت گردی باشید، در سپیدان می توانید سراغ كوهپیمایی در كوه رنج و كوه برم فیروز بروید. آبشارهای مارگون، چیكان و مورزیان هم فضاهای دلچسبی برای یك گشت و گذار عصرگاهی شما هستند. همین طور تنگ تیزاب، تنگ غوره دان، تنگ آبسرد و تنگ بغدیون كه از معروف ترین تنگه های منطقه هستند. دریاچه های برم فیروز و برم شش پیر هم كه با آب و هوای خنك و معتدلشان جای خود را به خوبی بین گردشگران استان فارس باز كرده اند.