ریپورتاژ آگهی
پل بند گرگر

پل بند گرگر

این اثر در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۹۱۴ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پل بند گرگر بر فراز مجموعه
  • 1400/11/10
  • استان : خوزستان
  • شهر : شوشتر
  • دسته : پل های تاریخی ایران
آدرس : خوزستان- شوشتر
تلفن : 66059000-021

این اثر در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۹۱۴ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پل بند گرگر بر فراز مجموعه آسیابها و آبشارها قرار دارد كه مسیر رودخانه گرگر را مسدود نموده است و با بوجود آمدن اختلاف سطح، آب رودخانه به تونلهای سه گانه مجموعه هدایت می گردد. این پل بند در ۸۰۰ متری پایین دست بند میزان قرار دارد. پیشینه ساخت این پل بند را به دوره صفوی نسبت می دهند. بر اساس نمونه برداری ها و آزمایشات انجام شده بر روی نمونه آجر این پل، قدمت آن ۴۷۰ سال تعیین گردیده است. البته این بند در اعصار پیشین همان صخره های طبیعی بوده اند.

متون تاریخی

طهماسب سلطان ولد محمد سلطان مذكور سه سال حاكم بود و در ایام او بنای پل گرگر به اتمام رسید و قبل از آن مردم از روی بند میزان تردد می نمودند. و بانی پل ملا حسینی مردی درویش بی روزگار پریشان حال بود و چون این اراده كرد به هركه اظهار نمود او را تمسخر و ملامت می كردند تا آنكه به طوف افتاده كمر عزیمت بر میان بست و توفیق الهی امداد نموده و به اتمام رسانید و ذكر خیر او به روزگار باقی ماند. [….] و مبلغ ها از اخراجات فاضل ماند كه ملا حسین طواحین[آسیاب ها] و دكاكین ساخت و املاك خرید. و تاریخ بنای پل را بدین وجه گفته اند «این پل از جهد حسینی شد تمام»[۱۰۳۶ه‍.ق].(تذكره شوشتر، نوشته سید عبدالله جزایری، فصل پانزدهم، صفحات ۶۰ و ۶۱، انتشارات معتبر، ۱۳۸۴)

 

پل بند گرگر-bHQn6JRumP

پل بند گرگر-UhJQ45MB60

پل بند گرگر-z8XBcwe0rd