ریپورتاژ آگهی
كاخ چهل ستون

كاخ چهل ستون

نام اصفهان یادآور تاریخ و فرهنگ است، شهری با جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی بسیار كه از پربازدیدترین شهرهای ایران است و حتی گردشگران خارجی و بین المللی زیادی هم دارد.
  • 1401/01/20
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : كاخ های تاریخی ایران
آدرس : استان اصفهان-اصفهان-به غرب میدان نقش جهان بروید
تلفن : 66059000-021

كاخ چهل ستون-3HKuHBiEb0

كاخ چهل‌ستون از بناهای تاریخی اصفهان است

  

نام اصفهان یادآور تاریخ و فرهنگ است، شهری با جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی بسیار كه از پربازدیدترین شهرهای ایران است و حتی گردشگران خارجی و بین المللی زیادی هم دارد. همین كه قدم به شهر اصفهان می گذارید تحت تاثیر فضای تاریخی شهر قرار می گیرید و در هر قدم مردمی خونگرم را می بینید كه با لهجه ای شیرین در حال زندگی در یكی از زیباترین شهرهای ایران هستند. كاخ چهل ستون یكی از معروف ترین و تماشایی ترین جاذبه های اصفهان است كه با توجه به نزدیكی اش به میدان نقش جهای از اولین جاذبه هایی است كه خیلی از گردشگران در سفر به اصفهان از آن دیدن می كنند. این كاخ در باغی سرسبز با درختان كهنسال قرار دارد و به غیر از عمارت تاریخی و باشكوهش، خود باغ هم از جاذبه های بینظیر آن است. اگر می خواهید از كاخ چهل ستون در اصفهان بیشتر بدانید در ادامه الی گشت را همراهی كنید.

كاخ چهل ستون-PAfkH3FCNf

كاخ چهل ستون یكی از معروف ترین و تماشایی ترین جاذبه های اصفهان است

 
برای بازدید از كاخ چهل ستون باید به غرب میدان نقش جهان بروید جایی در شرق خیابان چهارباغ پایین و جنوب خیابان سپه یكی از باشكوه ترین جاذبه های تاریخی ایران چشم به راهتان است تا شما را در سفری تاریخی به چند صد سال قبل ببرد. با چند قدمی پیاده روی از میدان نقش جهان راحت به این كاخ می رسید و همین دسترسی راحت یكی از دلایل گردشگران بسیارش است. معمولا گرشگرانی كه به تماشای میدان تاریخی نقش جهان می روند چند قدمی را پیاده طی می كنند تا خودشان را به یكی از معروف كاخ های این شهر برسانند، كاخی كه همین كه وارد محوطه باغ آن می شوید اول از همه حوضی مستطیلی و بزرگ را می بینید كه انعكاس كاخ بر سطح آب جلوه ای تماشایی به باغ داده  است. در دو طرف استخر، درختانی كهنسال و بلندی را می بینید كه طراوت دلنشینی را به فضای باغ داده اند. مطمئنا اگر بدانید در كنار همین درخت ها چه ضیافت های شاهانه و باشكوهی برگزار می شده بازدید از كاخ برایتان جذاب تر می شود. در سراسر محوطه باغ درختان چنار، كاج، عرعر، نارون و افرای سیاه زیادی را می بینید كه طراوت و تازگی بیشتری را به باغ هدیه می دهند. به غیر از این درختان در اطراف كاخ باغچه هایی است كه بسته به اینكه در چه فصلی از سال هستیم در آن ها گل های فصلی كاشته می شود. در كنار حوض مجسمه هایی وجو دارند كه خیلی از گردشگران در كنار آن ها و استخر عكس های یادگاری می اندازند تا لحظات بازدید از یكی از تاریخی ترین كاخ های ایران را برای همیشه ثبت كنند. عمارت جذاب باغ كه مثل دیگر باغ های ایرانی در راستای حوض قرار گرفته ۲۱۲۰ متر مربع مساحت دارد و برای رسیدن به سر در آن باید از چند پله بالا بروید. احتمالا دوست دارید بدانید قدمت این كاخ دقیقا به چه سالی بر می گردد؛ با كتیبه هایی كه از گوشه و كنار كاخ پیدا شده به نظر می آید بنای تالار چهل ستون در زمان شاه عباس دوم صفوی ساخته شده  است.

كاخ چهل ستون-jFDU7OAzl9

كاخ چهل ستون بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد

 
طرح اولیه ساخت این باغ و عمارت باشكوهش به وقتی برمی گردد كه شاه عباس اول، اصفهان را به عنوان پایتخت صفوی انتخاب كرد. او تصمیم گرفت خیابانی طولانی به اسم چهار باغ را بسازد و در پیرامون آن باغ هایی زیبا ایجاد كند. البته امروز از آن همه باغ های پی در پی خیابان چهارباغ به جز دو باغ هشت بهشت و چهل ستون باغ دیگری به جای نمانده است. در آن زمان همین كه مراسم و جشن درباری برگزار می شد مهمانان به همین كاخ چهلستون دعوت می شدند و از آن ها در این باغ پذیرایی می شد. بعد از شاه عباس اول، شاه عباس دوم بخش های دیگری را به كاخ اضافه كرد و با ایوان ها و تالارهایی، شكوه آن را بیشتر كرد. این بنا به سبك چینی، ایرانی و فرنگی ساخته شده قبل از ورود، ایوانی را می بینید كه ستون هایی از جنس چوب كاج و چنار دارد و ۴ ستون مركزی آن بر روی ۴ شیر سنگی ساخته شده اند. ایوان در كل ۲۰ ستون دارد كه انعكاس آن ها در آب استخر باغ باعث شده تا این كاخ را به اسم چهل ستون بنامند.

 

اگر توانستید از زیبایی های نمای ظاهری كاخ و هوای باطراوت باغ دل بكنید و به داخل بروید نقاشی های جذاب و معماری باشكوه داخلی انتظارتان را می كشند. تالارها و ایوان هایی كه در كاخ می بینید به همراه كلیه نقاشی ها، كاشی كاری ها و آیینه كاری ها همه و همه در زمان شاه عباس دوم خلق شده اند. در تالار آینه تا چشم كار می كند آینه كاری های زیبا می بینید آینه های ریزی كه نقش هایی جذاب را شكل داده اند. شاید زیباترین بخش كاخ، تالار مركزی آن باشد جایی كه در آن گردشگران زیادی را می بینید كه ساعت ها محو تماشای نقاشی های تاریخی اند، نقاشی هایی كه چنان باجزئیات و با مهارت كشیده شده اند كه ساعت ها تماشا را می طلبند. با دیدن نقاشی ها به فضای زندگی در دوره صفوی می روید و شاید در تمام مدتی كه در حال تماشای آن ها هستید در دل نقاش آن ها و گذشته باشكوه ایران را تحسین می كنید.

كاخ چهل ستون-OhIGaRjsyt

برای بازدید از كاخ چهل ستون باید به غرب میدان نقش جهان بروید

 
در اینجا طرح هایی شفاف و طلایی را می بینید كه چشم ها از تماشایشان شیر نمی شود،  بعضی از این نقاشی ها در دوره قاجار كشیده شده اند و وقایع تاریخی زمان خود را به تصویر می كشند. این كاخ آنقدر باشكوه و خاطره انگیز است كه شاید نتوان اصفهان را بدون آن تصور كرد كاخی كه مطمئنا از مكان هایی است كه گردشگران حتما از آن دیدن می كنند. بی دلیل نیست كه بر روی كتیبه ای كه جهت معرفی كاخ برای آیندگان به ثبت رسیده گفته شده كه این كاخ مبارك ترین بنای دنیاست.