ریپورتاژ آگهی
باغ خان

باغ خان

باغ‌های خان مانند دیگر باغات دارای تقسیمات منظم می‌باشد.
  • 1400/11/10
  • استان : خوزستان
  • شهر : شوشتر
  • دسته : باغ های ایران
آدرس : مجموعه باغ خان در حدود ۷۰۰ متری محوطه تاریخی آبشارهای شهر شوشتر كه از یادگارهای ساسانیان است، قرار دارد.
تلفن : 66059000-021

مجموعه باغ خان در حدود ۷۰۰ متری محوطه تاریخی آبشارهای شهر شوشتر كه از یادگارهای ساسانیان است، قرار دارد.
آب مورد نیاز این باغ از طریق كانال‌های محوطه آبشارها و آسیاب‌های شوشتر تأمین می‌شود. مجموعه باغ خان كه از آثار دوره قاجاریه به حساب می‌آید، از نوع باغ‌های واقع در كنار رود خانه می‌باشد.

این مجموعه باغ در حاشیه غربی رود گرگر و در كنار بافت قدیمی شهر تاریخی شوشتر قرار گرفته است. ورود به این باغ‌ها از طریق یك ساباط صورت می‌پذیرد. پس از گذر از ساباط وارد محوطه باغات شده كه دارای ۱۶۰۰ متر مربع مساحت می‌باشد.

باغ‌های خان مانند دیگر باغات دارای تقسیمات منظم می‌باشد. قرار گرفتن درختان در ردیف‌های منظم و فواصل بین ردیف‌های باغ باعث ایجاد مسیر ها و گذرگاه‌هایی شده است كه خود جلوه‌ای خاص به باغ داده است.

عمده درختان باغ خان را درختان میوه تشكیل می‌دهد. البته در این میان درخت و درختچه گلهای زینتی مانند انواع گلهای رز و محمدی و گل شاه پسند و گل كاغذی و لاله عباسی نیز دیده می‌شود.

درختان میوه ای كه در این باغ موجود است همگی با توجه به آب و هوای منطقه و شرایط اقلیمی منطقه كاشته شده است. درخت خرما یكی از مهمترین درختان این باغ می‌باشد.

دیگر درختان موجود در باغ عبارتند از: انجیر، انار، توت، موز و مركباتی مثل پرتقال، نارنج، لیمو ترش و درخت كُنار.

باغ خان در شوشتر یكی از چشم اندازهای طبیعی كنار رودخانه گرگر است كه شكل‌گیری و احداث آن را به دوره قاجاریه نسبت می‌دهند. نام این باغ به خاطر تعلقش به محمدزمان خان مرعشی بوده است.

موقعیت طبیعی، چشم‌انداز ویژه، همجواری با بافت كهن شوشتر و قرار داشتن در ضلع جنوبی مجموعه فرهنگی تاریخی آبشارها از ویژگی‌های بارز این باغ است.

 

باغ خان-OocE0k5NMU

باغ خان-TBhv2u83Bf

باغ خان-Rl9SMYD70y

باغ خان-mo6oUe4wSm

باغ خان-fWdbRIaemo