ریپورتاژ آگهی
دره تو و بیرون

دره تو و بیرون

دره توبیرون در موقعیت جغرافیایی N323017 E483529 در استان خوزستان واقع است. یكی از دیدنی های طبیعی بكر و
  • 1400/11/10
  • استان : خوزستان
  • شهر : دزفول
  • دسته : دره ها و تنگ های ایران
آدرس : دره “توبیرون” در فاصله حدود ۲۰ كیومتری از شهر در مسیری چند كیلومتری در بخش سردشت قبل از رسیدن به منطقه تنگه سرا در شمال دزفول واقع است
تلفن : 66059000-021

دره توبیرون در موقعیت جغرافیایی N323017 E483529 در استان خوزستان واقع است. یكی از دیدنی های طبیعی بكر و شگفت انگیز شهرستان دزفول در فصول گرم سال دره توبیرون است. دره “توبیرون” در فاصله حدود ۲۰ كیومتری از شهر در مسیری چند كیلومتری در بخش سردشت قبل از رسیدن به منطقه تنگه سرا در شمال دزفول واقع است. دیواره‌های رفیع آن با ارتفاع بلند كه گاه تا بیش از یكصد متر می رسد و انبوه درختان انگور، انجیر وحشی، برگ ‌‌های شاووشان، آبشارها و آب ‌ چكان ‌ ها جلوه بسیار زیبایی به این دره ‌ ها داده است كه چشم هر بیننده ‌ ای را محو تماشای خود می ‌ سازد. این دره حاصل هزاران سال فرسایش آبی حاصل از بارندگی های فصلی درحوزه های بالاتر و سرازیر شدن تند آبها در كوه و تپه میباشندبنحوی كه در فصول خشك عمق زیاد دره مانند یك زهكش عمل كرده و آب سفره های زیر زمینی را جمع كرده و آب در كف دره جاری میشود، بطوریكه در بعضی قسمتها از دیواره و كف دره آب زلال تراوش می كند. با وجود گرمای بالای ۴۰ درجه دزفول در این دره باد خنك آرامش خاصی را به میهمانان داده و دمای آن تا ۲۵ درجه و كمتر نیز می رسد. این دره دارای دو آبشار است كه همراه با طبیعت زیبا مناسب برای گردشگری است. راه دسترسی به این آبشارها ۳۰ كیلومتر جاده آسفالته است.

 

دره تو و بیرون-j6TznjErkM

دره تو و بیرون-YvHdhqhfAu

دره تو و بیرون-VivfLnV03C

دره تو و بیرون-vbSIFd3g1g

دره تو و بیرون-iU7uMkv3Wg

دره تو و بیرون-ULRDbvJEJ6

دره تو و بیرون-FCvIrc6nf1

“تو” در لهجه دزفولی بمعنی تب (گرما) و توبیرون بمعنای مكانی كه گرما را از تن میزداید وگفته می شود كه در قدیم برای كاهش آلام درد بیماری ها از این محل استفاده می شده است. سریعترین مسیر رسیدن به توبیرون از طریق جاده دزفول سردشت در نزدیكی منطقه تنگ سرا امكان پذیر است كه از این طریق به قسمت میانی دره و بخش جنگلی آن متصل است اما از طریق ابتدای جاده دزفول شهیون نیز مسیر دسترسی به توبیرون وجود دارد كه البته تا نقاط زیبای دره حدود ۴ ساعت پیاده روی فاصله وجود دارد.