ریپورتاژ آگهی
غار خفاش

غار خفاش

غار خفاش دهلران با بیش از ۳۰ هزار خفاش از ۷ گونه همچون «دم موشی» از غارهای كمیاب در خاورمیانه به حساب می‌آید.
  • 1400/11/10
  • استان : ايلام
  • شهر : دهلران
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : این غار در سه كیلومتری شمال خاوری شهر دهلران در دامنه كوهی مشرف به دره و چشمه های آب گرم دهلران واقع شده است
تلفن : 66059000-021

غار خفاش، از جمله غارهای استان ایلام است و در نزدیكی شهرستان دهلران قرار دارد

این غار كه تنها غار خفاش ایران است ۲۵۵ متر طول، ۳۰ متر عرض و ۵۰ متر ارتفاع دارد و به علت زندگی میلیون‌ها خفاش در داخل آن، به غار خفاش معروف شده است.

این غارها دهلیزهای وسیعی دارد كه عمق بعضی از قسمت‌های آن به ۴۰۰ متر می‌رسد. غار خفاش دهلران یكی از غارهای تاریخی عصر غارنشینی بوده كه بعدها به زیستگاه خفاش تبدیل شده است.

غار خفاش دهلران با بیش از ۳۰ هزار خفاش از ۷ گونه همچون «دم موشی» از غارهای كمیاب در خاورمیانه به حساب می‌آید.

این غار یكی از بهترین مكان‌ها برای انجام كارهای تحقیقاتی، پژوهشی و مطالعاتی در زمینه این پستاندار عجیب است و دانشجویان و محققان باید آن را مورد مطالعه قرار دهند.

غار خفاش شهرستان دهلران به عنوان تنها غار خفاش كشور، یكی از پدیده های نادر طبیعی است كه تاكنون برای علاقمندان به طبیعت گردی ناشناخته مانده است. این غار طبیعی حدود یك كیلومتر از چشمه‌های آبگرم شهرستان دهلران فاصله دارد.

غار خفاش دهلران دارای استالاكیت‌ها و استالاكمیت‌های فراوانی است و ده‌ها گونه از خفاش دمدار و خفاش بال پهن در آن زندگی می‌كنند.

فراوانی خفاش در این غار باعث می شود در هنگام غروب در زمان خروج این خفاشان از غار كه اغلب به صورت دسته های بزرگ انجام می شود، فضای جالبی را برای علاقمندان به طبیعت ایجاد كند.

این خفاش‌ها مسیر سه كیلومتری تا شهر را طی می كنند و بعد از مدتی به محل غار باز می‌گردند.

تنها غار خفاش كشور به عنوان پدیده‌ای نادر و طبیعی واقع در استان ایلام، گردشگران بسیاری را در فصل تابستان به سوی خود جذب می‌كند.

 

غار خفاش-rCMnKlMLb1

این غار در سه كیلومتری شمال خاوری شهر دهلران در دامنه كوهی مشرف به دره و چشمه های آب گرم دهلران واقع شده است. طول غار 155 متر، عرض آن 30 متر و ارتفاع آن از سقف با كف 50 متر می باشد. دهلیزهای وسیعی در این غار وجود دارد كه عمق بعضی از قسمت های آن به 400 مترمی رسد.

این غار به علت زندگی خفاش ها در داخل آن(حدود 20.000 خفاش)، به غار خفاش معروف شده است. خفاش های آن از نوع دم دار و بزرگ هستند. غارخفاش دهلران یكی ازغارهای تاریخی عصر غارنشینی است كه بعدها به زیستگاه خفاش ها تبدیل شده است. موضوع مورد توجه این غار وجود توده عظیم و ضخیم فضله خفاش در كف غار است كه طی هزاران سال پدید آمده است و كشاورزان از آن برای تقویت زمین های زراعی استفاده می كنند. غار خفاش در فهرست آثار ملی ثبت شده و مورد حفاظت و مراقبت است.

غار خفاش-aLbwu2xk83

غار خفاش-JF9VVq9eQ9