ریپورتاژ آگهی
بندر هنزا

بندر هنزا

بندر هنزا شهری است كوهستانی در استان كرمان. این شهر مركز بخش هنزا از توابع شهرستان رابر است.بخش هنزاء از توابع شهرستان رابر استان كرمان در ۵۰ كیلومتری شرق شهر رابر قرار گرفته است
  • 1401/01/13
  • استان : کرمان
  • شهر : رابر
  • دسته : بندر های ایران
آدرس : مركز بخش هنزا از توابع شهرستان رابر ۵۰ كیلومتری شرق شهر رابر
تلفن : 66059000-021

بندر هنزا شهری است كوهستانی در استان كرمان. این شهر مركز بخش هنزا از توابع شهرستان رابر است.بخش هنزاء از توابع شهرستان رابر استان كرمان در ۵۰ كیلومتری شرق شهر رابر قرار گرفته است.هنزاء از طرف شمال غربی به شهرستان رابر و از طرف شمال شرقی به شهر راین و از جنوب شرقی به شهرساردوییه محدود می‌شود. و در نقطه مرزی شهرستان رابر و جیرفت قرار دارد.

بندر هنزا-0njRNxqrcw
بخش هنزا از سطح دریا در حدود ۲۸۰۰ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان، مطبوع و خنك و در زمستان‌ها سرد است.
رودخانه دائمی هنزا از میان روستا عبور می‌كند. ظاهراً در گذشته تعداد زیادی آسیاب آبی در این بخش وجود داشته است كه در حال حاضر اثری از آن‌ها باقی نمانده است.
در زبان محلی، به خروجی آب آسیاب « هنزاب» می‌گویند؛ از این رو، این مكان به هنزا، مشهور شده است.
بنای قدیمی امام‌زاده میرمحمد ابوطالب نشانگر قدمت تاریخی این روستاست.

بندر هنزا-eA8tG2ZJhH

جاذبه‌های گردشگری

بخش هنزاء به دلیل استقرار در محدوده كوهستانی، آب و هوایی مطبوع و مناظر و چشم‌اندازهای زیبا و دلپذیری دارد. دره‌های خوش آب و هوا، سرسبز و كوه‌های مرتفع، این بخش را دربرگرفته‌اند. گذر رودخانه هنزا از میان روستا، سبب شادابی و طراوت آن شده است. حواشی رودخانه از درختان بلند، گل‌های رنگارنگ و گیاهان طبیعی پوشیده شده است. دره كوهستانی بندر هنزا با درختان كهنسال گردو به ویژه در فصل‌های بهار و تابستان به تفرجگاهی زیبا تبدیل می‌شود. این روستای كوهستانی، با طبیعت بكر و زیبا، گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می‌كند.
از جاذبه های گردشگری دیگر این بخش می توان به امامزاده سید محمد رضا ابوطالب(ع) و همچنین آبشار سرخوییه،امامزاده سید مرتضی (ع) و آبشار آبسر در روستای سید مرتضی ،تخت سرتشتك در بندر هنزاءدره گلی هوك در سرمشك ،دره گلوگازر،جنگل های اورس گلوچار و گلوگازر اشاره كرد.
در فصل تابستان، عشایر منطقه در اطراف روستا اتراق می‌كنند و به رمه‌گردانی، فرآوری محصولات لبنی و تولید صنایع دستی مانند نخ‌ریسی و گلیم‌بافی می‌پردازند. دیدن زندگی پر جنب و جوش عشایر، بسیار جالب توجه و تأمل برانگیز است.
مهم‌ترین سوغات هنزاء گردو و بادام است.

بندر هنزا-3bejRVhnKM

نحوه دسترسی به بندر هنزا

دسترسی:بخش هنزاء از طریق محورهای كرمان-رابر-هنزاء و جیرفت -ساردوئیه -هنزاء و كرمان-راین -ساردوئیه- هنزاء با جاده‌ای آسفالت قابل دسترسی است.

 

بندر هنزا-deH7agX1oz

بندر هنزا-ZTbQUFKbwW

بندر هنزا-Uf9OLUgTWV