ریپورتاژ آگهی
غار سرد كوه

غار سرد كوه

كوه سرده یا سردكوه به ارتفاع ۲۲۴۰ متر در نزدیكی شهرستان ملایر قرار دارد. چون این كوه پشت به آفتاب قرار دارد و ارتفاع بیشتری نسبت به كوه گرمه دارد، بنابراین به كوه سرده معروف شده‌است
  • 1401/01/13
  • استان : همدان
  • شهر : ملاير
  • دسته : غارهای ایران
آدرس : همدان، ملایر، روستای سلطان آباد، كوه سرده
تلفن : 66059000-021

كوه سرده یا سردكوه به ارتفاع ۲۲۴۰ متر در نزدیكی شهرستان ملایر قرار دارد. چون این كوه پشت به آفتاب قرار دارد و ارتفاع بیشتری نسبت به كوه گرمه دارد، بنابراین به كوه سرده معروف شده‌است.غار سردكوه دراطراف ملایر و در نزدیكی روستای سلطان‌آباد در ارتفاع ۲۲۴۰ متری كوه سردهٔ ملایر قرار دارد.

غار سرد كوه-m19XatMZWZ

مشخصات غار سرد كوه

دهانهٔ غار ۲/۲۵× ۱/۳۵ متر است كه با شیب تندی پایین می‌رود. در انتهای شیب با عبور از مدخلی سنگی به دهلیز اصلی غار می‌رسیم. كنارهٔ راست دهلیز از طریق یك رف سنگی كه تخته‌سنگ‌های واژگون روی آن فرو ریخته است، به شاخهٔ فوقانی غار اتصال می‌‌یابد. شاخهٔ فوقانی، دهلیز گشادی است به طول تقریباً ۴۰ متر با سقفی كه از ۳ متر تجاوز نمی‌‌كند.

دهلیز اصلی غار كه خمیدگی تندی دارد با انتهای غار ۴/۵ متر اختلاف سطح پیدا می‌‌كند. میانهٔ غار وسیع و سقف آن بلند است و از معبر چاه مانندی با دو پلهٔ سنگی طبیعی می‌‌گذرد و به محوطه‌ای می‌رسد كه با زاویهٔ‌ تندی به سمت بالا ادامه دارد و كف آن ناهموار است. در كنارهٔ چپ این محوطه، و به دنبال دهلیز، چند متر جلوتر یك گودال تنگ چاه مانند سر راه وجود دارد كه در اثر ریزش تخته‌سنگ‌ها بر روی هم این راه زیرزمینی به وجود آمده است و دهلیز اصلی غار را تشكیل می‌دهد.

غار سرد كوه-IFyV3ED3Oy
غار در طول ۷۳ متری دهلیز پایان می‌یابد. یك ستون سرتاسری ۲ متری استالاگمیت تنها پدیدهٔ دیدنی این غار است. در كنارهٔ این ستون مدخل تنگ چاه‌مانندی دیده می‌شود. در این حفره تنگ ۵ متری حوضچه آب زلالی به درازای ۴۴ و پهنای ۳۸ سانتی‌متر وجود دارد.

غار سرد كوه-fbizL0Ps02