ریپورتاژ آگهی
ترحلوا با هویج افطاری استان همدان

ترحلوا با هویج افطاری استان همدان

قنبر پلو ، غذای سحری شیرازی ها كه با نام غم بر پلو هم شناخته می شود یكی از قاطی پلو های خوشمزه جزء غذاهای محلی شیراز است
  • 1401/01/11
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : غذاهای محلی ایران

قنبر پلو ، غذای سحری شیرازی ها كه با نام غم بر پلو هم شناخته می شود یكی از قاطی پلو های خوشمزه جزء غذاهای محلی شیراز است . یك پلو مخلوط خوشمزه شاید اسمش به گوش شما جدید باشد اما احتمالا پلوهای شبیه آن را امتحان كرده‌اید. قنبر پلو یا به قول خود شیرازی‌ها غَم بَر پلو هم با گوشت چرخ كرده و هم با مرغ برای مناسبت‌های مختلف از نذری ماه محرم گرفته تا سحر و افطار ماه رمضان و سایر مناسبت‌های سنتی و مذهبی و دورهمی و مهمانی پخته و با سالاد شیرازی سرو می‌شود. با طرز تهیه این پلوی خوشمزه آشنا شوید تا به عنوان یك غذای ثابت در منوی غذایی و میهمانی های شما باشد .

قنبر پلو ، غذای سحری شیرازی ها-LGZJFaz1mJ

مواد لازم

برنج: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوشت چرخ كرده: ۳۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد متوسط
آرد نخودچی: ۲ قاشق غذاخوری
كشمش: ۲۰۰ گرم
رب انار: ۳ قاشق غذاخوری
گردو: ۱۰۰ گرم
نمك، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم
زعفران دم كرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری

 

قنبر پلو ، غذای سحری شیرازی ها-jfM8ZE2IDJ

طرز تهیه

برای درست كردن قنبر پلو شیرازی ابتدا پیاز را رنده كنید و آب آن را بگیرد. گوشت چرخ كرده، آرد نخودچی، نمك، فلفل و زردچوبه را به آن اضافه كنید و خوب گوشت را با سایر مواد ورز دهید تا چسبناك شود. سپس گوشت را به اندازه دلخواه به صورت كوفته قلقلی درست كنید و در روغن تفت دهید تا سرخ شود.
در یك تابه جداگانه گردو ریز خرد شده و كشمش را تفت دهید. وقتی تفت خورد رب انار ملس را اضافه كنید و كمی دیگر تفت دهید. كوفته قلقلی یا همان گوشت‌های قلقلی سرخ شده را هم به این تركیب اضافه كنید و روی شعله ملایم گاز اجازه دهید تا رب انار به خورد قلقلی‌ها برود. ( در صورت تمایل ۱ قاشق غذاخوری شیره انگور هم همراه با رب انار به این مواد اضافه كنید كه البته اختیاری است)
برنج را هم آبكش كنید و دان درآورید تا موقع پخت شفته نشود. سپس برنج را دم بگذارید. در صورت تمایل می‌توانید مایه گردو و كشمش و قلقلی‌ها را لایه لایه با برنج دم بگذارید تا اینكه برنج را با ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم كرده غلیظ دم بگذارید و سپس مایه گوشتی آماده شده را روی آن بریزید و قنبر پلو را با آن تزیین و سرو كنید.
طرز تهیه قنبر پلو شیرازی عموما با گوشت قلقلی است اما شما می‌توانید به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ یا گوشت بوقلمون یا شترمرغ و شتر به جای گوشت چرخ كرده قرمز استفاده كنید، به همین ترتیب آماده كنید و این پلو مخلوط خوشمزه را با آن سرو كنید.
نكات
مراقب باشید كه كشمش نسوزه, وقتی رب و شیره رو اضافه كردید, زود اونو هم بزنید و در آخر كشمش رو اضافه كنید تا نسوزه!
‬میتونید به مایه گوشتی, كمی پودر سیر و ادویه هم اضافه كنید.
قلقلی ها رو خیلی سرخ نكنید, چون بعد توی پلو خشك میشه.
‬قنبر پلو یكی از پلوهای مخلوط شیرازی هاست.