ریپورتاژ آگهی
آبشار آبسر

آبشار آبسر

آبشار آبسر Absor در موقعیت جغرافیایی N291209 E570550 در استان كرمان واقع است.
  • 1400/11/10
  • استان : کرمان
  • شهر : کرمان
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : این آبشار در دره ای عمیق در جنوب شرقی روستای سید مرتضی از توابع بخش ساردو استان كرمان واقع است.
تلفن : 66059000-021

آبشار آبسر Absor در موقعیت جغرافیایی N291209 E570550 در استان كرمان واقع است. این آبشار در دره ای عمیق در شمالی ترین بخش ارتفاعات بحر آسمان واقع شده است. این دره در جنوب شرقی روستای سید مرتضی از توابع بخش ساردو استان كرمان واقع است. فاصله آبشار تا روستا در حدود ۷ كیلومتر است. دسترسی به آبشار از طریق جاده رابر-جیرفت، جاده فرعی امامزاده سید مرتضی، ۲ كیلومتر مانده به روستای سیدمرتضی، جاده خاكی آبشار امكانپذیر است. در بخش ساردو چند مقبره امامزاده وجود دارد كه مشهورترین انها سید مرتضی برادر امام رضا (ع) است.

آبشار آبسر در محدوده روستای سید مرتضی از توابع دهستان هنزا قرار دارد. این آبشار زیبا كه ارتفاع آن به حدود ۲۵ متری می رسد؛ در ۲۵ كیلومتری جنوب شرق رابر واقع شده است. این آبشار دل انگیز كه صدای ریزش آب آن، شور و اشتیاق خاصی به فضا می بخشد؛ بر دیواره های تیره رنگ وسنگی جریان دارد و در بخش هایی از طول آبشار، برخورد جریان آب با تخته سنگ ها، علاوه بر شدت بخشیدن به صدا وخروش آب، حركت در لا به لای گل سنگ ها، خزه ها و گیاهان مسیر، تصویر زیبایی را در این بخش از رابر و استان، رقم زده است. همچنین ادامه حركت آب در بستر رودخانه از لابه لای تخته سنگ های بزرگ و كوچك و حاشیه سبز آن، بر جلوه های آبشار آبسر افزوده است. شباهت های تصویری زیادی بین آبشار آبسر و آبشار راین وجود دارد.

منطقه بحرآسمان مجموعه ای كوهستانی است كه به همراه جبال بارز طولانی‌ترین و مرتفع ترین رشته كوه جنوب شرقی كشور را ایجاد كرده است. در واقع این كوهستان به مانند بسیاری از كوهستانهای واقع شده در مجموعه فلات مركزی تنها یكسری كوه پراكنده
نبوده بلكه كاملاً رشته كوهی مرتفع است كه از نظر توپوگرافی و اقلیمی هیچ سنخیتی با مناطق دشتی اطراف خود ندارد. ارتفاعات این كوهستان كه در جنوب شرقی شهر كرمان واقع شده و در نزدیكی كوهستانهای هزار و جوپار قرار دارد زمستانهای بسیار سردی دارد كه همراه با بارش برف است و این برف در ارتفاعات تا مدتها باقی می ماند. ارتفاعات بحرآسمان در بخش جنوبی با قرار گرفتن در حوزه آبریز هلیل رود و جازموریان نهایتاً به مناطق دشتی با ارتفاع ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ متر ختم می‌شود كه از آب و هوای بسیار گرمی و تا حدودی مرطوب برخوردار است. برعكس جبهه شمالی این رشته كوه به دشت‌های مرتفع‌تری وصل می‌شود كه دارای اقلیمی سرد و خشك هستند. این محدوده كوهستانی مرتفع هم به دلیل بارش سالانه نسبتاً زیاد كه شامل باران و به ویژه برف است و هم وجود چشمه‌های فراوان از منابع آبی فراوانی برخوردار است كه به صورت جوی ها و رودخانه‌های كوچك و بزرگی می‌شود كه تمامی آنها از سرچشمه‌های رودخانه هلیل رود بوده كه نهایتاً به هامون جازموریان می‌ریزند.

آبشار آبسر-q2hyvwLelG

آبشار آبسر-xypD1DbYJ3

آبشار آبسر-o6F4q7QlEV

آبشار آبسر-9DQajg9lpA

آبشار آبسر-5d8dPRyoCt

آبشار آبسر-1h3bOWNbrW

آبشار آبسر-escckTAaOu

آبشار آبسر-f2mc30z7qH