ریپورتاژ آگهی
از كاشان چی بخریم؟

از كاشان چی بخریم؟

شهر كاشان شهری كویری در مركز ایران شهری كه قدمت تاریخی بالایی دارد و جاهای دیدنی و تاریخی زیادی دارد . در سفر به كاشان علاوه بر لذت بردن از بازدید بناهای تاریخی و خرید از بازارهای قدیمی كاشان می توان سوغاتی های خوردنی و صنایع دستی متنوعی را تهیه كرد
  • 1401/01/11
  • استان : اصفهان
  • شهر : کاشان
  • دسته : صنایع دستی ایران
آدرس : اصفهان كاشان
تلفن : 66059000-021

شهر كاشان شهری كویری در مركز ایران شهری كه قدمت تاریخی بالایی دارد و جاهای دیدنی و تاریخی زیادی دارد . در سفر به كاشان علاوه بر لذت بردن از بازدید بناهای تاریخی و خرید از بازارهای قدیمی كاشان می توان سوغاتی های خوردنی و صنایع دستی متنوعی را تهیه كرد كه یادآور سفر به كاشان را برایتان زنده نگه دارد .

سوغات خوردنی كاشان:

گلاب و عرقیجات كاشان

معروف ترین سوغات كاشان گلاب است. این سوغات آن قدر اهمیت دارد كه مراسم گلابگیری هر ساله در این شهر با شور و حال خاصی برگزار می شود و مسافران زیادی برای تماشای این مراسم به كاشان سفر می كنند. به جز گلاب سایر عرقیجات گیاهی نیز در این شهر پیدا می شود و می توان آنها را نیز به عنوان سوغات خرید.می توان برای تهیه گلاب ناب به شهر قمصر هم كه در نزدیكی كاشان است رفت .

از كاشان چی بخریم؟-p7jednE4cQ

گل محمدی

به دلیل كشت زیاد گل محمدی در كاشان، در سفر به این شهر علاوه بر گلاب می توانید گل های محمدی خشك شده را نیز تهیه كنید تا با آنها به غذاها و دمنوش های تان عطر و طعم بدهید.

 

 

كلوچه كاشان

شاید با شنیدن نام كلوچه به یاد شهرهای شمالی بیفتید؛ اما باید به شما بگوییم كه كاشان هم كلوچه مخصوص به خود را دارد. این كلوچه كه شكلی كاملا متفاوت با كلوچه های شهرهای شمالی دارد، از آرد سبوس دار گندم، شكر، روغن نباتی یا حیوانی، هل، زعفران و مغز پسته برای تزیین تهیه می شود. كلوچه كاشان را می توانید در اندازه های مختلف بخرید. بد نیست بدانید این كلوچه در خوان نوروزی كاشانی ها جایگاهی ویژه دارد و عید بدون آن عید نمی شود.

حاجی بادوم كاشان

حاجی بادامی یا حاجی بادوم شیرینی خوشمزه ای است كه شكلی توپی دارد و به طور ویژه ای در یزد، شیراز و كاشان طبخ می شود. حاجی بادوم كاشان، ابعاد بزرگتری دارد و همین آن را متفاوت می كند. پودر بادام، هل، پودر شكر یا پودر قند، زرده تخم مرغ، گلاب و زعفران مواد اولیه این شیرینی هستند.

باقلوای كاشان

باقلوای كاشان یكی از شیرینی های پرطرفدر این شهر است كه مردم در مناسبت های مختلف از اعیاد و جشن ها گرفته تا مراسم ترحیم، از آن استفاده می كنند. شكر، آرد گندم، شیر، مغز پودر شده، روغن مایع، گلاب، تخم مرغ، وانیل، بیكینگ پودر و هل مواد اولیه برای تهیه این شیرینی هستند. بر اساس مغز استفاده شده در باقلوا، چند نوع برای آن در نظر می گیرند: گردویی، بادامی، فندقی، پسته‌ای، بادام هندی. این شیرینی بر اساس میزان مغز به كار رفته در آن نیز انواعی دارد؛ ۷۰ درصدی، ۵۰ درصدی و …

از كاشان چی بخریم؟-dDjIKDoMFc

پشمك كاشان

پشمك هم یكی از شیرینی هایی است كه در شهرهای مختلفی تهیه می شود و می توان آن را یك خوراكی پرطرفدار دانست. در كاشان، این شیرینی در خوان نوروزی جایگاه ویژه ای دارد و با آن از مهمان پذیرایی می كنند. نكته جالب تر آنكه مردم كاشان كلوچه و پشمك را در كنار هم نوش جان می كنند؛ مانند نان و پنیر.

قطاب كاشان

احتمالا با شنیدن نام قطاب، به شهر یزد فكر می كنید اما كاشان هم قطاب های معروفی دارد كه نباید چشیدن شان را از دست بدهید. نارگیل، شكر و بادام آسیاب شده مواد داخل قطاب كاشان را تشكیل می دهند و از پسته، پودر قند و پودر خرفه برای تزیین روی آن استفاده می كنند.

نان عباسعلی

نان عباسعلی، نانی سنتی است كه مواد اولیه آن را آرد، روغن، شكر، شیر، زعفران، زردچوبه و زنجبیل تشكیل می دهند. این نان همزمان با دهه نخست ماه محرم در همه نانوایی ها پخته می شود؛ اما به جز ایام محرم هم می توانید این نان را در سطح شهر بیابید. بد نیست بدانید آیین پخت نان عباسعلی از خرداد ۱۳۹۵ با شماره ۱۲۰۰ در فهرست آثار معنوی و ناملموس كشور قرار دارد.

از كاشان چی بخریم؟-3vpcF0sSjS

صنایع دستی كاشان

در ادامه با تعدادی از بهترین و مشهورترین صنایع دستی كاشان آشنا می شویم، البته اگر علاقه دارید در كنار آشنایی با صنایع دستی كاشان در مورد جاذبه های گردشگری و تفریحی آن اطلاعات كاملی به دست بیاورید، تنها كافی ست سری به صفحه دیدنی ها و تفریحات كاشان بزنید.

فرش كاشان
شهر كاشان سابقه ای طولانی در بافت فرش دارد و حدود یك سوم از ساكنان آن در صنعت فرش بافی مشغولند. نقوش گل، برگ، شاخه های درختان، حیوانات، یا وقایع و شخصیت های تاریخی نقوش فرش كاشان را شكل می دهند و برای رنگ نخ ها از ریشه روناس، پوست گردو، پوست انار و برگ درخت مو استفاده می كنند. مهارت های سنتی فرش بافی از مادران و مادربزگ ها به دختران منتقل می شود و مردان نیز آن را فرا می گیرند. بد نیست بدانید كه مهارت فرش بافی كاشان در فهرست میراث معنوی یونسكو قرار دارد و دارای ارزش جهانی است. سازمان یونسكو، مهارت های سنتی فرش بافی كاشان را منعكس كننده خلاقیت انسانی و تنوع فرهنگی جامعه ایرانی می داند.

از كاشان چی بخریم؟-jGSqeQ9cFZ

گلیم و جاجیم كاشان
گلیم دست‌بافته‌ای پشمی است كه بر دار بافته می شود و از آن به عنوان فرش استفاده می كنند. جاجیم یك زیرانداز است كه كرك ندارد و می توان دو روی آن را مورد استفاده قرار داد.

سفال كاشان
پیشینه سفالگری در كاشان به ۷۰۰۰ سال پیش باز می گردد و بسیاری این شهر را زادگاه این هنر می دانند. سفالینه های به دست آمده از تپه های سیلك قدمت این صنعت را در كاشان به خوبی نشان می دهند. در سفر به این دیار می توانید انواع ظروف و تزیینات سفالی را به عنوان سوغات بخرید.

از كاشان چی بخریم؟-VWy7IZRvAf

كاشی كاشان
كاشی سازی هم از صنایع قدیمی كاشان است. این كاشی ها علاوه بر اینكه در بناهای مختلف برای پوشش دیوارها و تزیینات به كار می روند، می توانند زینت بخش خانه شما نیز باشند. قطعات كوچك كاشی های رنگی و منقوش می توانند جای تابلو روی دیوارتان را بگیرند.

گیوه نشلجی
گیوه نَشَلجی، گیوه ای است كه در روستای نشلج تولید می شود. در این روستا كه در ۴۵ كیلومتری كاشان قرار دارد، زنان و مردان در ساخت گیوه های مرغوب مشاركت می كنند. گیوه از دو بخش مجزا از هم یعنی رویه و تخت تشكیل شده كه بافت رویه، كار زنان نشلجی است و ساخت تخت، كار مردان روستا. تولید گیوه در این روستا آن قدر رواج دارد كه تقریبا در كنار هر خانه می توان یك كارگاه گیوه سازی یافت.

از كاشان چی بخریم؟-eqk4eoNwBl

شعربافی
شعر نام پارچه ای ابریشمی است كه با دست بافته می شود. پیشینه شعربافی در كاشان به بیش از ۳۵۰ سال پیش باز می گردد و این هنر از هنرهای قدیمی مردم كاشان به شمار می آید. برای بافت این پارچه، نقشه خاصی وجود ندارد و به دو صورت ساده و میله‌ای (راه‌راه) بافته می شود. شعر ساده، بنفش، زرشكی، مشكی، زرد، بادمجانی و سبز است و برای زنان كاربرد دارد و شعر میله‌ای به صورت سیاه و سفید برای لباس مردان بافته می شود.

زیلو بافی
زیلو به زیراندازی پنبه ای گفته می شود كه به خاطر خنكی پنبه، بیشتر با آب و هوای مناطق كویری و گرم و خشك سازگاری دارد و در شهر و روستاهای كویری مورد استفاده قرار می گیرد. این زیرانداز، دو رویه است و نقوش آن كاملا به صورت ذهنی و بدون طرح و نقشه قبلی شكل می گیرند. متاسفانه این هنر در معرض خطر انقراض است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

مخمل بافی
مخمل پارچه ای آشنا برای همه است كه سه نوع ساده، موجدار و نقش برجسته دارد. یكی از مراكز تولید این پارچه، كاشان است و در سفر به این شهر می توانید مخمل های مرغوبی را تهیه كنید.

از كاشان چی بخریم؟-QLidZruJVr

زری بافی
زری پارچه ای از نخ های موسوم به گلابتون است كه از طلا، نقره و ابریشم تهیه شده اند. زری بافی هنری با حدود ۲ هزار سال قدمت است كه هنوز در شهرهایی مانند كاشان رونق دارد. پارچه زری آن قدر ارزشمند است كه در گذشته برای لباس پادشاهان و بزرگان از آن استفاده می شد و این روزها علاوه بر پوشش به عنوان تزیین نیز از آن استفاده می كنند.

مسگری
حدود ۷ هزار سال است كه مسگری در كاشان رواج دارد و امروزه گلدان، سینی و دیگ‌های كوچك و بزرگ مسی بخشی از سوغاتی های این شهر محسوب می شوند. بازار مسگرها بهترین مكان برای تهیه ظروف مسی است؛ ظروفی كه می توانید در آنها غذا طبخ كنید و از خواصشان بهره ببرید و یا به عنوان تزیین در خانه تان از آنها استفاده كنید.