ریپورتاژ آگهی
از شمال چی بخریم؟

از شمال چی بخریم؟

خاص بودن شمال فقط به جغرافیا و مناطق دیدنی آن محدود نمی‌شود؛ فرهنگ بومی مردم منطقه، لباس‌های زیبا و غذاهای خوشمزه آن‌ها نیز می‌تواند خود یكی از دلایل سفر ما باشد
  • 1401/01/11
  • استان : مازندران
  • شهر : ساري
  • دسته : صنایع دستی ایران
آدرس : مازندران ، آمل
تلفن : 66059000-021

خاص بودن شمال فقط به جغرافیا و مناطق دیدنی آن محدود نمی‌شود؛ فرهنگ بومی مردم منطقه، لباس‌های زیبا و غذاهای خوشمزه آن‌ها نیز می‌تواند خود یكی از دلایل سفر ما باشد. بهرحال هر بهانه‌ای كه سبب شود به شمال ایران سفر كنید بهانه‌ی خوبی است! اما به یاد داشته باشید كه خرید سوغات را نیز در برنامه این سفر رؤیایی خود قرار دهید.

از شمال چی بخریم؟-3v3ZjRlefH

زیتون

زیتون رودبار را می‌توان یكی از معروف‌ترین و مرغوب‌ترین زیتون‌های خاورمیانه دانست. خرید زیتون و روغن زیتون یكی از برنامه‌هایی مسافرانی است كه به شمال سفر می‌كنند. البته زیتون را می‌توان از بیشتر شهرهای شمالی تهیه كنید؛ اما برای پیدا كردن بهترین آن‌ها باید به رودبار بروید.

كلوچه

اكثر كسانی كه به شمال سفر می‌كنند معمولاً برای بستگان خود كلوچه می‌آورند. در بیشتر شهرهای شمال می‌توان كلوچه‌های خوشمزه‌ای را تهیه كرد. اما بهترین آن‌ها را می‌توان در شهر فومن تهیه كرد. برای تهیه این كلوچه آرد، جوش شیرین، بیكینگ پودر، هل، دارچین، وانیل را در ظرف بزرگ و عمیق می‌ریزند و مخلوط می‌كنند و سپس وسط آن را گود می‌كنند.

از شمال چی بخریم؟-2MnnJt4H9F

صنایع دستی

قطعا یكی از بهترین سوغات شمال، صنایع دستی آن می‌باشد. شمال صنایع دستی بسیار فراوانی دارد كه بیشتر آن محصول زحمت و هنر دست زنان خانه دار است. در این بین می‌توان به محصولات حصیر بافی اشاره كرد كه با استفاده از آن زیر انداز، كلاه حصیری، سبد، زنبیل و مواد این چنینی را درست می‌كنند. جاجیم بافی نیز جز صنایع دستی این منطقه است و وسایل متفاوتی چون پشتی، زیرانداز، پتو، سجاده نماز و … را به این روش تولید كرده و برای طراحی آن از ایده‌های بومی و محلی بهره می‌گیرند. از جمله صنایع دستی دیگر این خطه از كشورمان گلیم بافی است كه از قدیم رونق فراوانی داشته و اكثر طرح‌های روی گلیم بافی‌های شمالی از نقوش هندسی شكل و بهره‌گیری از رنگ‌های سرمه‌ای، كرم، قرمز، نارنجی و سبز تهیه شده است.

لباس‌های محلی شمالی

یكی از محصولاتی كه می‌توانید به عنوان سوغات شمال بخرید لباس‌های محلی مردان و زنان شمالی است. لباس‌های زنانه شمالی از روسری و سربند، پیراهن یا جمه، جلیقه كت، الجاقبا، دامن، شلیته، شلوار و چادر كمر تشكیل شده است. نكته خوب درباره این لباس‌ها رنگ بندی و طرح‌های شاد و جذاب پارچه‌های آن است كه چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌كند. خوشبختانه این لباس‌ها در بازارهای محلی بیشتر شهرهای شمالی و در سایزهای مختلف وجود دارد و شما می‌توانید آن را به یادگار برای یكی از عزیزان خود به عنوان سوغات شمال تهیه كنید.

 

از شمال چی بخریم؟-5JGIRDpAWU

نان كماج شمالی

اگر برای خرید سوغاتی از شمال به شهرهای استان مازندران رفته باشید حتماً با نان كماج آشنا هستید. این نان خوشمزه شمالی با استفاده از تخم مرغ، شكر، آرد برنج، زعفران، شیر، وانیل، زردچوبه و گلاب تهیه می‌شود. خوردن نان كماج با چای می‌تواند یك عصرانه دل انگیز را برای شما رغم بزند.

رشته خوشكار

رشته خوشكار یكی از مهم‌ترین شیرینی‌های سنتی شمال است كه بیشتر در ماه مبارك رمضان تهیه می‌شود. مواد اصلی تشكیل‌دهنده‌ی این شیرینی، شیر، آرد برنج، مغز گردو، هل، دارچین و شكر است كه آن‌ها را درون یك سینی مسی سرخ می‌كنند. شما می‌توانید این رشته را به صورت خام تهیه كنید و بعداً آن را برای خود سرخ كنید و همچنین در خود شمال می‌توانید رشته خوشكار را به صورت داغ و آماده تهیه كرده و نوش جان كنید

چای شمال

بدون شك یكی چای یكی از بهترین سوغات شمال بحساب می‌آید. همچنین چای یكی از معروف‌ترین محصولاتی است كه در این منطقه از كشورمان تهیه می‌شود. چای سنتی و سبز شمال در چند دسته كلی تقسیم بندی می‌شود كه از جمله آن می‌توان به چای ممتاز، چای سرگل، چای قلم و چای بهاره اشاره كرد كه البته هنگام خرید آن‌ها باید اطلاعات كافی را درباره نوع و شیوه مرغوبیت‌های آن داشته باشید.

از شمال چی بخریم؟-WMxNYHVsal

برنج شمال

اقتصاد اصلی شهرهای شمالی از طریق كشاورزی می‌گذرد. بیشتر زمین‌های مردم شمال تشكیل شده از شالیزارهای برنجی كه مردم روستایی به طور سنتی و مدرن روی آن‌ها كار می‌كنند. بهترین برنج تهیه شده در ایران را می‌توان در شمال پیدا كرد. خرید یك كیسه برنج مرغوب می‌تواند سوغات مناسبی از شهرهای شمالی باشد.

از شمال چی بخریم؟-b4tNhONNvJ

رب انار

وقتی از جاده‌های زیبا راهی شهرهای شمالی هستیم در كنار جاده می‌توانید دست‌فروشانی را ببینید كه در حال فروش رب انار هستند كه البته جز معروف‌ترین سوغات رشت به حساب می اید. رب انار خواص فراوانی دارد كه به عنوان یك چاشنی برای دست كردن بسیاری از غذاها از آن استفاده می‌كنند.

ترشی، لواشك میوه خشك

یكی از مجموعه سوغاتی‌هایی كه در بیشتر شهرهای شمالی یافت می‌شود ترشیجات، لواشك‌های خانگی و میوه خشك‌هایی است كه توسط زنان خانه دار منطقه تهیه می‌شود و بیشتر به صورت دست فروشی و یا درون مغازه‌ها برای فروش به گردشگران عرضه می‌شود. دلیل تهیه محصولات مرغوبی چون ترشی و میوه‌های خشك خوشمزه در شمال این است كه این منطقه سرشار از باغ‌های مركبات است كه شمال كشور را از این لحاظ غنی می‌كند.

از شمال چی بخریم؟-JIVof9joGg