ریپورتاژ آگهی
شهر گلباف

شهر گلباف

شهر گُلباف در شهرستان كرمان قرار گرفته‌است. این بخش تاریخی در جنوب شرق كرمان قرار دارد و فاصله جاده‌ای آن با مركز استان از مسیر بم و دوراهی نی بید ۱۲۵ كیلومتر و از جاده شهداد و سیرچ ۱۰۰كیلومتر است،
  • 1401/01/11
  • استان : کرمان
  • شهر : شهداد
  • دسته : شهر-استان
آدرس : جنوب شرق كرمان ۱۲۵ كیلومتری نی بید
تلفن : 66059000-021

شهر گُلباف در شهرستان كرمان قرار گرفته‌است. این بخش تاریخی در جنوب شرق كرمان قرار دارد و فاصله جاده‌ای آن با مركز استان از مسیر بم و دوراهی نی بید ۱۲۵ كیلومتر و از جاده شهداد و سیرچ ۱۰۰كیلومتر است، اما فاصله هوایی این بخش با كرمان كمتر از ۹۰ كیلومتر می‌باشد. همسایگان بخش گلباف از جنوب ابارق، از شمال شهداد، از غرب راین، و از شرق كویر پهناور لوت می باشند.

شهر گلباف-NPIZVS03SQ

 روستاها و آبادیهای شمالی:آبگرم ،حسن آباد ،دهوئیه،پشیشكوئیه،احمدیه،زاینده رود،جوشان،هشتادان،سعد باد،ناصرآباد،فندقاع ،مادنگ،زمان آباد،محسن آباد،گلچین،كیك برفی
• روستاهای وآبادیهای جنوبی:ده ملك ،گوكان ،تیركان،دامن كوه،حرمك،نسك،كشیت،علی آباد،آبگرمو،نرمك،حورك،احمدآبادخشتوئیه،

نام این بخش در گذشته، «گوك» بوده است كه بعدها به دلیل شهرت قالی¬های آن به گلباف تغییر نام پیدا كرده‌است.لازم به ذكر است كه اكثر اهالی گلباف در پسوند فامیلشان عبارت گوكی را داشته یا دارند كه اشاره به نام قدیم این منطقه است و وجه تسمیه ی این نام نیز محل قرار داشتن شهر گلباف بوده‌است كه در گودی بین كوههای اطراف كه ظاهراً در زمانهای دورتر دریاچه‌ای بوده‌ واقع شده است.

شهر گلباف-EhaVssWGaG

جمعیت و توزیع درآمدی

بنابر سرشماری مركز آمار ایران، جمعیت بخش گلباف در سال ۱۳۹۰ برابر با ۱۳،۱۵۷ نفر بوده‌است كه اغلب به كشاورزی وقالیبافی مشغول هستند. در حدود ۴۰ سال پیش كارگاه های قالی‌بافی در گلباف رونق فراوان داشتند اما بعد از زلزله ای كه در سال ۱۳۶۰ در گلباف به وقوع پیوست این صنعت افول چشم‌گیری داشته است. البته بنا به گفته برخی از مسئولان این بخش، كاهش تقاضا در بازارهای جهانی فرش نیز از بین رفتن كسب و كارهای حوزه قالی را تشدید كرده‌است.

از معضلات مهم و بارز این منطقه، مهاجرت مردم از گلباف است. از جمله دلایلی كه برای این مهاجرت بعد از زلزله سال ۶۰ آورده-اند، می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:
• عدم احیای كارگاه‌های قالی‌باقی و ركود بازار فرش
• عدم احیای مجدد باغات
• عدم وجود مشاغل مولد
• وقوع زلزله ها در سالهای ۶۸ و ۷۶
• تبدیل شدن خانه‌های شبه ویلایی مردم به شهرك‌های بی كیفیت و كوچكی كه برایشان ساخته بودند.

شهر گلباف-FVb5GpLYeT

محصولات كشاوزی
گلباف دارای دو اقلیم كوهستانی (بخش شمالی) و گرم و خشك (بخش جنوبی) می‌باشد. باغ‌ها و مزارع این منطقه با آب قنات آبیاری می‌شود (۷۰ قطعه قنات در گلباف وجود دارد و هر سال ۳ الی ۴ سیلاب فصلی نیز جاری می¬شود كه وارد كویر لوت می‌شوند). از محصولات این منطقه می¬توان به میوه‌های سردسیری ازجمله انگور، انجیر، به، انار، زردآلوهای نوری، قیصی، گردو، هلو و میوه¬های گرمسیری مانند انواع خرما و محصولات زراعی آن شامل گندم، جو، ارزن و ترخون اشاره داشت. لازم به ذكر است كه ترخون گلباف دارای عطر و طعم بخصوصی است و از شهرت بالایی برخوردار می‌باشد.
پنیر نخل
در میانه تنه نخل مغز ترد و شیری رنگی، با طعم شیرین و گس وجود دارد كه پنیر می نامند. در اصطلاح محلی به آن غاپ می گویند. مقوی و گران قیمت. در تمام فصول سال موجود است و در فصل بارش شیرین تر است. از هر نخل سه تا ده كیلو پنیر بدست می آید. دارای ارزش غذایی بالا و خواص دارویی. اهالی برای یك مهمان ویژه پنیر تعارف می كنند، كه از نظر اهمیت مصداق قربانی كردن گوسفند است.

مكانهای گردشگری گلباف

از مكانهای گردشگری گلباف میتوان به ابگرم جوشان ؛امامزاده زید محمود حرمك ؛ قلعه‌های تاریخی واقع در شهر گلباف و روستای كشیت همچنین سرو هزار ساله ، دریای عجیب الخلقه، بیكند (نوعی خانه است مانند غار)، قنات‌های پر آب، كوه‌های رنگارنگ، یخچال طبیعی، رشته كوه پلوار، آبشار بیدوئیه، كلوت‌های كشیت، آبشار كشیت، رودخانه كشیت، خانه‌های داخل كوه هشتادان ، آبگرم جوشان، كوه شبه دماوند كرمان در جوشان، باغ تاریخی مرتضی خان هشتادان و آبشار حرمك اشاره كرد.
این روستا دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است كه باعث جذب توریستها و گردشگران داخلی(تهران، شیراز، اصفهان، خراسان، یزد، هرمزگان و …) و خارجی زیادی شده است.
قلعه تاریخی ۶۰۰۰ ساله این روستا كه به ماقبل دوره سلجوقیان مربوط است توجه تاریخ شناسان را به خود جلب كرده و آنها را به سمت خود می‌كشاند. این قلعه افسانه‌های شنیدنی زیادی دارد كه مردم این روستا نسل به نسل برای یكدیگر بیان كرده‌اند.
مردم این روستا بر این باورند كه در گذشته سنگی بزرگ از اسمان بر میان این قلعه افتاده كه هنوز باقی است. این سنگ آنقدر بزرگ است كه از درب‌های ورودی قلعه به هیچ عنوان قابل عبور نیست و كمی اثبات این عقیده را قوی تر می‌كند. این اثر در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۱۵۰۳ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

شهر گلباف-AVVKpgWRiI

آبشار دیدنی كشیت یك منظره بسیار زیبا دارد كه بعضی از گردشگران تاكنون چندین بار برای مشاهده آن به این روستا سفر كرده‌اند. آبشار كشیت یكی از آبشارهای بی نظیر و زیبا واقع در بخش گلباف است. این آبشار فضایی انتزاعی را برای بیننده ایجاد می‌كند. آب از دیواره‌های دره می‌جوشد و نمونه‌های خاصی از سرخس‌ها و گل سنگ‌ها در اطراف این دره رشد كرده‌است.

آبشار حرمك

آبشاری ۱۴متری با خروشی آرام، در تنگه كم عمق و عمود، با شیب ۹۰ درجه كه در ابتدا حدود ۸ متر و پس از آن در سطح دیواره‌ها حدود ۶ متر جریان پله‌ای را طی می‌كند؛ تا در روستای حرمك كه از شرق به كویر لوت و از غرب با كوه سنگی همسایه است؛ آواز طبیعت را به گونه‌ای جذاب برملا سازد. آبشار حرمك به همراه آبشار كشیت، در فضای خشن، خشك و وهم‌انگیز كویر لوت، شكوه خاصی پیدا نموده اند.

شهر گلباف-kHXjDKdovM

كیك برفی

كیك برفی ، طبیعتی بكر و زیبا است كه در۲۰ كیلومتری گلباف همچون یخچال‌های قطبی، در تمام سال پوشیده از برف است. در ۳-۲ كیلومتری آن، منطقه سرسبز و زیبای گلچین وجود دارد، در بین این دو رودی به طول چند كیلومتر در جریان است، كه به زیبایی منطقه می‌افزاید.

این روستا از اول پاییز تا آخر بهار دارای آب و هوای مساعدی است و گردشگران می‌توانند در این فصول به راحتی از جاذبه‌های گردشگری روستای كشیت بازدید كنند.
از ویژگی‌های بخش گلباف داشتن طبیعت چهار فصل می‌باشد به عنوان مثال روستاهای جنوبی مانند حرمك ؛نسك؛ و كشیت گرمسیری و بیابانی بوده و تولید خرما در انها رونق دارد در حالی كه شهر گلباف و روستاهای شمالی مانند فندقاع ؛هشتادان و جوشان طبیعت سردسیری دارند و مناسب برای كشت گردو ؛ هلو ؛ زردالو ؛ سیب ؛ گلابی ؛الوچه و … میباشند.

شهر گلباف-rG0GdLFPlj

شهر گلباف-sNkfTnm3gs

شهر گلباف-PUgb2Yn8Sc