ریپورتاژ آگهی
خانه مشیرالملك اصفهان ، گنجینه میراث اسلامی

خانه مشیرالملك اصفهان ، گنجینه میراث اسلامی

خانه تاریخی مشیرالملك انصاری یكی از وزرای با كفایت دوره قاجار اثری ارزنده در تاریخ معماری ایران محسوب می شود كه در نزدیكی میدان نقش جهان، محله‌ای به نام مشیر به یادگار مانده است
  • 1401/01/11
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : اصفهان، خیابان هاتف، خیابان مشیر، ابتدای كوی هارونیه
تلفن : 66059000-021

گنجینه میراث اسلامی در خانه تاریخی مشیرالملك جای گرفته است و بزرگ‌ترین و نخستین گنجینه‌ی میراث اسلامی كشور به شمار می‌رود. این بنا با قدمتی كه به دوره صفوی بازمی‌گردد، به خاندان مشیر كه از مستوفیان دوران صفوی بودند، تعلق داشته است و از آثار ملی ایران و جاهای دیدنی اصفهان به شمار می‌رود. در این خانه‌ی تاریخی و زیبا آثاری از اوایل اسلام تا زمان حاضر نگهداری می‌شود. معماری، خوش‌نویسی و خوش آوایی، تالارهای این موزه را تشكیل می‌دهند. آثاری چون مهرها و نامه‌های شاهان ایران، سنگ قبرهایی با خط كوفی و قلم‌كاری‌های سلجوقی زینت‌بخش تالارها هستند. همه روزه جز روزهای تعطیل، از ساعت ۸ تا ۱۷ می‌توانید از خانه موزه بازدید كنید. روزهای تعطیل این موزه شامل روز اول عید نوروز، روز طبیعت، شب‌های قدر، روز شهادت امام جعفر صادق (ع)، تاسوعای حسینی، عاشورای حسینی، اربعین حسینی و روز شهادت پیامبر اكرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) می‌شود. خانه تاریخی مشیرالملك انصاری یكی از وزرای با كفایت دوره قاجار اثری ارزنده در تاریخ معماری ایران محسوب می شود كه در نزدیكی میدان نقش جهان، محله‌ای به نام مشیر به یادگار مانده است.خاندان مشیر انصاری از مستوفیان و منشیان دربار صفویه بودند كه تاثیرگذار‏ترین چهره این خاندان میرزا حبیب الله مشیر الملك انصاری است.

خانه مشیرالملك اصفهان ، گنجینه میراث اسلامی-XhBajZjKch

وی در سال ۱۲۵۷ هـ .ق در اصفهان متولد شد و پس از تحصیل علم و فضل و كمال خصوصا امور دیوانی و حساب و انشاء نزد میرزا علی جابری انصاری، پست های مختلفی را تصدی نمود و سرانجام به وزارت مسعود میرزا ظلّ السلطان، فرزند ارشد ناصر الدین شاه قاجار منصوب گردید.

مشیرالملك در سال ۱۳۰۹ ه.ق به قتل رسید. پس از مرگ وی، خانه جهت استقرار كنسولگری پادشاهی پروس مورد استفاده قرار گرفت. این خانه بعدها به وسیلهٔ یكی از تجّار اصفهان به نام حسین چرمی و سپس حاج محمد سمائیان خریداری شد. در دوره تملك سمائیان جنگ ایران و عراق در گرفت و پناهندگان خوزستانی در خانه سكونت گزیدند.

 

خانه مشیرالملك اصفهان ، گنجینه میراث اسلامی-7YqUE1HnUg

این خانه از دوجهت با ابنیه های قاجاری برتری دارد.یكی طراحی و ساخت سلطنتی و دیگری پیشرو بودن در هنر معماری است. شاه نشین و حوضخانه این بنا خود گنجینه هایی در دل گنجینه هستند. شاه نشین این خانه دارای بزرگ ترین و تاریخی ترین ارسی موجود در ایران است. خانه مشیرالملك یا خانه چرمی، تنها بنای تاریخی ایران بوده كه دارای بزرگترین و قدیمی‌¬ترین ارسی موجود با ۹ دهانه است.

خانه مشیرالملك ،یكی از بی نظیرترین خانه های تاریخی به جا مانده در شهر اصفهان لقب میگیرد.

خانه مشیرالملك اصفهان ، گنجینه میراث اسلامی-d8Rn3J5607

معماری خانه مشیرالملك اصفهان

این بنا از قسمت های مختلفی تشكیل شده كه میتوان قسمت شاه نشین در تالار اصلی را به عنوان زیبا ترین و مهم ترین بخش نام برد.همچنین در قسمت شاه نشین به دلیل وجود ارسی بزرگ می توانید از هنر گره چینی ایرانی وهمچنین تركیب رنگی خاص كه نماد چهار فصل سال و معتدل كننده اخلاط اربعه است لذت ببرید.
هم اكنون این خانه بعنوان گنجینه میراث اسلامی مطرح شده و ضلع غربی آن به تحقیقات علمی و مسائل دینی اختصاص داده شده است. ضلع شرقی نیز اتاق كنفرانس بوده و برای علوم دینی مورداستفاده قرارمی گیرد. كتابخانه این خانه تاریخی از حدود ۱۸ هزار جلد كتاب برخوردار است. حوضخانه نیز بعنوان نگارخانه هنرمندان اسلامی ایرانی استفاده می شود كه در آن هنرمندان می توانند آثار خود را عرضه كنند. شاه نشین این خانه به موزه اختصاص یافته كه آثار موزه نیز به دو بخش آثار فاخر و غیر فاخر تقسیم می شوند

خانه مشیرالملك اصفهان ، گنجینه میراث اسلامی-n9sW49La5x

نحوه دسترسی

آدرس:اصفهان، خیابان هاتف، خیابان مشیر، ابتدای كوی هارونیه
زمان بازدید:۸ صبح الی ۱۷ عصر

خانه مشیرالملك اصفهان ، گنجینه میراث اسلامی-BcyVfxJbrw

خانه مشیرالملك اصفهان ، گنجینه میراث اسلامی-dJnNBV4zkI

خانه مشیرالملك اصفهان ، گنجینه میراث اسلامی-sr8jyQuk7e