ریپورتاژ آگهی
كاخ سنگ سیاه

كاخ سنگ سیاه

این كاخ كه در حاشیه رودخانه است بزرگی و عظمت كاخ شوش را داشت آما به دلایل نامعلومی نیمه تمام ماند.
  • 1400/11/10
  • استان : بوشهر
  • شهر : برازجان
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : بقایای كاخ سنگ سیاه از مجموع كاخ‌های سه گانه امپراطوری هخامنشیان در برازجان بوشهر قرار دارد
تلفن : 66059000-021

بقایای كاخ سنگ سیاه از مجموع كاخ‌های سه گانه امپراطوری هخامنشیان در برازجان بوشهر قرار دارد.

در شهرستان برازجان آثار و بقایای ۳ كاخ هخامنشی به نام‌های كاخ چرخاب، كاخ سنگ سیاه (كه در بین اهالی به كاخ نظرآقا شهرت دارد) و كاخ بردك سیاه وجود دارد.

كاخ سنگ سیاه، تقریبا ًدر شمال خاوری بندر بوشهر و ۱۱۰ كیلومتری جنوب باختری كازرون، بر سر راه آسفالت شیراز به بوشهر، در شهرستان دشتستان به مركزیت برازجان قرار دارد.

این كاخ كه در حاشیه رودخانه است بزرگی و عظمت كاخ شوش را داشت آما به دلایل نامعلومی نیمه تمام ماند. پس از آن معماران هخامنشی تصمیم می‌گیرند در فاصله ۳۰ كیلومتری آن كاخ كوچكتر و زیبای بردك سیاه را بسازند.

این كاخ دربرگیرنده یك تالار گسترده میانی و چهار ایوان در چهار سوی آن است. ظاهر كاخ سنگ سیاه از لحاظ سبك هنر معماری و تركیب رنگ‌های سیاه و سفید و مشخصات ظاهری آن نشان می‌دهد كه این كاخ بعد از كاخ برازجان ساخته شده‌است.

كاخ سنگ سیاه دارای تالاری مركب از ۱۰ ستون است، در دو ردیف پنج تایی كه به سبك و پلان و نقشه‌های هخامنشی ساخته شده و مخصوصا قابل انطباق با پاسارگاد و برازجان است.

اشیای مختلفی تا كنون از این كاخ كشف شده است كه می‌توان به نقش برجسته داریوش اول، دسته خنجرزنان هخامنشی، یك كتیبه خط میخی و چندین قطعه ظروف طلا اشاره كرد.

كاخ سنگ‌سیاه در سال ۱۳۸۰ توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شماره ۴۰۴۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

كاخ سنگ سیاه-yNp6B93gzI

كاخ سنگ سیاه-14JLen18M7

كاخ سنگ سیاه-ppCpr7DWrg

كاخ سنگ سیاه-3IKZlsjWBI