ریپورتاژ آگهی
سوغات اصفهان ؛ بهترین سوغاتی اصفهانی

سوغات اصفهان ؛ بهترین سوغاتی اصفهانی

اصفهان یكی از تاریخی‌ترین و توریستی‌ترین شهرهای ایران است كه همه ساله گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود می‌كشاند. این شهر در مركز ایران قرار گرفته است و سومین شهر پرجمعیت ایران پس از شهرهای تهران و مشهد است.
  • 1401/01/11
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : آداب محلی ایران
آدرس : استان اصفهان, اصفهان
تلفن : 66059000-021

اصفهان یكی از تاریخی‌ترین و توریستی‌ترین شهرهای ایران است كه همه ساله گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود می‌كشاند. این شهر در مركز ایران قرار گرفته است و سومین شهر پرجمعیت ایران پس از شهرهای تهران و مشهد است. اصفهان در سال‌های بسیار دور به عنوان پایتخت صفویان انتخاب شد. این شهر پیشینه تاریخی بسیار كهنی دارد از همین رو مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.
راه‌های زیادی جهت رسیدن به این شهر وجود دارد كه از ساده‌ترین آن‌ها می‌توان بهخرید بلیط هواپیمای اصفهان و استفاده از این وسیله نقلیه اشاره كرد. اگر قصد دارید تور اصفهان رزرو كنید و به این شهر زیبا و دیدنی سفر كنید، خرید سوغاتی برای دوستان و آشنایان خود را فراموش نكنید.

سوغات اصفهان ؛ بهترین سوغاتی اصفهانی-C4tHXffwkB
شاید تصور كنید گز، تنها سوغات اصفهان است اما این تصور اشتباه است. اصفهان سوغاتی‌های متنوعی اعم از صنایع دستی و خوراكی دارد كه در ادامه این مقاله به معرفی بهترین سوغاتی اصفهانی خواهیم پرداخت.

خوراكی‌های اصفهان

در میان تمامی سوغاتی‌های خوراكی این شهر، گز و پولكی شهرت بسیار زیادی دارند. این خوراكی‌ها را می‌توانید از مراكز خرید و قنادی‌های سراسر شهر خریداری كنید. در زیر لیستی از بهترین سوغاتی‌های خوراكی شهر آورده شده است.
• گز
همه ما با شنیدن نام این خوراكی خوشمزه اصفهان و زیبایی‌های آن را به یاد می‌آوریم. گز اصفهان انواع مختلفی دارد كه تمامی آن‌ها بسیار خوش طعم هستند. گز لقمه با مغز بادام و پسته ساخته می‌شود و در بسته بندی‌های شیك به فروش می‌رسند. گز آردی نیز نوع دیگری از گزهای اصفهان هستند كه طعم و عطر بسیار دلنشینی دارند. اصفهان گزهایی با برندهای مظفری، كرمانی، شیرین و … دارد كه تمامی آن‌ها در اصفهان موجود هستند و می‌توانید از فروشگاه‌های سطح شهر خریداری كنید. به طور كلی گز از ریشه گیاهی به نام بته یا درخت گز به وجود می‌آید. این گیاه در كوهستان به خصوص مناطق خوش آب و هوا رشد می‌كند.
می‌توانید انواع گز لقمه، گز آردی، گز سكه‌ای، گز برشی، گز شكلاتی و گز انگشت پیچ را از اصفهان خریداری كنید.
• پولكی
از دیگر سوغاتی‌های خوراكی این شهر می‌توان به پولكی اشاره كرد. پولكی یك نوع آب نبات دایره‌ای شكل و نازك است كه در طعم و رنگ مختلف تولید می‌شود. این شیرینی‌های خوشمزه در كنار چای سرو می‌شوند. از پودر نارگیل، گلاب، هل، عسل، نعنا، زعفران، لیمو عمانی، كنجد و … به عنوان طعم دهنده در این شیرینی‌ها استفاده می‌كنند.
• سوهان
از دیگر خوراكی‌های پرطرفدار شهر اصفهان می‌توان به سوهان اشاره كرد. سوهان این شهر با دیگر شهرهای ایران همچون قم و … كمی تفاوت دارد. اما طعم و عطر آن همچون دیگر سوهان‌ها بی‌نظیر است. سوهان اصفهان با نام سوهان عسلی نیز شناخته می‌شود. این سوهان‌ها كمی نازك‌تر از سوهان‌های قم هستند كه روی آن‌ها از مغز بادام و پسته پوشانده شده است.
• دوغ و گوشفیل

سوغات اصفهان ؛ بهترین سوغاتی اصفهانی-LhdqyahHcC

یكی از خوراكی‌های محلی و خوشمزه اصفهان دوغ و گوشفیل است كه طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است. شاید تركیب این دو خوراكی كمی عجیب به نظر برسد اما طعم آن‌ها كنار هم بسیار خوب و منحصربفرد است. دوغ‌های اصفهان چندان شور نیستند و كمی طعم ترشی دارند. گوشفیل‌های این شهر نیز شیرین و خوشمزه هستند. گوشفیل‌ها در جعبه‌های تزئینی و دوغ نیز در بطری به فروش می‌رسد كه می‌توانید برای سوغات از آن‌ها استفاده كنید.
• برشتوك
برشتوك نوعی شیرینی آردی و خوشمزه است كه در فروشگاه‎های اصفهان به فروش می‌رسد. این شیرینی سنتی از آرد، هل، پودر قند و افزودنی‌های دیگر تهیه می‌شود. برشتوك گندم و نخودچی نیز موجود است كه هركدام طعم و عطر منحصربفردی دارد. این محصولات به شكل لوزی برش داده می‌شوند و در بسته‌بندی‌های مخصوص به فروش می‌رسند.
• شیرینی كركی
این سوغات اصفهان كمی ناشناخته‌تر از دیگر سوغاتی‌های این شهر است. شیرینی كركی طعم و عطر بیار خوبی دارد و بافت آن نرم است. این شیرینی با آرد و روغن حیوانی تهیه می‌شود و در بسته‌بندی‌های شیك جهت سوغات به فروش می‌رسد. می‌توانید این خوراكی را از فروشگاه‌ها و مراكز خرید سطح شهر خریداری كنید. اگر بلیط چارتر هواپیما خریداری كرده ‎اید و ساعت پرواز شما نزدیك است، این سوغات را می‌توانید در فروشگاه‎های موجود در فرودگاه نیز پیدا كنید.
• جوز قندی
یكی از گران قیمت‌ترین سوغاتی‌های اصفهان جوز قندی است كه در برخی دیگر از شهرهای ایران نیز به فروش می‌رسد. برای تهیه این شیرینی محلی و خوشمزه از میوه‌ای به نام الگ استفاده می‌شود كه یك نوع هلو است. این میوه با مغز گردو آسیاب شده و در نهایت خاك قند به آن اضافه می‌شود. سپس جوز قندی را خشك و بسته بندی می‌كنند.
• از دیگر سوغاتی‌های خوراكی اصفهان می‌توان به نبات، عسل اصفهان (فریدون شهر)، شیرینی برنجی و …. اشاره كرد.

صنایع دستی اصفهان

در اصفهان همانند دیگر شهرهای قدیمی ایران هنرمندان بسیار زیادی وجود دارند كه به ساخت صنایع دستی مختلف می‌پردازند. علاوه‌براین در اصفهان از گذشته‌های دور صنایع دستی مختلفی همچون ظرف، مجسمه، زیورآلات، فرش و قالیچه و …. وجود داشت. موارد زیر از پرطرفدارترین صنایع دستی اصفهان هستند.
• قلم‌زنی
ظروف قلم‌زنی شده از محصولاتی هستند كه همواره مورد توجه گردشگران به خصوص گردشگران خارجی قرار می‌گیرد. در بازار قیصریه اصفهان می‌توانید موارد زیادی از آثار قلم‌زنی استادان اصفهانی را مشاهده و خریداری كنید. این آثار زیبا برروی صفحه یا ظرف‌های نقره و مس خلق می‌شوند. همچنین گلدان، تابلو، سینی، جام‌های زینتی و … كه قلم‌زنی شده‌اند در این بازار موجود هستند.
• مسگری
از گذشته در اصفهان بسیاری از مردم به مسگری می‌پرداختند. این كار با قلم زنی روی مس انجام می‌شود. به همین دلیل ظروف مسی بسیار زیادی را می‌توانید در اصفهان پیدا كنید. این ظروف مسی جنبه تزئینی دارند و برخی از آن‌ها نیز در آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.
• خاتم كاری
از دیگر صنایع دستی زیبا و به یادماندنی می‌توان به محصولات خاتم كاری شده اشاره كرد. در خاتم كاری اصفهان اشكال مختلف و چندضلعی از جنس چوب در كنار هم چیده و چسبانده می‌شوند. این كار سبب خلق محصولاتی زیبا می‌شود. جعبه، گلدان، جای قلم، ظروف پذیرایی و … خاتم كاری شده در بازارهای اصفهان وجود دارند كه می‌توانید آن‌ها را برای سوغاتی خریداری كنید. در خاتم‌كاری نقش‌هایی از شاهنامه، طبیعت و … نقاشی می‌شوند كه بسیار دیدنی هستند.
• فیروزه كوبی
از آثار ارزشمند اصفهان می‌توان به محصولات فیروزه كوب اشاره كرد. این آثار برای گردشگران خارجی نیز بسیار جذاب است و مورد استقبال قرار می‌گیرد. در این محصولات تكه‌های فیروزه كوچك برروی سطحی از یك فلز چسبانده می‌شوند و این فلز به سینی، گلدان، تابلو و … تبدیل می‌شود. هرچه فیروزه‌هایی كه روی فلز نشانده شده باشد ریزتر و منظم‌تر باشد، قیمت این محصول نیز بالاتر است.
• قلم كاری

سوغات اصفهان ؛ بهترین سوغاتی اصفهانی-TaUxSmLV8m
قلم كاری همانند نوعی چاپ است كه روی پارچه صورت می‌گیرد. در این هنر به واسطه قالب‌های مخصوص، پارچه‌هایی داخل رنگ فروبرده می‌شود و از این طریق طرح‌های زیبایی روی پارچه به وجود می‌آید. از پارچه‌های كتان، كرباس یا پنبه‌ای در قلم‌كاری استفاده می‌شود. بیشتر رنگ‌هایی كه در این صنعت به كار برده می‌شوند، طبیعی هستند اما برخی دیگر از رنگ‌ها نیز مصنوعی و ساختگی هستند. این محصولات به عنوان روسری، رومیزی، لباس و … به فروش می‌رسند.
• میناكاری
از جمله زیباترین صنایع دستی می‌توان به آثار میناكاری شده اصفهان اشاره كرد. این آثار برروی گلدان، تابلو، كاسه و بشقاب به وجود می‌آید كه بسیار زیبا هستند. رنگ این محصولات اغلب آبی روشن یا پررنگ است كه حس آرامش زیادی را به بیننده القا می‌كند. از تركیب اكسید فلزات و چندگونه نمك آثار مینا كاری به وجود می‌آید.
• كاشی سازی و سفالگری
در بازارهای اصفهان می‌توانید محصولاتی از جنس كاشی و سفال پیدا كنید كه طرح‌های بسیار زیبایی روی آن نقاشی شده است. این كاشی‌ها از گذشته در اصفهان وجود داشتند و نمونه‌‌های آن را می‌توانید روی درب و دیوارهای مكان‌های تاریخی و گردشگری مشاهده كنید. این محصولات به شكل كاشی‌های دكوری، قاب و تابلو، ظروف پذیرایی و … ساخته می‌شوند.

جمع بندی

اگر ازتور اصفهان استفاده كرده‌اید، یا با خرید بلیط هواپیما به این شهر سفر كرده‌اید، خرید سوغاتی را فراموش نكنید. تمامی این محصولات را می‌توانید از بازارها و مراكز خرید اصفهان خریداری كنید. از بهترین بازارهای این شهر می‌توان به بازار قدیمی اصفهان یا بازار قیصریه، بازار نقش جهان، بازار هنر، بازار بزرگ اصفهان و … اشاره كرد.