ریپورتاژ آگهی
مناطق پرگل ایران

مناطق پرگل ایران

ایران سرزمین گلها، دشت های گل خود رو در ایران بسیار است و هر كدام از این دشتها در فصلهای مختلف بخصوص بهار مناظر بی نظیری را همچون تابلوی نقاشی بوجود می آورند
  • 1401/01/11
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : دشت گل های ایران
آدرس : مناطق پرگل ایران
تلفن : 66059000-021

ایران سرزمین گلها، دشت های گل خود رو در ایران بسیار است و هر كدام از این دشتها در فصلهای مختلف بخصوص بهار مناظر بی نظیری را همچون تابلوی نقاشی بوجود می آورند . دانستن زمان رویش گلها و رفتن و دیدن و لذت بردن از آنها بسیار خوشایند است . در این مقاله سعی داریم شما را با مناطق پرگل ایران آشنا سازیم .

 

داماش گیلان

اولین مقصد پرگل ایران را به داماش گیلان اختصاص می دهیم؛ جایی كه تنها رویشگاه طبیعی گلی با ارزش به نام سوسن چلچراغ است. این گل به عنوان یكی از ارزشمند ترین سرمایه های طبیعی ایران شناخته می شود و نخستین گل ایرانی است كه در فهرست آثار ملی طبیعی ایران قرار دارد و بیش از چهل سال از ثبت آن می گذرد. این گل تنها در آذربایجان و ایران می روید و در هیچ جای دنیا اثری از آن دیده نمی شود.

امروزه پر تراكم ترین رویشگاه این گل بی نظیر در در یك ناحیه ی كوچك از جنگل‌های مخروبه ی راش در اطراف داماش و در ارتفاع ۱۷۰۰ تا ۱۹۰۰ متری می باشد و حدود ۲۰۰۰ نمونه در آن وجود دارد. مساحت این منطقه چهار هكتار است و به عنوان یك منطقه حفاظت شده شناخته می شود.

زمان بازدید: اواسط خرداد تا اواسط تیر

راه دسترسی: راه قزوین به شهر لوشان را در پیش بگیرید و وارد جاده فرعی جیرنده شوید. این جاده‌ بسیار ناهموار و پیچ در پیچ است و از دامنه‌های خشك و كم پوشش عبور می كند. پس از طی حدود ۴۲ كیلومتر به جیرنده می رسید و از آنجا حدود ۴۰ كیلومتر با روستای داماش فاصله دارید. جاده ای كه شما را به روستا می رساند فاقد هرگونه علائم راهنمایی است پس بهتر است یك راهنمای محلی را با خود همراه كنید و یا با پرسش از رهگذران و ماشین‌های عبوری محل رویش گل های سوسن چلچراغ را بیابید.

 

مناطق پرگل ایران-LxKKSL2Bkk

الیگودرز لرستان

یكی دیگر از گل های زیبای كشورمان لاله واژگون است كه به صورت طبیعی تنها در ایران و در دامنه های زاگرس می روید اما یكی از مشهورترین رویشگاه های آن، دشت دالانی واقع در الیگودرز می باشد.

دشت دالانی، یكی از مخازن ژنتیكی كشور در ارتفاعات حفاظت شده اشترانكوه است كه حدود ۲۹۰۰ هكتار وسعت دارد. كوه هایی همچون مورزرین، قالی كوه، شاه كول و نسارتخت دشت را در آغوش گرفته و منظره ای فوق العاده زیبا خلق كرده اند. هرسال در اوایل بهار، بعد از آب شدن برف ها در كوه ها، لاله های زیبای واژگون مهمان این دشت می شوند و مدتی را در آن می گذرانند.

زمان بازدید: اوایل بهار تا اواسط خرداد

راه دسترسی: دشت لاله های واژگون در روستای دالانی یا دالایی در۴۰ كیلومتری الیگودرز واقع شده است. برای رفتن به این دشت باید به الیگودرز بروید و با خروج از شهر، از روستاهای جوشان،ززم،برم،خان آباد وچشمه پر نیز بگذرید تا درانتهای مسیرآسفالته به دشت دالانی برسید.

مناطق پرگل ایران-zqXipZOtpP

روستای لایزنگان فارس

با شنیدن نام گل محمدی همه به یاد كاشان و مراسم گلابگیرانش می افتند اما بزرگترین دشت گل محمدی در روستای لایزنگان در شهرستان داراب واقع در استان فارس است كه حدود ۱۰ تن گل را در خود پرورش می دهد. این دشت در میان رشته كوه های جنوبی زاگرس قرار گرفته و با دارا بودن ۵۰۰۰ هكتار گلستان دیم محمدی و حدود ۵۰۰ هكتار گل محمدی آبی به عنوان بزرگترین دشت گل محمدی جهان شناخته می شود.

در این دشت از هیچ گونه سمی استفاده نمی شود و كیفیت این گل ها به حدی است كه به آلمان، انگلیس، پاكستان، فرانسه و كشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر می گردد.

زمان بازدید: اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد

راه دسترسی: به داراب بروید و وارد اتوبان شیراز بندرعباس شوید. پس از عبور از منطقه نوایگان، یك فرعی شما را به سمت روستای لایزنگان راهنمایی می كند.

مناطق پرگل ایران-A4tNqtS7fB

تنكابن مازندران

اگر هوس دیدن بابونه های زرد را داید و دلتان می خواهد در دشتی زرد رنگ قدم بزنید، دریاسر را به شما پیشنهاد می كنیم. دریاسر نام دشتی در جنوب شهر تنكابن می باشد كه در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا و در میان ۴ كوه بلند جای گرفته است. بلدترین كوهی كه این دشت را محاصره كرده كوه الموت است كه در سمت جنوب غربی آن قرار دارد. این دشت از غرب به گردنه ی سیالان، قله های خشچال و كندیگان و از شرق به طالقان محدود شده است.

این دشت در اردیبهشت ماه، لباسی از بابونه های زرد بر تن می كند و همچون خورشید می درخشد و در كنار چشمه سارها، كوه ها و جنگل های انبوه یكی از تماشایی ترین تصاویر را به گردشگران هدیه می دهد.

زمان بازدید: اوایل اردیبهشت تا اواسط خرداد

راه دسترسی: برای رفتن به دشت دریاسر به شهر تنكابن بروید و مسیر جاده دوهزار را در پیش بگیرید تا به یك دوراهی به نام امامزاده قاسم برسید. در سمت چپ، مسیری وجود دارد كه سمت دره می رود و به روستای عسل محله ختم می گردد. حالا وسیله ی نقلیه ی خود را پارك كرده و به دل جنگل بزنید و پس از یك تا یك و نیم ساعت كوهپیمایی و پیاده روی در شیب و لذت بردن از تماشای تپه ها و چشمه های بین راه به دشت دریاسر برسید.

مناطق پرگل ایران-7TzKBqUwW1

بهبهان خوزستان

در حالی كه بیشتر مقاصد پرگل ایران در بهار، تصویر زیبای خود را به نمایش می گذارند، در بهبهان و در نیمه دوم سال، نرگس ها خودشان را نشان می دهند و شما را سرمست عطر خود می كنند. نرگس‌زار بهبهان، قدیمی ترین نرگس‌زار ایران است كه قدمت آن به دوران قبل از میلاد مسیح باز می گردد و گل های آن در جشنواره گل هلند (سال ۱۹۹۲ میلادی) رتبه نخست را به خود اختصاص داده اند.

این گل همه ساله از نیمه دوم سال تا پایان بهمن و گاهی نیز نیمه اول اسفند مهمان بهبهان می شود و طبیعت را به حضور خود اراسته می كند. چهار نوع گل نرگس در این نرگس‌زار وجود دارد كه نرگس شهلا وسعت بیشتری را تشكیل می دهد و از انواع دیگر آن می توان به پُر پر یا شصت پر، پنجه گربه ای و مسكین اشاره كرد. این گل زار حدود ۲۰ هكتار مساحت دارد و به ثبت ملی رسیده است.

زمان بازدید: نیمه دوم سال

راه دسترسی: به شهر بهبهان بروید و از آنجا وارد خیابان شهید پیروز و یا جاده قدیم اهواز بشوید. هر یك از این مسیرها به جاده سیمان می رسد و بعد از مدتی در سمت چپ جاده می توانید نرگس زار را ببینید.

مناطق پرگل ایران-fz4eEYRcfN

نمین  اردبیل

اواخر فصل بهار كه از راه می رسد طبیعت در شهرستان نمین واقع در استان اردبیل نیز دست به كار می شود تا یكی از دیدنی ترین چهره هایش را در جنگل فندق لو به نمایش بگذارد. گلهای بابونه با گلبرگ های سپیدشان از راه می رسند و فرشی را بر روی زمین پهن می كنند. این گل دارای بوی خوبی است و خواص درمانی نیز دارد.

زمان بازدید: اواسط خرداد تا اواسط تیر

راه دسترسی: در نزدیكی شهر نمین، سه راهی جاده اردبیل به شهر آستارا وجود دارد. در مسیر راه اردبیل به شهر آستارا و قبل از رسیدن به شهر نمین، تابلوی جنگل فندقلو، مسیر درست را به شما نشان می دهد. همچنین می توانید برای رسیدن به جنگل از جاده اردبیل به تهران در گردنه حیران استفاده كنید كه پس از گذر از روستای گیلده به جنگل فندقلو می رسد.

مناطق پرگل ایران-BpO1mf8ph5

شاهرود  سمنان

گل آفتابگردان را همه به خوبی می شناسید؛ همان گلی كه وفاداریش به خورشید شهره ی خاص و عام است و صورتش را لحظه ای از آن بر نمی گرداند. اگر هموس دیدن دشتی پر از این گل زیبا را داشتید می توانید در اواخر تابستان بار سفر ببندید و به شهرستان شاهرود در استان سمنان بروید و در منطقه ی كالپوش شاهد این جواهر های زرد باشید.

البته زیبایی های این منطقه به گل های آفتابگردان ختم نمی شود. اگر از اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد به این منطقه بروید، طبیعت با دشتی پوشیده از گل های شقایق وحشی غافلگیرتان می كند و چهره ی دیگری را به نمایش می گذارد.

زمان بازدید:
 گل های شقایق، اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد و گل های آفتابگردان، شهریور

راه دسترسی: وارد مسیر شاهرود- مشهد شوید و ۶۰ كیلومتر رانندگی كنید تا به شهر میامی برسید. سپس مسیر خود را به سمت شمال تغییر دهید تا به منطقه كالپوش برسید.

مناطق پرگل ایران-hqqI5yV3U5

رامیان گلستان

اوایل بهار، برخی نقاط ایران عزیزمان، میزبان گل های زرد گیاه كلزا می شود كه علاوه بر زیبایی خاص خود، دارای ارزش اقتصادی نیز هستند. كلزا، یكی از دانه های روغنی مهم است كه در مناطق معتدل می روید. روعن كلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و نداشتن كلسترول از كیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار می باشد و كشاورزان زیادی به كشت گیاه آن مشغولند.

شهرستان رامیان در استان گلستان یكی از میزبانان این گیاه است و طبیعتش در بهار به حضور گلهای زیبای آن آراسته می شود.

زمان بازدید: اوایل بهار

راه دسترسی: برای رفتن به شهر رامیان می توانید از جاده گرگان به بجنورد استفاده كنید و با استفاده از تابلوهای راهنما خودتان را به رامیان برسانید.

مناطق پرگل ایران-8Xl6zLvPyw

پارك ملی لار تهران و مازندران

در اواخر بهار پارك ملی لار شقایق های وحشی را در آغوش می گیرد و جلوه ای تازه پیدا می كند. دشتی پوشیده از شقایق های سرخ در منطقه خودنمایی می كند و دل هر گردشگری را می رباید. در این دشت علاوه بر دیدن این گل های زیبا می توانید از منظره كوه استوار دماوند نیز لذت ببرید و شكوه آن را به تماشا بنشینید.
زمان بازدید: اواسط خرداد تا اواسط تیر

راه دسترسی: راه های زیادی برای رسیدن به پارك ملی لار وجود دارد اما در دسترس ترین آنها جاده آبعلی است. در جاده آبعلی و در مسیر تهران به آمل، در شهر پلور مسیری وجود دارد كه شما را به پارك ملی لار می رساند. این مسیر از سه راهی پلور آغاز شده و تا پست ورودی پاسگاه محیط بانی دلیچای كه ورودی شرقی پارك ملی لار می باشد، امتداد می یابد. این مسیر آسفالته است و تردد گردشگران و علاقه مندان بیشتر از آن صورت می گیرد. نشانه ی این جاده وجود مجسمه طلایی كوهنورد در اطراف آن است.

مسئولین پارك ملی لار در هر زمان با توجه به شرایط محیط و اكوسیستم تصمیم می گیرند كه درب پارك بر روی گردشگران و علاقه مندان باز یا بسته باشد. به همین دلیل بهتر است پیش از رفتن به این پارك و برای جلوگیری از مواجهه با در های بسته با اداره پارك ملی لار تماس بگیرید و از شرایط مطمئن شوید.
آدرس: جاده هراز – پلور -جنب پمپ بنزین پلور- اداره پارك ملی لار

 

مناطق پرگل ایران-d43bQZug98

گرماب البرز

راهی جاده چالوس می شویم و این بار در میان این جاده یكی از زیباترین باغ های گل را به تماشا می نشینیم. باغ لاله ها یكی از جاذبه های دیدنی استان البرز می باشد كه گونه های مختلفی از لاله ها را در خود جای داده است. این باغ مجموعه ای یك هكتاری در روستای گرماب است كه انواع متنوعی از گل های لاله از جمله ستاره ای، حاشیه دار، پرگلبرگ، جامی، فنجانی و قدحی در رنگ های زرد، قرمز، نارنجی، ارغوانی و صورتی در آن قابل مشاهده هستند.
این باغ در سال ۱۳۶۰ افتتاح گردید و به مقصدی پرطرفدار برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شد.

زمان بازدید: اواسط اردیبهشت به مدت دو هفته

راه دسترسی: این باغ از طریق جاده كرج – چالوس قابل دسترسی می باشد.

 

مناطق پرگل ایران-X5uXWLltBj