ریپورتاژ آگهی
موزه آبادان

موزه آبادان

موزه آبادان یكی از موزه های كهن ایران است. این موزه در سال ۱۳۳۸ با مجموعه آثاری از دوره ما قبل تاریخ و آثاری از دوره های متأخر تا
  • 1400/11/10
  • استان : خوزستان
  • شهر : آبادان
  • دسته : موزه های ایران
آدرس : خوزستان- آبادان
تلفن : 66059000-021

موزه آبادان یكی از موزه های كهن ایران است. این موزه در سال ۱۳۳۸ با مجموعه آثاری از دوره ما قبل تاریخ و آثاری از دوره های متأخر تا دوره قاجاریه و نیز آثاری از هنرمندان كارگاه های هنرهای سنتی افتتاح شد. در برپایی این موزه مرحوم علی هانیال مساعدت بسیار نمود. ساختمان موزه با الهام از معماری سنتی ایران شكل گرفته است. این ساختمان دارای گنبدی به ارتفاع ۵.۲۲ متر است كه متأثر از گنبد مقبره دانیال نبی شوش است. موزه آبادان در یك طبقه و دارای یك تالار اصلی و دو تالار جنبی است. تالار اصلی، محل نمایش آثار دائمی موزه از جمله آثار بدست آمده از شوش(هزاره اول ق.م) و آثار دوره صفوی و قاجاری است. همچنین آثار مردم شناسی و پوشاك سنتی مردم خوزستان نیز در بخش دیگری از موزه به نمایش گذاشته شده است.

 

موزه آبادان-6kpXgTBrnz

موزه آبادان از موزه ‌های قدیمی ایران است كه در سال ۱۳۳۸ با مجموعه آثاری از دوره ما قبل تاریخ، تاریخی و آثاری‌از دوران متاخر تا دوره قاجار و نیز آثاری از هنرمندان كارگاه‌ های هنرهای سنتی افتتاح شد. موزه آبادان در محله بوآرده شمالی در ضلع جنوب غربی دانشكده نفت آبادان توسط علی هانیبال و با همكاری شركت نفت آبادان تأسیس گردیده و در سال ۱۳۴۰ مورد بهره ‌برداری قرار گرفت.

موزه آبادان یكی از موزه‌ های كهن ایران است كه در سال ۱۳۳۸ با مجموعه آثاری از دوره ما قبل تاریخی، دوره قاجاریه و نیز آثاری از هنرمندان كارگاه‌ های هنرهای سنتی افتتاح شد و یكی از جاذبه ‌های گردشگری اصلی شهر آبادان به شمار می ‌رود.

ساختمان موزه با الهام از معماری سنتی ایران شكل گرفت. این ساختمان دارای گنبدی به ارتفاع ۲۲/۵ متر است كه متاثر از گنبد مقبره دانیال نبی شوش است. بنای موزه یك طبقه‌است. این بنا در آغاز دارای چهار تالار برای نمایش مجموعه آثار باستان ‌شناسی، مردم‌ شناسی، و هنرهای ملی بود. گنبد مخروطی متشكل از ۸ ستون اصلی می ‌باشد كه این ستون‌ ها در رأس به هم متصل شده‌ اند. موزه آبادان دارای یك تالار اصلی و دو تالار جنبی است. تالار اصلی؛ محل نمایش آثاردایمی موزه از جمله آثار به دست آمده از شوش (هزاره اول ق. م) و آثار دوره صفوی و قاجار ‌است. آثار مردم ‌شناسی و نیز هنرهای سنتی در این مجموعه قرار دارد. از تالارهای جنبی ‌موزه به تالار نمایشگاههای موقت اختصاص داده شده‌ و تالار جنبی دیگر را كتابخانه و سالن اجتماعات تشكیل می ‌دهد.

موزه آبادان-hpSYTNlqJd
با شروع جنگ ایران و عراق، برای نجات آثار موزه آبادان، مجموعه آثار جمع ‌آوری‏ و به جای امن منتقل گردید و موزه  آبادان نیز در ۸ سال جنگ تعطیل بود. بعد از پایان جنگ موزه آبادان مدت‌ ها به اسم مرمت بسته بود كه در نهایت امر پس از تعطیلی ۱۵ ساله بار دیگر حیات دوباره خود را در سال ۱۳۸۲ آغاز كرد و موزه آبادان در ۵ مهر ماه (مطابق با سالروز شكست حصر آبادان) بازگشایی شد.

موزه آبادان-bR6pcTNh5U

موزه آبادان-4cbxWYSGyd

موزه آبادان-5SXV0Fpx7Y

موزه آبادان-3bbGquGeK5

موزه آبادان-4YqxiFjrkk

موزه آبادان-oKrt4Ydqjj

موزه آبادان-0wm2JfKooF