ریپورتاژ آگهی
چشمه آب قل یزد

چشمه آب قل یزد

چشمه آب قل یزد از جاذبه‌های گردشگری طبیعی یزد به حساب می‌آید. فقط كافی است ۴۵ كیلومتر از سمت غرب یزد به‌طرف خضرآباد بروید تا به روستای كافی‌ آباد برسید
  • 1401/01/10
  • استان : يزد
  • شهر : يزد
  • دسته : چشمه های ایران
آدرس : ۹۰ كیلومتری غرب یزد
تلفن : 66059000-021

چشمه آب قل یزد از جاذبه‌های گردشگری طبیعی یزد به حساب می‌آید. فقط كافی است ۴۵ كیلومتر از سمت غرب یزد به‌طرف خضرآباد بروید تا به روستای كافی‌ آباد برسید، یعنی باید حدود ۴۰ دقیقه بپیمایید. آنجا از هركسی مسیر چشمه را بپرسید، به شما نشان خواهد داد. با ماشین از روستا تا چشمه آب قل، پنج دقیقه زمان می‌برد؛ البته به‌علت خاكی‌بودن جاده، این زمان بیشتر به نظر می‌آید.چشمه آب قل اثری طبیعی است كه از دل زمین می‌جوشد. این چشمه خواص درمانی دارد و برای بیماران روماتیسمی و مشابهش مفید است. ازطرف ‌دیگر، با شنیدن صدای گوش‌نواز جوشیدن آب در گرمای كویر، زیبایی و رمزآلودبودن كویر به شما یادآوری می‌شود.

چشمه آب قل یزد-nrjbnNgnPj

علت نامگذاری چشمه آب قل:

همه چشمه‌ها صدای قلقل آب دارند؛ اما ازآنجایی‌كه این چشمه در دل كویر قرار گرفته و از دل آن می‌جوشد، آب قل نامیده می‌شود تا بر عجیب‌بودن جوشیدن آب از دل كویر تاكید بیشتری شود. این چشمه با رسوبات كهربایی‌رنگ به چشمه گوگرد نیز معروف است. رسوبات گوگرد با شكل‌های هندسی زیبا بر لبه چشمه و در تماس با شنزاركویر، به‌راحتی دیده می‌شوند. هم‌نشینی رنگ آبی چشمه با زرد كهربایی، تركیب نایاب و زیبایی است.

امامزاده سید كافی به‌عنوان نمادی برای روستای كافی آباد یزد است و كنار جاده خودنمایی می‌كند. این امامزاده نشانه‌ای خوب برای ملحق‌شدن با سایر همراهان است. گردشگران می‌توانند در این مكان به دست‌شویی بروند، وضو بگیرند، نماز بخوانند و آبی خنك نوش‌ جان كنند.

بازدید از چشمه‌های پلكانی ندوشن نزدیك چشمه
از سایر مكان‌های دیدنی نزدیك به چشمه، می‌توان به روستای ندوشن و چشمه‌های پلكانی آن اشاره كرد. روستای ندوشن در ۹۰ كیلومتری غرب یزد واقع شده كه با گذر از چشمه آب قل و رانندگی ۴۰ دقیقه‌ایی به مقصد بعدی كه روستای ندوشن است، منتهی می‌شود.این روستا به‌علت قرارگرفتن در دامنه شیركوه، وضعیت آب‌وهوایی متفاوت و مطلوب‌تری نسبت به شهر یزد دارد و از مناطق نیمه‌كوهستانی به حساب می‌آید. از مكان‌های دیدنی این روستا می‌توان به قنات تاریخی ندوشن، مسجد آمنه گل، مسجد جامع ندوشن و چشمه‌های آهكی ندوشن اشاره كرد.