ریپورتاژ آگهی
امامزاده سید اسحاق

امامزاده سید اسحاق

بنای امامزاده اسحاق دارای بقعه ای برج مانند است و سبك ساختمان آن مانند بناهای عصر سلجوقیان در نیمه قرن هفتم هجری قمری است كه در عصر صفویه نقشه گنبد به صورت كنونی در آمده
  • 1401/01/10
  • استان : مرکزي
  • شهر : ساوه
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : شرق ساوه در ابتدای جاده آسفالته ساوه به قم
تلفن : 66059000-021

بنای امامزاده اسحاق دارای بقعه ای برج مانند است و سبك ساختمان آن مانند بناهای عصر سلجوقیان در نیمه قرن هفتم هجری قمری است كه در عصر صفویه نقشه گنبد به صورت كنونی در آمده و درگاههای آن تنگ و كوتاه است . اهمیت این بنا به علت آجرها و كاشیهای فیروزه ای روی مقبره است كه دارای خطوط بسیار زیبا است. در میان این بقعه ضریحی است چوبی و مشبك و درون آن مرقدی است از ۵ جهت آراسته به كاشی های خشتی مربع مستطیل كه دارای ارزش تاریخی است.

ورودی اصلی به بنا از طریق یك ایوان بسیار بلند و رفیع امكان‌پذیر است كه در ضلع شمالی دارای چندین حجره ‌است كه سازنده ، این بنا را با كمی چرخش در جهت شمالی جنوبی احداث كرده ‌است . در ایوان شمالی كه اصلی ترین ایوان است كاشیهای هشت گوش فیروزه‌ای خشتی سه سانتیمتری نقش بسته شده ‌است و كتیبه موجود در این ایوان زیبایی این بقعه را دو چندان كرده ‌است . گنبد خانه نیز كه بر روی پلان مربع تشكیل شده‌ است با شكل و ظاهر زیبا به صورت قوس عرقچین درآمده ‌است كه این گنبد جزء گنبدهای دوره صفویه است . در مركز گنبد كلمه جلاله “الله” و در اطراف آن ، طرح‌های گیاهی نقش شده‌ است ، لوح روی قبر ، ۱۲ كاشی با زمینه لاجوردی است كه به خط ثلث روی آن اسم صاحب قبر را نوشته‌اند .

امامزاده سید اسحاق-uGJsYDGBQ5

ایوان شرقی كه روی آن با گچ پوشانیده شده ‌است با رسم بندی در دو گوشه بنا احداث شده ‌است . حیاط مركزی نیز دارای ۱۴ رواق است كه از طریق شمال به آن راه دارد . در میان بقعه امامزاده ضریحی چوبی و مشبك قرار داشته ‌است (در حال حاضر ضریح جدید جایگزین ضریح قدیمی شده ‌است) . نسب امامزاده سید اسحاق با سه واسطه به موسی كاظم می رسد . این امامزاده در ابتدای جاده ساوه – قم در ضلع شرقی میدان سرداران ساوه قرار دارد .

بنای این امامزاده در شرق ساوه در ابتدای جاده آسفالته ساوه به قم قرار دارد. در این امامزاده سلطان سید اسحاق از نوادگان امام موسی كاظم (ع) مدفون می باشد. بنای فوق دارای بقعه ای برج مانند است و سبك ساختمان آن مانند بناهای عصر سلجوقیان در نیمه قرن هفتم است و در عصر صفویه نقشه گنبد به صورت كنونی در آمده و قاعده گنبد از داخل و خارج برجی و درگاه های آن تنگ و كوتاه است.