ریپورتاژ آگهی
دریاچه مخرگه شهربابك

دریاچه مخرگه شهربابك

دریاچه مخرگه شهر بابك كه به بزرگترین آینه طبیعی ایران معروف است در شهر بابك استان كرمان واقع شده است .یكی از زیباترین جاذبه های طبیعی استان كرمان دریاچه مخرگه است
  • 1401/01/09
  • استان : کرمان
  • شهر : شهر بابک
  • دسته : تالاب و دریاچه های ایران
آدرس : 32 كیلومتری جنوب شهر بابك و در دشت وسیع ریگ سفید
تلفن : 66059000-021
ادریاچه مخرگه شهر بابك كه به بزرگترین آینه طبیعی ایران معروف است در شهر بابك استان كرمان واقع شده است .یكی از زیباترین جاذبه های طبیعی استان كرمان دریاچه مخرگه است كه در اصل دریاچه ی نمك است كه به دریاچه ی چاه زنگار هم معروف است. مخرگه ۲۵ كیلومتر مربع سعت دارد و آب خود را از مسیل ها و روخانه هایی می گیرد كه در موقع بارش باران جریان پیدا می كنند. طول این دریاچه ۷ كیلومتر و عرض آن ۵٫۵ كیلومتر است. این دریاچه اصلا عمیق نیست و جالب است بدانید كه در عمیق ترین نقطه فقط ۳۰ سانتیمتر عمق دارد!

دریاچه مخرگه شهربابك-4FAqJ35ivF


دریاچه فصلی مخرگه آب خود را از بارش آب باران می گیرد و پس از هر بارش باران آبگیری خواهد شد. بنابراین فقط در مواقعی كه باران باریده باشد و آب آن به اندازه ی كافی و نرمال رسیده باشد باید منتظر دیدن این آینه ی طبیعی شگفت انگیز باشید. اگر بخواهید این دریاچه را از نزدیك ببینید باید تا پیش از آغاز ماه شهریور به آن جا سفر كنید. در صورتی كه پس از این فصل به این دریاچه بروید با یك نمك زار وسیع و گسترده و خالی از آب روبرو خواهید شد كه آینه ای هم در كار نیست!

دریاچه مخرگه شهربابك-B0yJg2ejEY

علت شوری آب دریاچه مخرگه

یكی از منابع تامین آب این دریاچه، رودخانه آب شیرین حبیب الله خانی است كه این رودخانه نیز فصلی میباشد. اما در هر فصل از سال كه دریاچه خشك شده است، اگر بستر رودخانه حفاری شود، در عمق ۴۰ سانتیمتری آب شیرین را می توان یافت و این نیز از شگفتی های این منطقه است. هرچند آب ورودی به این دریاچه شیرین است اما تبخیر مستمر و بستر نمكی دریاچه موجب شور شدن آب مخرگه می شود، زیرا این دریاچه بر بستر سازند نمكی اصفهان، سیرجان قرار دارد.

البته همان طور كه می دانید به وجود آمدن چنین سطح صافی باعث شده تا مانند یك آینه عمل كند و اگر این سطح بر هم بخورد، خبری از این پدیده ی طبیعی نخواهد بود. پس هنگام ورود به دریاچه مخرگه باید از ورد هر خودرو و وسیله ای به این منطقه خودداری كنید و حتی سعی كنید تا قدم هایتان را آهسته بردارید.

این دریاچه كه انعكاس حیرت آوری از آسمان است به یكی از جاذبه های دیدنی كشور بولیوی به نام سالار اویونی تشبیه گردیده است كه سالار اویونی در سطح جهان مشهرر است و عنوان بزرگ ترین آینه ی طبیعی جهان را دارد و واقعا هم از نظر شگفت انگیز بودن چیزی از آن كم ندارد.

 

دریاچه مخرگه شهربابك-0kkb2oxkUf

مطمئنا یكی از بهترین سوژه های عكاسی دریاچه مخرگه است جایی كه تا چشم كار می كند آسمانی روی زمین دیده می شود و برای دیدن آسمان دیگر نیازی نیست به بالا نگاه كنید، اینجا آسمان درست در زیر پایتان قرار دارد. كلمه ی مخرگه از واژه ی مخ گرفته گردیده است كه مخ هم به معنای خرما است. گفته شده كه در گذشته در این منطقه خرما كشت می گردیده است كه ممكن است بر اساس موقعیتی كه الان دارد حتی باور كردن چنین گفته ای سخت باشد اما پس از جستجوهایی نشانه هایی از پوست درخت خرما در آن پیدا شد كه باعث شد تا این گفته صحت بیشتری بیابد.

 

دریاچه مخرگه شهربابك-whgXEiRa5j

متاسفانه از تاریخ مخرگه اطلاعات چندان درست و معتبری وجود ندارد بستر این رودخانه به طور كلی نمكی است اما آبی كه به آن وارد خواهد شد، آب شیرین است كه از آن جایی كه سطح آب بالا نیست و میزان تبخیر هم بالاست، تبخیر آب این بستر دریاچه ی موجب می شود تا آب آن شور شود و در مواقع خشك سال جز بستری از نمك چیز دریگری باقی نماند. از آن جایی كه دریاچه مخرگه ثبت ملی نگردیده است، هر آن ممكن است كه افراد سودجو با بهره برداری از نمك دریاچه و یا كندو كاوهای غیر ضروری باعث آسیب رسیدن به آن شوند، پس لازم است تا این دریاچه هر چه زودتر به ثبت ملی برسد.

البته كه این دریاچه تنها جاذبه ی طبیعی و زیبای این منطقه نیست و در نزدیكی مخرگه چندین غار و بقایای یك قلعه ی قدیمی هم وجود دارد كه هیچ اطلاعاتی در مورد آن و یا تاریخچه اش در دست نیست. در هر صورت خود دریاچه آنقدر ناشناخته است كه حتی برخی از مردم شهر بابك هم از وجود چنین چیزی اطلاعی ندارند! شاید به همین دلیل بوده است كه تا به امروز بكر مانده است و از آسیب های انسانی به دور مانده است اما چیزی كه مشخص این است كه این دریاچه پتانسیل زیادی برای جذب گردشگرهای داخلی و حتی خارجی دارد و با كمی سرمایه گذاری در آن و تبلیغات می توان آن را به یكی از مناطق توریستی ایران تبدیل كرد.

دسترسی به دریاچه مخرگه

این دریاچه در استان كرمان قرار دارد و پس برای رسیدن به آن اول باید خودتان را به این استان برسانید، مخرگه در ۳۲ كیلومتری شهر بابك از شهرهای این استان قرار دارد. اما پیشنهاد می كنیم اگر خواستید از این دریاچه دیدن كنید، این كار را بدون همراه داشتن یكی از افراد محلی و یا راهنمای آشنا به منطقه انجام ندهید چون به احتمال زیاد در باتلاق های این منطقه گم خواهید شد.

 

دریاچه مخرگه شهربابك-3Nr0mqGPpu

دریاچه مخرگه شهربابك-86eOxpgPXO

دریاچه مخرگه شهربابك-ZH7DvldYbK