ریپورتاژ آگهی
نمك آبرود، همیشه جاذبه سفر

نمك آبرود، همیشه جاذبه سفر

همه ما كسانی را می‌شناسیم كه از یك سفر طولانی برگشته‌اند و ادعا می‌كنند كه بعد از سفر تغییر كرده‌اند؛ چیزهایی كه آن‌ها دیده‌اند و افرادی كه ملاقات كرده‌اند.
  • 1401/01/09
  • استان : مازندران
  • شهر : چالوس
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : شهرك نمك ‌آبرود در نزدیكی چالوس
تلفن : 66059000-021

همه ما كسانی را می‌شناسیم كه از یك سفر طولانی برگشته‌اند و ادعا می‌كنند كه بعد از سفر تغییر كرده‌اند؛ چیزهایی كه آن‌ها دیده‌اند و افرادی كه ملاقات كرده‌اند. سفر خاطرات مادام‌العمر ایجاد می‌كند و می‌تواند فرصتی ایده آل برای درون‌نگری باشد. خواندن كتاب در مورد غذاهای شمالی بسیار عالی است، تماشای برنامه‌های تلویزیونی در مورد سفر ماجراجویان به نقاط بكر شمال كشور هیجان‌انگیز است و دیدن تصاویر سرسبز درختان از یك سو و مشاهده دریای خزر از سویی دیگر بسیار تسلی‌بخش است؛ اما بیایید با هر یك از این‌ها از نزدیك روبرو شویم، این تجربیات منفعلانه نمی‌توانند با واقعیت قیاس شوند!

نمك آبرود، همیشه جاذبه سفر-uWk1adjETl

چرا باید سفر كرد؟

اگر با یك ذهن باز وارد سفر شوید و سعی كنید انتظارات خود را از آنچه فكر می‌كنید با آنچه نسبت به آن روبرو خواهید شد محدود كنید، متوجه خواهید شد كه می‌توانید چیزهای زیادی را از سفرهای‌تان بیاموزید. هنگامی كه ما خود را با فرهنگ‌ها، آداب و رسوم، نگرش‌ها، غذاها، دیدنی‌های طبیعی و تاریخی مقصد مورد نظر روبرو می‌كنیم، زمان بازگشت به خانه تأثیر آن‌ها را در وجودمان درك خواهیم كرد.
سفر كردن و دیدن زیبایی‌های شما ایران به ما كمك می‌كند قدردان چیزهایی باشیم كه قبلاً تصور می‌كردیم اشتباه هستند! آن‌ها ما را وادار می‌كنند تا راه‌هایی را پیدا كنیم كه بتوانیم شخصیت خود را بهبود بخشیم. زمانی كه در كنار سواحل ماسه‌ای شمال در حال قدم زدن هستید، فرصت زیادی برای تأمل دارید، پس مداوم فكر كنید، درباره خودتان و محیط اطرافتان. سفری جایی برای فراغت ذهنی نیست، سفری جایی برای دوری از هرج و مرج فكری و یادگیری چگونگی درست فكر كردن است.
وقتی مسافرت می‌كنید خوشحال‌تر هستید و نیازی نیست در مورد كار و مشغله‌های دیگر نگران باشید. سفر به مكان خوب و اجاره ویلا مناسب می‌تواند شادی و رضایت از سفر را دوچندان كند. همین‌كه خود را در ویلای جنگلی می‎بینید، به معنای این است كه اكنون در دل جنگل هستید و می‌توانید صدای طبیعت را شنیده و بوی هوای تازه را استشمام كنید. چه چیزی می‌تواند بهتر از این باشد؟ مگر زندگی همین پیوند نزدیك انسان با طبیعت نیست؟

نمك آبرود، همیشه جاذبه سفر-zn4Lv9eO6q

چرا باید به نمك آبرود سفر كرد؟

در این مورد شكی نیست، سفر به مناطق خوش آب و هوا می‌تواند تأثیر عمیقی بر زندگی ما بگذارد. نه تنها روان ما را آرام می‌كند، بلكه بر خلق و خویمان نیز اثر می‌گذارد. پیاده‌روی در جنگل‌های سرسبز نمك آبرود با اجاره ویلا جنگلی نمك آبرود، آرامش درونی ما را تقویت می‌كند و یا كمی آن طرف‌تر، روبرو شدن با امواج دریای خزر، اراده ما را بیدار می‌كند. چه به سمت مازندران برویم و چه سمت گیلان، نمك آبرود برای همه ما تازگی دارد.
ترك خانه برای كشف محیطی جدید اولین قدم در فرآیند كشف است. تمایل برای امتحان كردن چیزهای جدید هنگام رسیدن به نمك آبرود می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. اگر زندگی یك‌بار این فرصت را به شما بدهد، باید هر چیزی را در این شهر تجربه كنید. ماجراجویی‌های جدید می‌توانند پر از آدرنالین باشند، این‌گونه نیست؟ مشاهده طبیعت زیبای این شهر و یا خوردن غذاهای محلی و یا اقامت در ویلا ساحلی نمك آبرود، به اندازه‌ای هیجان‌انگیز است كه می‌تواند به عادتی همیشگی تبدیل شوند. چیزهای خوب را از دست ندهید، تجربیات شما از نمك آبرود، همان فضیلت‌هایی هستند كه با خود به خانه می‌برید!

نمك آبرود، همیشه جاذبه سفر-SCfgsVc6D7

 

تاریخچه نمك آبرود
شهر توریستی نمك آبرود كه در دوازده كیلومتری غرب چالوس واقع شده قسمتی از اراضی منطقه را با وسعت تقریبی 650 هكتار در بر می گیرد . حد شمالی این اراضی را دریای خزر و حد جنوبی آن را ارتفاعات مدوبن ( از ارتفاعات سلسله جبال البرز ) تشكیل داده است.

 

وجود پارك های جنگلی بنفشه و شمشاد در قسمت شمالی شهرك نمك آبرود با وسعت تقریبی 200 هكتار مناظر بدیعی را در این قسمت از اراضی به وجود آورده است . ضمن آنكه در جنوب این اراضی دامنه كوه مدوبن به صورت جنگلی فشرده و با جاذبه های بصری فوق العاده واقع شده است .

 

طرح اولیه شهرك نمك آبرود به وسیله مهندسین مشاور داض ، چرخاب و هوارد همفری تهیه شده است . در گزارش هوارد همفری فرض بر این بوده است كه جاده چالوس – رامسر منطقه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می كند كه بخش جنوبی جاده اختصاص به ویلاسازی داشته و بخش شمالی آن هتل هایت و قسمت پیشنهادی مارینا و تأسیسات مربوطه و مجتمع آپارتمانی را شامل می شد .

 

پوشش گیاهی نمك آبرود
جنگلهای مازندران یكی از منابع مهم ثروت كشور به حساب می آیند، این جنگلها در اعتدال هوا و تنظیم رودها نقش داشته و از لحاظ صنعتی نیز بسیار حایز اهمیت اند. مساحت جنگلهای مازندران حدود 1،544،000 هكتار برآورد شده، كه این جنگلها غالباً از درختان پهن برگ تشكیل یافته و از سایر جنگلهای ایران كاملاً متمایز است.

 

عواملی چون دریای خزر و كوهستان البرز سبب شده اند كه در دامنه شمالی این رشته كوه ها پوشش گیاهی انبوهی پدید آید، بطوریكه در بعضی از نواحی دست انسان بدان نرسیده است. این پوشش گیاهی در آب و هوای استان مازندران نقش بسیار مهمی دارد. در ارتفاعات بیش از 2500 متر از سطح دریا به علت سرمای زیاد جنگل وجود ندارد. جنگلهای مرطوب دامنه های شمالی البرز در مشرق به جنگلهای مینودشت و گلستان متصل می شود.

 

در منطقه نمك آبرود به علت دوری از دریای خزر و كاهش رطوبت، نوع درختان و سیمای جنگلی تغییر می كند. از جنگلهای مازندران استفاده های زیادی می كنند كه از جمله در صنایع كاغذسازی، درودگری، و نجاری، تهیه سوخت و ذغال و غیره می باشد.

 

انواع درختان جنگلی نمك آبرود
در جنگلهای نمك آبرود انواع درختان جنگلی یافت می شود كه اهم آنها عبارتند از:
بلند مازو و ممرز (در ارتفاعات میان بند) – آزاد (در ارتفاعات متوسط) – انجیلی (در ارتفاعات خیلی كم) – توسكا (در دره های مرطوب و كناره های جویبارها) – شمشاد كه درختان آن همیشه سبزند (در میان بند) – افرا، نمرا، نارون (ملج یا اوجا) – زبان گنجشك (ون) – شاه بلوط و راش... (جنگلهای راش دارای اهمیت اقتصادی ویژه ای هستند).

 

آب و هوا نمك آبرود
به طور كلی جلگه مازندران در شمال ایران دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است، كه معروف به آب و هوای معتدل خزری است. عوامل مؤثر در آب و هوای نمك آبرود عبارتند از: وجود كوه های البرز، جهت قرار گرفتن آنها، ارتفاع مكان، نزدیكی به دریا، پوشش گیاهی، بادهای محلی، عرض جغرافیایی و پیش آمدن توده هوای شمالی و غربی، كه در بین عوامل فوق نقش كوه ها و دریای خزر و بادها بیش از سایر عوامل است.

 

به طور كلی دو جریان هوا در منطقه نمك آبرود تأثیر می‌گذارد:
جریان اول، هوائی كه از شمال و شمال شرقی از سیبری به طرف مازندران می‌آید و این توده در زمستان باعث سردی هوا و ریزش برف و باران شده و در تابستان بندرت وزیده و سبب خنكی هوا می‌گردد.

 

جریان دوم، بادهای غربی كه از طرف اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه وزیده، كه در زمستان باعث ریزش باران شده و در تابستان بر رطوبت هوا می‌افزاید و همچنین باعث شرجی شدن آن می‌گردد.

 

البته بادهای محلی معروفی نیز از جمله باد سورتوك (sortock) ( از سیبری در زمستان ) باد خوش آباد دره نور، (اوزروا) گیل وا، باد سام به منطقه نمك آبرود می‌وزند. با توجه به عوامل مختلفی كه در آب و هوای این استان اثر دارند، سه نوع آب و هوا در این منطقه وجود دارد كه عبارتند از: معتدل جلگه ای، كوهستانی و معتدل سرد.

نمك آبرود، همیشه جاذبه سفر-6eFPZffdga

احداث شهرك نمك آبرود دو هدف عمده را مد نظر دارد :
- ایجاد یك شهر اقامتگاهی – تفرجگاهی برای جذب جمعیت غیر ساكن شهرستانهای نوشهر و چالوس
- جذب سر ریز جمعیت شهرهای چالوس و نوشهر

 

با توجه به موارد فوق احداث شهرك نمك آبرود تصویب شد و در تاریخ 7/10/62 مصوبه مذكور توسط وزارت مسكن و شهرسازی ابلاغ گردید . صدور پروانه احداث شهرك نمك آبرود در سال 1366 با استناد به همین مصوبه انجام گرفته است.

در سال 1364 برای بخشی از محدوده اراضی نمك آبرود طرح توسعه تهیه گردیده است . این طرح بر اساس ساختار شبكه اصلی خیابان های موجود شكل گرفته است كه متشكل از یك حلقه اصلی و خیابان های ارتباطی فرعی است . حلقه اصلی به قطعات مسكونی پیوند می خورد .

 

مناطق مسكونی شهرك نمك آبرود یعنی محله های پنجگانه یاد شده دارای مساحتی بالغ بر 230 هكتار می باشد. محله شماره چهار در جنوب محله شماره یك قرار دارد. محله پنج نیز در گوشه جنوب شرقی و در منتهی الیه جنوبی شهرك نمك آبرود قرار گرفته است. محله های یاد شده هر كدام دارای یك مركز محله هستند كه خدمات مركز محله ای در این مراكز پیش بینی شده است. این مراكز به نحوی طراحی گردیده تا ارتباط مستقیم سواره با مركز شهرك برقرار باشد .

 

بخش شهرسازی نمك آبرود
بر اساس طرح جامع و تفضیلی ساخت شهرك توریستی – تفریحی نمك آبرود ، مساحتی بالغ بر 220 هكتار جهت اقامت دائمی و فصلی جمعیتی بالغ بر 100 هزار نفر از ساكنین اختصاص داده شده است .
مشخصه های معماری با انواع مختلف طرحها جهت ویلاها و ساختمان های دو طبقه و بلند مرتبه پیش بینی گردیده است .

 

جاذبه های گردشگری نمك آبرود
در حاشیه جنوب شرقی شهرك نمك آبرود، مرتفعترین تله كابین كشور، قراردارد. این تله كابین نمك آبرود در سال 1372 با تلاش كارشناسان ایرانی احداث و به بهره برداری رسیده است. تله كابین نمك آبرود بازدیدكنندگان را در مدت 12 دقیقه در ارتفاع 970 متری به قله كوهستان مدوبن با اشراف بر منظره زیبای پانورامای جنگل و دریای خزر می رساند.

 

دیگر امكانات تفریحی و دیدنیهای نمك آبرود
دریاچه مصنوعی با پدالو، زمین تنیس، پیست دوچرخه سواری خانمها و آقایان، زمین اسكیت ،پاور هنگ گلایدر و اسكای واكر، شهر بازی نمك آبرود، پرواز با هواپیمای دو نفره، مراكز خرید، رستورانها، غرفه های بوتیك لباس و صنایع دستی، فرش، لباسهای چرم، عكاسی، آرایشگاه و سرانجام مركز تفریحی ساحل دریا را می توان از میان دیگر امكاناتی نام برد كه شما می توانید در آن، جوی دوستان ، لذت بخش و شاد داشته باشید .