ریپورتاژ آگهی
روستای ریكنده و كشت نیشكر

روستای ریكنده و كشت نیشكر

روستای ریكنده، روستایی است از توابع بخش مركزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران ایران.روستای ریكنده به دلیل استقبال زیاد مسافران و گردشگران چند سالی است
  • 1401/01/09
  • استان : مازندران
  • شهر : قائم شهر
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : توابع بخش مركزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران دهستان كوهساران شهرستان قائمشهر
تلفن : 66059000-021

روستای ریكنده، روستایی است از توابع بخش مركزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران ایران.روستای ریكنده به دلیل استقبال زیاد مسافران و گردشگران چند سالی است كه به عنوان روستایی توریستی و گردشگری از آن یاد می شود.این روستا از طبیعت بسیار زیبا و نسبتا بكری برخوردار است و همچنین در بعضی از قسمت های روستا شاهد حفظ بافت روستایی جنگلی هستیم كه می توان خانه های قدیمی روستایی زیادی را در آنجا مشاهده كرد.

روستای ریكنده و كشت نیشكر-C2C7GxeXTr

تاریخچه و آمار:

روستای ریكنده یكی از روستاهای دهستان كوهساران، از توابع بخش مركزی شهرستان قائمشهر است؛ روستایی با حدود ۳۳۰ خانوار و نزدیك به هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت. این روستا حدود ۶۰ خانوار خوش‌نشین را هم در خود جای داده است. روستاهای «سیدابوصالح»، «كرچنگ»، «چپی» و شهر ارطه همسایگان «ریكنده» هستند.این روستا قدمت تاریخی دارد. وجود یك سقانفار (( اتاقك‌هایی هستند كه برای استفاده‌های گوناگون ساخته می‌شوند, سقانفارها بیشتر در كنار حسینیه‌ها، مساجد یا محوطه گورستان‌ها ساخته می‌شدند)) با بیش از ۴۰۰ سال قدمت، نشان می‌دهد كه ریكنده مركزیتی فرهنگی و اجتماعی داشته و یكی از روستاهای تاثیرگذار نسبت به روستاهای اطراف است.

روستای ریكنده و كشت نیشكر-fMWwl2J0bo

محصولات روستای ریكنده :

نیشكر یكی از محصولات تولیدی بخش كشاورزی استان مازندران است كه محصول آن به عنوان شكر قرمز طرفداران زیادی در طب سنتی دارد اما امروزه روستای ریكنده برند اصلی این محصول در شمال كشور محسوب می‌شود.به طوری كه معروف ترین و با كیفیت ترین نیشكر شمال كشور در این روستا كشت می شود.همین ویژگی هم سبب شده كه چندین مستند، برنامه تلویزیونی و رادیویی در این روستا تولید و پخش شود.در بسیاری از شهرهای مازندران كه شكرسرخ یا شكرقرمز مورد توجه و مصرف قرار دارد، نام شكر ریكنده به عنوان مطرح‌ترین برند این محصول از قدیم مطرح بود. حالا نیز شرایط به همین شكل است و با توجهی كه نسل جدید روستای ریكنده و حتی مناطق اطراف این روستا به كشت و فرآوری این گیاه دارند، وضعیت رو به رشدی در اقتصاد سبز شكر قرمز دیده می‌شود.

از دیگر محصولات محلی معروف و مورد توجه در روستای ریكنده میتوان به انواع نان های محلی و همچنین انواع شیرینی های خانگی اشاره كرد كه برای خرید مسافران عرضه می شود.همچنین شما میتوانید با سفر به این روستا از آش های محلی و خوشمزه ای كه در سطح روستا به فروش میرسند خرید كرده و لذت ببرید.

 

روستای ریكنده و كشت نیشكر-DTuCxWFAUr

پیشینه كشت نیشكر در روستای ریكنده:

اسناد موجود و گواه پیرمردان و پیرزنان روستا این گونه گواهی می‌دهد كه ریكنده‌ای‌ها دست كم حدود صد سال است كه نیشكر كشت می‌كنند. یكی از پیرمردهای ریكنده كه هنوز با قامتی خمیده در این فصل كشت و فرآوری نیشكر را انجام می‌دهد «مهدی فیاض‌بخش» است. در روستا و روستاهای اطراف «مطیع عمو» صدایش می‌كنند و امروز تقریباً قدیمی‌ترین تولیدكننده شكرسرخ ریكنده است. دهه‌هاست كه شكرقرمز تهیه شده توسط او در بازار مناطق اطراف برندی برای این محصول است.
شما نیز با سفر به این روستا و اقامت در آنجا میتوانید با مراجعه به كارگاه های فرآوری نیشكر از این محصول با كیفیت بهره مند شوید.

روستای ریكنده و كشت نیشكر-cUV4yrB6q4
كسب و كار شیرین:
مورد توجه قرار گرفتن شكرقرمز ریكنده و استقبال از خرید آن در مردم و افزایش سفر مسافران و خانواده‌ها به روستا برای حضور در كارگاه‌های خانگی و خرید شكر سرخ ریكنده، سبب شد كه اهالی تصمیم به افزایش سطح زیر كشت نیشكر و توسعه فعالیت‌های مربوط به فرآوری این محصول خوش طعم و ارگانیك بگیرند.اتفاق مهمی كه برای نیشكر ریكنده رخ داد ثبت مراحل فرآوری بومی نیشكر و تولید شكرسرخ بود كه در زمستان سال ۱۳۹۶ جشنی به مناسبت ثبت ملی نیشكر در روستای ریكنده برگزار شد تا ریكنده بیشتر از قبل سر زبان‌ها بیفتد.
در حال حاضر به جز ده‌ها كارگاه خانگی كوچك فرآوری نیشكر كه در ریكنده قرار دارد، چندین كارگاه نیمه‌صنعتی هم برپا شده كه به شكل امروزی و بدون دخالت دست اقدام به فرآوری این محصول می‌كنند
همه ی این اتفاقات سبب شد امروز عمده تولیدكنندگان شكرسرخ در ریكنده و مناطق اطراف، نسل تازه‌نفس دهه ۵۰، ۶۰ و حتی ۷۰ باشند كه از این اشتغال بومی و سنتی برای خود شغلی دست و پا كرده‌اند.

روستای ریكنده و كشت نیشكر-7diwQn2mi8