ریپورتاژ آگهی
كنیسه یهودیان سنندج

كنیسه یهودیان سنندج

كنیسه یهودیان سنندج مربوط به دوره قاجار می باشد كه حدود ۱۵۰ سالی قدمت دارد .نمای بیرونی این كنیسه بسیار ساده و بدون تزیینات خاصی می باشد .ورودی ساختمان بسیار ساده می باشد
  • 1401/01/09
  • استان : کردستان
  • شهر : سنندج
  • دسته : كتیبه های قدیمی ایران
آدرس : بلوار نمكی،خیابان وحدت
تلفن : 66059000-021

كنیسه یهودیان سنندج مربوط به دوره قاجار می باشد كه حدود ۱۵۰ سالی قدمت دارد .نمای بیرونی این كنیسه بسیار ساده و بدون تزیینات خاصی می باشد .ورودی ساختمان بسیار ساده می باشد به طوریكه پس از گذر از سر درب، وارد حیاطی با كفپوش موزاییكی شده . طاق نماهای زیبای دیوارهای حیاط، حوض و درختان جلوه و تقدسی خاص به بنا بخشیده است.بخش اصلی بنای كنیسه یهودیان، فضای اعیانی است كه دارای شبستانی با شانزده ستون چوبی به ارتفاع سه متر و سقف مسطح چوبی است. سقف كنیسه به وسیله یك درب پنجره چوبی و به دلایل مختلف عقیدتی و آداب نیایش مذهبی به دو قسمت تقسیم شده است.

كنیسه یهودیان سنندج-ceYtPbMm8u

بكب از زیبایی هایی كه در این بنا می توان به آن اشاره داشت نوع ردیف طاقچه های نواری دیوار شبستان است كه با نمایی از قوس جناغی تند جلوه گر فضای داخلی می‌شود.سرستونهای چوبی و تابلوهای تعبیه شده در قاب گچ بری‌های داخلی شبستان كه نوع خط تابلوها عبری و در جایی جای دیوارها و اطراف محراب جلوه پردازی می‌كند و نوع سر ستونها معمول و بومی محل می‌باشد و مشابه بسیاری از سر ستون های مساجد منطقه می‌باشد از خصو صیات بارز بنا دوقسمته بودن محراب آن می‌باشد كه طبق بررسی‌های به عمل آمده قسمت جلو به قرار دادن جا نمازها و كتاب های مقدس و قسمت پشتی آن به محل دعا كردن و نیایش اختصاص یافته است.

كلیمی‏های قدیمی سنندج همیشه مورد احترام برادران مسلمان خود بوده ‏اند و الان هم رابطه خوبی با برادران مسلمان خود دارند. شغل یهودیان قدیمی در سنندج، پارچه‏ فروشی و خرازی بوده است و بعضی از كلیمیان ایرانی، با پای پیاده، در زمان قدیم، به عراق می‏ رفتند و لوازمی برای فروش می ‏آوردند. هم‏چنین، بعضی از بناهای قدیمی سنندج، كار یهودیان قدیمی سنندج است.

در ضمن كنیسه یهودیان به شماره ۲۶۹۷۹ در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.