ریپورتاژ آگهی
سد گاوشان

سد گاوشان

در حدود ۴۵ كیلومتری سنندج سدی وجود دارد كه به سد گاوشان معروف است . فاصله این سد تا شمال كرمانشاه ۷۵ كیلومتر می باشد و بر روی رودخانه گوه احداث شده است
  • 1401/01/09
  • استان : کردستان
  • شهر : سنندج
  • دسته : سد-آب بند
آدرس : حدود ۴۵ كیلومتری سنندج
تلفن : 66059000-021

در حدود ۴۵ كیلومتری سنندج سدی وجود دارد كه به سد گاوشان معروف است . فاصله این سد تا شمال كرمانشاه ۷۵ كیلومتر می باشد و بر روی رودخانه گوه احداث شده است .سد گاوشان از نوع خاكی سنگریزه ای با هسته نفوذ ناپذیر رسی بوده و حجم مخزن آن ۵۵۲ میلیون متر مكعب و میزان آب قابل تنظیم سالانه سد ۱۷۸میلیون متر مكعب می باشد.درحال حاضر برنامه ریزی بهره برداری از مخزن سد گاوشان با هدف تأمین آبیاری اراضی كشاورزی واقع در دشت های بیله ور و میان دربند در حدود ۳۱۰۰۰هكتار حد فاصل كامیاران تا كرمانشاه و همچنین تأمین بخشی از نیاز آب شرب شهر كرمانشاه در حدود ۶۳میلیون متر مكعب در سال می باشد.

سد گاوشان-31ilzE2cOb
مانند بسیاری از سدهای ایران اطراف سد گاوشان هم به دلیل سرسبزی و طراوتی كه از وجود آب دارد از اماكنی ست كه مردم جهت گذراندن اوقات فراغت به آنجا پناه می برند . این سد بزرگترین سدی است كه در غرب كشور ساخته شده و گنجایش آن ۵۵۴ میلیون متر مكعب است .هدف از ساختن سد گاوشان سنندج تأمین انرژی برق كشور به مقدار ۱۱ مگاوات بر ساعت و همچنین تأمین آب شرب شهر كرمانشاه بوده است. همچنین سد گاوشان كامیاران وظیفه تأمین آب مورد نیاز اراضی كشاورزی اطراف و دشت های بیله ور و میان دربند و كنترل و مهار سیلاب های رودخانه گاوه رود را بر عهده دارد. امروزه این سد علاوه بر وظایف یاد شده، به عنوان بخشی از صنعت گردشگری استان ایفای نقش كرده و با طبیعت زیبایی كه اطراف خود دارد، هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می كند.

سد گاوشان-JwnQY2kEWh

احداث سد گاوشان و شبكه انتقال آب آن در مجموع ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه داشته است. تونل انتقال آب كه آب سد را به اراضی اطراف می رساند، ۲۱ كیلومتر طول دارد و در هر ثانیه ۳۰ متر مكعب را جا به جا می كند. این سد از نوع سدهای سنگریزه ای با هسته رسی است و طول تاج آن نیز نزدیك به ۷۳۰ متر می باشد.

هر چند ساخت سد گاوشان در استان كردستان باعث ایجاد اشتغال برای بومیان و رونق كسب و كار شد، امّا پس از اتمام ساخت سد و جمع شدن آب در پشت آن، روستاهایی مانند ترازوله، پیرمقدار، خشكه دول، سیمیندره و تازه آباد به همراه زمین های كشاورزی چند روستای دیگر به طور كامل زیر آب رفتند.

سد گاوشان-MqcHJqdqbd
هر ساله در فصول گرم سال عده زیادی از گردشگران و بومیان منطقه برای تفریح به سد گاوشان استان كردستان مراجعه می كنند. اطراف سد را دشت های وسیع و سرسبزی فرا گرفته كه شرایط را برای كمپ زدن بسیار مساعد می كند. دریاچه سد گاوشان مكان خوبی برای تفریح است. امّا مواظب خطرات احتمالی باشید. متأسفانه حوادث غرق شدگی در اثر بی احتیاطی در این دریاچه بی سابقه نیست. بنابراین حتماً نكات ایمنی را رعایت كنید.

سد گاوشان-5nFmIulpNI

سد گاوشان-sdZtVWcwAB