ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی شیراز (۲۰ جاذبه با عكس و آدرس)

جاهای دیدنی شیراز (۲۰ جاذبه با عكس و آدرس)

جاهای دیدنی شیراز در بهار و تابستان پر از عطر بهار نارنج است، به هر جاذبه دیدنی شیراز كه سر بزنید با گل های رنگارنگ و درختان بهارنارنج روبرو می شوید.
  • 1401/01/09
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : استان فارس, شیراز-۱۰ كیلومتری شمال مرودشت
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی شیراز در بهار و تابستان پر از عطر بهار نارنج است، به هر جاذبه دیدنی شیراز كه سر بزنید با گل های رنگارنگ و درختان بهارنارنج روبرو می شوید. شیراز، شهر عشق است. یكی از زیباترین شهرهای ایران كه گفته می‌شود خاك دامن‌گیری دارد. شهری كه برای گشتن مكان‌های دیدنی بی‌شمارش حداقل باید سه یا چهار روز زمان صرف كرد.
شیراز شهر انگورهای خوب، عشق و شاعرانگی است. شهری با دیدنی‌های فراوان كه چه از لحاظ طبیعت‌‌گردی و چه از لحاظ فرهنگی و تاریخی در بین شهرهای دیگر كشور كم‌نظیر است. قبل از هر چیزی باید بدانید كه بهترین زمان برای رفتن به این منطقه، اردیبهشت ماه است؛ وقتی كه خیابان‌ها پر از عطر بهارنارنج شده و تمام باغ‌ها با گل‌های رنگارنگ فرش می‌شوند. آب‌وهوای شهر شیراز معمولاً دلپذیر است؛ تابستان گرمی دارد و پاییز و زمستانش چندان سرد نیست.

با اینحال اگر طاقت تحمل گرما را دارید می توانید در تابستان هم از شهرشیراز لذت ببرید . اگر در تابستان قصد سفر به شیراز رادارید پیشنهاد می كنیم مطالب زیر را بررسی كنید تا سفر خوبی را داشته باشید .

تخت جمشید یكی از معروفترین جاهای دیدنی شیراز

تخت جمشید، پایتخت آیینی امپراتوری هخامنشی بود كه در زمان داریوش اول بنا گردید. این اثر تاریخی به نام های پارسه و پرسپولیس نیز شناخته می شود و شكوه و عظمت خاصی را به نمایش گذاشته است.

ستون های بلند با نقش ها و طرح های گوناگون، همه و همه داستان هایی تاریخی را روایت می كنند و پس از گذشت سال ها هنوز هم پا بر جا ایستاده اند. بقایای این شهر هنوز هم در شمال شهرستان مرودشت، شمال استان فارس (شمال شرقی شیراز) به چشم می خورند و یكی از دیدنی ترین جاذبه های تاریخی این دیار به شمار می رود.

آدرس: ۱۰ كیلومتری شمال مرودشت

جاهای دیدنی شیراز (۲۰ جاذبه با عكس و آدرس) استان فارس, شیراز-wDH8kb1Kph

پاسارگاد

پاسارگاد نخستین پایتخت امپراتوری هخامنشی بود كه به فرمان كوروش دوم احداث گردید. این اثر نمونه ای برجسته از هنر و معماری سلطنتی هخامنشی و گواهی بی بدیل از تمدن پارسی است كه تا به امروز پابرجا مانده است. مقبره كوروش بزرگ یكی از مهم ترین قسمت های پاسارگاد است كه تقریبا سالم می باشد و به جز آن، كاخ بار عام، مقبره كمبوجیه، تل تخت، كاخ بار اختصاصی، كاروانسرای مظفری، هم جزء آثار باستانی موجود در پاسارگاد به شمار می آیند.

آدرس: ۱۲۰ كیلومتری شیراز، سعادت شهر

ساعات بازدید: از ۸٫۰۰ تا ۱۷٫۳۰

جاهای دیدنی شیراز (۲۰ جاذبه با عكس و آدرس) استان فارس, شیراز-fFFT1AIc4x

جاهای دیدنی شیراز (۲۰ جاذبه با عكس و آدرس) استان فارس, شیراز-epmfdwfdIk

 بازدید از میراث جهانی را از دست ندهید

شیراز با زیبایی های فراوانش توجه كارشناسان بین المللی را نیز به خود جلب كرده و دو اثر مهم جهانی را به ثبت رسانده است. این آثار بسیاری را از سراسر دنیا به سوی خود می كشانند، پس در سفرتان به شیراز حتما و حتما بازدید از آنها را در برنامه خود بگنجانید. البته دو مورد از این فهرست در شهر شیراز نیستند اما فاصله ی نسبتا كمی با آن دارند و باید به خاطرشان از شهر دور شوید.

باغ ارم شیراز

باغ ارم یكی از ۹ باغ ایرانی می باشد كه نامش در فهرست میراث جهانی یونسكو ثبت شده است و از مشهور ترین و باسابقه ترین باغ ها در ایران به شمار می رود. این باغ علاوه بر اینكه دارای ارزش معماری تاریخی است با فضای دل انگیز خود می تواند برای لحظاتی شما را از دنیای پر همهمه ی شهر دور كند و با آب و آسمان و درختان آشتی دهد.

آدرس: بلوار ارم

ساعت بازدید: از ۸ صبح الی ۲۲:۳۰ یكسره آماده پذیرایی از گردشگران است. در ایام تعطیل نیز این باغ باز می باشد.

جاهای دیدنی شیراز (۲۰ جاذبه با عكس و آدرس) استان فارس, شیراز-0jtyA6w4Ty

 در حافظیه، تفالی به دیوان حافظ بزنید

مگر می شود به زادگاه یكی از بزرگترین شاعران جهان رفت و سری به مقبره ی او نزد؟ آرامگاهی سرشار از آرامش و سكوت كه گردشگران را از سراسر جهان به سوی خود می كشاند تا با لحظاتی لذت بخش، خستگی را از تنشان به در كند.
ممكن است دیوان حافظ را چندین بار خوانده باشید اما خواندن غزلی از وی در كنار آرامگاهش حال و هوای دیگری دارد. حتی اگر از آن دسته هستید كه تا به حال حتی یك بار هم لای دیوان حافظ را باز نكرده اید با خواندن غزلی شیرین از این شاعر بزرگ و پرآوازه در این فضای دلنشین، برای همیشه عاشقش می شوید.
می توان به رسم دیرین و كهن ایرانیان دیوان حافظی برداشت و تفالی به آن زد تا لحظاتی به یادماندنی را در كنار همسفرانمان برای خود خلق كنیم.

آدرس: شمال شهر شیراز، حد فاصل چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات

ساعت بازدید: شش ماه اول از ساعت ۷:۳۰ صبح الی ۲۲ و در شش ماه دوم سال از ۸ صبح الی ۲۱:۳۰

البته شیراز خانه ی ابدی شاعر گرانقدر دیگری را نیز در خود جای داده است. در سفر به این شهر، شما می توانید از آرامگاه سعدی نیز بازدید نمایید:

آدرس: شمال شرقی شیراز. بلوار بوستان

جاهای دیدنی شیراز (۲۰ جاذبه با عكس و آدرس) استان فارس, شیراز-iuuNu77xvz

حتما طعم فالوده شیرازی را بچشید

فالوده یكی از دسرهای ایرانی است كه همه ی ما كم و بیش به آن آشنایی داریم و شاید طعم آن را بارها و بارها چشیده باشیم اما این دسر خوشمزه در خاستگاه خود طعم دیگری دارد.
فالوده شیرازی یكی از پرطرفدارترین خوشمزه هایی است كه در سفر خود به شیراز می توانید آن را امتحان كنید و تجربه ای تازه را برای خود رقم بزنید. به ویژه اگر این طعم در كنار ابنیه تاریخی و یا اماكن سنتی این شهر بچشید تا خاطره اش هیچوقت از یادتان نرود.

جاهای دیدنی شیراز (۲۰ جاذبه با عكس و آدرس) استان فارس, شیراز-SF4RYP2ojf

 غرق در فضای معنوی شاهچراغ شیراز شوید

شاه چراغ یكی از مهم ترین زیارتگاه های ایران است كه با معماری زیبا و فضای معنوی خود لحظاتی سرشار از آرامش را برایتان رقم می زند و شما را محو زیبایی های خود می كند. این زیارتگاه مدفن سید امیر، برادر امام رضا (ع) است كه مورد احترام بسیاری از مردم می باشد.
درهای نقره زیبا و آینه كاری نفیس، گچ بری ها و سقف گنبدی این زیارتگاه گوشه ای از زیبایی های چشم نواز آن است كه به هنگام زیارت آرامگاه، روحتان را نوازش می دهند.

آدرس: میدان احمدی

جاهای دیدنی شیراز (۲۰ جاذبه با عكس و آدرس) استان فارس, شیراز-VnqyyuOEF1

گشتی در بازار تاریخی وكیل بزنید

خرید سوغات برای عزیزانی كه به هنگام سفر از آنها دور می شویم یكی از آداب سفر ما ایرانیان است. قدم به شیراز كه بگذارید سراسر آن پر است از مغازه های رنگارنگی كه به شما سوغاتی های خوشمزه و صنایع دستی این شهر را پیشنهاد می دهند. اما برای آنكه به بهترین آنها دست پیدا كنید به بازار تاریخی وكیل بروید و در كنار تجربه ی یك خرید خوب، از دیدن جلوه های معماری و تاریخی آن نیز لذت ببرید.
شاید خیلی هم اهل خرید نباشید اما گشت و گذار در این بازار تجربه ای متفاوت است كه رنگ تازه ای به سفر شما می دهد. در هر گوشه ای از دالان های این بازار به جلوه ای تازه بر می خورید كه شما را غافلگیر می كند.

جاهای دیدنی شیراز (۲۰ جاذبه با عكس و آدرس) استان فارس, شیراز-MzFVU3QwMw

تنگ تیزاب

یكی از دیدنی های اطراف شیراز كه نباید از كنارش آسان گذشت؛ تنگ تیزاب در ۲۸ كیلومتری شمال غرب سپیدان و ۹۰ كیلومتری شیراز است. در این تنگه رودخانه‌ای جریان دارد كه از كوه‌های سپیدان سرچشمه می‌گیرد. رودخانه دائمی این گذرگاه و درختان سر به فلك كشیده آن كه شامل درختان بید، بلوط و بادام است، گردشگران زیادی را به این منطقه می‌كشاند. تنگ تیزاب، تابستان‌های خنك و خوش آب و هوایی دارد و زمستان‌هایی سرد، بنابراین بهترین ماه‌های رفتن به آن از اردیبهشت تا اوایل آذر است.

در اینجا می‌شود چادر هم برپا كرد و یك شب را در دل طبیعت گذراند و اگر تجهیزاتت كامل بود ماهی گیری هم كرد.

جاهای دیدنی شیراز (۲۰ جاذبه با عكس و آدرس) استان فارس, شیراز-i8dP7JKyES

دشت ارژن از جاهای دیدنی شیراز

دشت ارژن، ارجن یا ارزن، تنها ۶۰ كیلومتر با شیراز فاصله دارد. این منطقه كه در حاشیه جاده اصلی شیراز – بوشهر قرار دارد به دلیل كوچ پرنده‌های مهاجر به دریاچه آن در شش ماه دوم سال دیدنی‌تر هم می‌شود. ارژن منطقه‌ای حفاظت شده و پر از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است و در گذشته‌ای نه چندان دور شیر ایرانی هم در آن زندگی می‌كرده. دشت ارژن همه زیبایی‌ها را یكجا دارد. در بهار پر می‌شود از شقایق‌های وحشی و در تابستان نسیم خنكی صورتت را نوازش می‌كند.

آبشار دشت ارژن در زمستان به مجسمه‌ای یخی بدل می‌شود كه قشنگی‌های خودش را دارد. وقتی هوا مطبوع است می‌شود در دشت و روی چمن‌هایش ولو شد و بعد به دیدن آبشار چرونیز رفت. در مسیر آبشار، چشمه‌های پرآب زیادی هست و بعد از دیدن همه اینها می‌توان به دیدن بازار سنتی ارژن در كازرون رفت.

جاهای دیدنی شیراز (۲۰ جاذبه با عكس و آدرس) استان فارس, شیراز-cQ110JoQuW

روستای قلات

به عقیده خیلی‌ها نباید بدون دیدن قلات شیراز آن را ترك كرد. روستای قلات در ۳۶ كیلومتری شیراز در جاده شیراز- سپیدان قرار گرفته و ۲۵۰۰ سال قدمت دارد. اینجا پر از باغ‌های سرسبز و كوچه پس كوچه‌های پرپیچ و خمی است كه می‌شود ساعت‌ها در آن پیاده‌روی كرد. كوچه‎هایی كه جوی آب هم از وسط آن می‌گذرد.

قدیم‌ها، قلات روستایی بود با خانه‌های كوهستانی كه بیشتر خانه‌هایش از خشت و گل و آجر بود، ولی این روزها با باز شدن پای بساز و بفروش‌ها به آن، در برخی از قسمت‌هایش دیگر خبری از خانه‌های ساده قدیمی نیست. آبشارهای سه گانه روستا از بین صخره‌ها سرازیر می‌شود و درحواشی رودخانه‌های شب شتری و چشمه انجیری، گیاهان دارویی‌ای مثل ختمی، آویشن، پونه، مرزه وجود دارد كه از جذابیت‌های روستاست.

وجود باغ‌های میوه‌ای مثل گردو، بادام، انگور، انجیر، انار، زردآلو، آلو و گوجه سبز و فرآورده‌های لبنی مثل شیر، پنیر، كره و كشك، شیره انگور، رب انار و آب غوره‌ از قلات روستای همه چیز تمامی ساخته. از این گذشته گیوه، سبدها و وسایل چوبی قلات نیز برای سوغات مناسب است.

كشك پیاز، كشك گردو، عدسی، كله پاچه و آش رشته‌های قلات معروف است و نباید از خیرش گذشت. كلیسای روستا، آسیاب‌های آبی، گورستان قلات، بازار قدیمی و سنگ فرش شده، قلعه قزل ارسلان از دیدنی‌های قلات است. بهترین وقت رفتن به روستای قلات بهار و تابستان است، هرچند در پاییز و زمستان هم صفای خودش را دارد.

جاهای دیدنی شیراز (۲۰ جاذبه با عكس و آدرس) استان فارس, شیراز-5e2IdC3qnU

آبشار مارگون از جاهای دیدنی شیراز

آبشار مارگون كه به آن آبشار چشمه‌ای هم می‌گویند، در كنار روستای مارگون در غرب شهرستان سپیدان قرار گرفته. در بالای آبشار مارگون صدها چشمه قرار گرفته و از آنجا كه هیچ رودخانه‌ای در بالایش وجود ندارد، به بزرگترین و مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان هم معروف است. پس برای دیدن همچین جاهایی نیاز به سفرهای بسیار و عبور از دریای طوفان خیز نیست.

اطراف آبشار باغ‌های سیب، درخت زالزالك، بوته‌های زرشك قرار گرفته و اطرافش هم می‌توان چادر زد، به شرطی كه در گرمترین فصل سال به آنجا رفته باشید، چون در گرمترین ماه سال دمای هوایش ۱۰ درجه است. برای رفتن به مارگون باید در جاده سپیدان قرار گرفت. از سپیدان تا آبشار ۱۳۰ كیلومتر راه دارید.

جاهای دیدنی شیراز (۲۰ جاذبه با عكس و آدرس) استان فارس, شیراز-gEGeZAUBxw

تنگ دم اسب

تنگ دم اسب یكی از بكرترین دیدنی‌ های اطراف شیراز است. این منطقه دیدنی و خوش آب و هوا در كوهمره سرخی در فاصله ۵۰ كیلومتری جنوب شیراز و شرق روستای كره بس قرار گرفته و به دلیل داشتن رودخانه و گذر از معابر آبی، طرفداران زیادی دارد. اطرافش را درختان انبوه بلوط و كوه‌های سربه فلك كشیده پوشانده و برای عبور از آن باید از راه‌های تنگ و شكاف‌های متعدد گذشت. رودخانه دم اسب بعد از طی مسیر تنگی وارد روستای كره بس می‌شود.

در ادامه مسیر دریاچه‌ای به طول ۲۰۰ قرار گرفته كه با شنا یا قایق‌های بادی می‌توان از آن گذشت. ادامه این مسیر به آبشار تنگ دم اسب منتهی می‌رسد، جایی كه صدای آبش آدم را حسابی آرام می‌كند و زیبایی‌اش چشم را خیره.

جاهای دیدنی شیراز (۲۰ جاذبه با عكس و آدرس) استان فارس, شیراز-tBl6xURNRu

مسجد وكیل از بهترین جاهای دیدنی شیراز

مسجد وكیل شیراز یكی از بناهای تاریخی برجای‌مانده از دوران حكومت زندیه است كه به دلیل معماری و نوع ساخت، از جمله بناهای ارزشمند و مهم محسوب می‌شود. این اثر ایران كهن در ۱۸ تیرماه ۱۳۱۱ با شماره‌ی ۱۸۲ به عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاهای دیدنی شیراز (۲۰ جاذبه با عكس و آدرس) استان فارس, شیراز-mW9VdxaFfQ

دروازه قرآن شیراز

شاید در نگاه اول دروازه قرآن شیراز در كنار دیگر جاذبه های مهم و تاریخی شهر شیراز چندان به چشم نیاید؛ اما خوب است بدانید كه بازدید از این بنای كوچك اما دلنشین و فضای اطراف آن، لذت سفر شما را چند برابر می كند. رفتن بر سر مزار خواجوی كرمانی، از كارهایی است كه در هنگام بازدید از اینجا می توانید انجام دهید.

جاهای دیدنی شیراز (۲۰ جاذبه با عكس و آدرس) استان فارس, شیراز-31iKqMpoXZ

نقش رستم از جاهای دیدنی شیراز

آرامگاه چند تن از پادشاهان هخامنشی از جمله داریوش بزرگ و خشایارشا، نقش برجسته‌هایی از وقایع مهم دوران ساسانیان از جمله تاجگذاری اردشیر بابكان و پیروزی شاپور اول بر امپراتوران روم، بنایی موسوم به كعبه زرتشت و نقش‌برجسته ویران‌شده‌ای از دوران عیلامیان در نقش رستم قرار دارد.

جاهای دیدنی شیراز (۲۰ جاذبه با عكس و آدرس) استان فارس, شیراز-o8kARjYjjZ

عمارت دیوانخانه

عمارت دیوانخوانه شیراز یكی از بناهای ارزشمند دوره‌ی زندیه به‌شمار می‌‌رود كه در نزدیكی ارگ كریم‌خانی واقع‌شده و در گذشته به عمارت دیوان‌خانه كریم‌خان زند مشهور بوده‌است. عمارت دیوان‌خانه از تالاری بزرگ تشكیل‌شده كه این تالار بر دو ستون چوبی استوار شده‌است البته پیش‌ازاین به‌جای این دو ستون چوبی دو ستون سنگی قرار داشته كه در زمان قاجاریه توسط آقا محمدخان قاجار به تهران منتقل شده‌اند.

جاهای دیدنی شیراز (۲۰ جاذبه با عكس و آدرس) استان فارس, شیراز-9bvFwNSDoO

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو در حدود ۱۸ كیلومتری جنوب شرقی شیراز در ارتفاع ۱۵۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد و به واسطه همجواری با كلانشهر شیراز، یكی از مناطق گردشگری و تفرجگاهی محسوب می‌شود. این دریاچه به وسیله سه رودخانه خشك، حمزه و سروستان و همچنین روان‌آب‌های كوه‌های مجاور تغذیه می‌شود.

جاهای دیدنی شیراز (۲۰ جاذبه با عكس و آدرس) استان فارس, شیراز-TUiSN8AqxI

سرای مشیر

سرای مشیر یا سرای گلشن از آثار دوره قاجاریه در شیراز است كه در انتهای جنوبی بازار وكیل در گوشه شرقی آن قرار گرفته است. این سرا كه دارای طرح و نقشه ای دایره ای (هشت گوش) است، توسط میرزا ابوالحسن خان مشیرالملك احداث شده است. سر در ورودی سرای مشیر، دارای دو طبقه كاشی كاری شده است كه چند لچكی نیز در آن قرار دارد.

جاهای دیدنی شیراز (۲۰ جاذبه با عكس و آدرس) استان فارس, شیراز-qyz85TaDpB

موزه مادام توسو

موزه معروف به مادام توسو شیراز در خانه زیبای زینت الملك قوام دایر است.اگر برای سفر و تفریح عازم عمارت اعیانی زینت الملك قوام بشوید و پا در زیرزمین این خانه بگذارید، با صحنه عجیبی روبرو خواهید شد. «زینت الملك» خانم صاحبخانه، در كنار جمعی از مشاهیر ایران به استقبال شما ایستاده اند، در واقع این مجسمه‌های مومی‌توسط بنیاد فارس شناسی شیراز ساخته شده اند و شما فرصت این را دارید كه چهره خیلی از مشاهیر شیراز را از نزدیك ببینید.

جاهای دیدنی شیراز (۲۰ جاذبه با عكس و آدرس) استان فارس, شیراز-7690NuGc0e

ارگ كریمخان از جاهای دیدنی شیراز

ارگ كریم خان در مركز شهر شیراز قرار دارد. این ارگ در دوره سلطنت سلسله زندیه ساخته شده‌است و پس از اینكه كریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت خود و این مكان را به‌عنوان مكان زندگی خود انتخاب نمود به ارگ كریمخان معروف شد.

جاهای دیدنی شیراز (۲۰ جاذبه با عكس و آدرس) استان فارس, شیراز-jmITpQcyoQ

باغ دلگشا از بهترین جاهای دیدنی شیراز

باغ دلگشا در جبهه شمال شرقی و در سمت جنوب تنگ آب خان و در بستری كوهستانی واقع شده است.قرار گرفتن این باغ در كنار قناتی موسوم به ماریز سعدی و واقع شدن در محدوده قلعه ای موسوم به كهندژ است. باغ دلگشا یكی از باغ های تاریخی شیراز است كه در نزدیكی آرامگاه سعدی واقع شده است.

جاهای دیدنی شیراز (۲۰ جاذبه با عكس و آدرس) استان فارس, شیراز-hhjezSmgjg

بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار كجاها هستند؟

تخت جمشید – پاسارگاد -حافظیه – سعدیه – باغ ارم – مجموعه كریمخان – آبشار مارگون – دشت ارژن و…

بهترین رستورانهای شهر شیراز كدامند ؟

رستوران هفت خان شیراز-رستوران خانه سنتی پرهامی -مجموعه رستوران‌های باغ راز-رستوران خوشا و…

خوشمزه ترین غذاهای محلی شیراز كدامند ؟

كلم پلو شیرازی – دو پیازه آلو -قنبر پلو – شیرازی پلو -قورمه به – شكر پلو -یخنی نخود – رب پلو و…