ریپورتاژ آگهی
مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد

مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد

مجتمع فرهنگی ـ هنری آیه‌ها با وسعت ۶۴ هزار متر‌مربع و برخورداری از خصوصیات متنوع و ظرفیت رشد و گسترش موضوعی و محتوایی، قابلیت بهره‌برداری چند‌منظوره زیارتی، معنوی، علمی‌، فرهنگی، هنری‌ و اجتماعی را دارد.مجتمع فرهنگی آیه‌ها در مشهد مقدس، یكی از بزرگترین طرح های كنگره ی شهدای خراسان است
  • 1401/01/09
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : فرهنگسراهای ایران
آدرس : محله آبادگران مشهد و در بلوار هاشمیه،بلوار نماز
تلفن : 66059000-021

مجتمع فرهنگی ـ هنری آیه‌ها با وسعت ۶۴ هزار متر‌مربع و برخورداری از خصوصیات متنوع و ظرفیت رشد و گسترش موضوعی و محتوایی، قابلیت بهره‌برداری چند‌منظوره زیارتی، معنوی، علمی‌، فرهنگی، هنری‌ و اجتماعی را دارد.مجتمع فرهنگی آیه‌ها در مشهد مقدس، یكی از بزرگترین طرح های كنگره ی شهدای خراسان است كه با هدف تفهیم و تبیین عنصر شهادت و جاودانه كردن یاد و خاطرات شهدا و معرفی سرداران شهید و شهدای خراسان تأسیس شده است و ان شاء الله در آینده به یكی از بزرگترین مراكز جذاب معنوی و فرهنگی و گردشگری كشور تبدیل خواهد شد

 

مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد-4eZzZyVi0c
این مجموعه از لحاظ تاریخی و میراث فرهنگی دفاع مقدس دارای ظرفیت های وسیع و ویژگی های منحصر به فردی به شرح زیر است:
یكم _ ویژگی های جغرافیایی:
۱- مساحت. حدود ۶۰ هكتار
۲- موقعیت: نزدیك ترین فاصله به مركز شهر مقدس مشهد و مقارن مزار شهدای گمنام و مجتمع فرهنگی، تفریحی كوهسنگی.
۳- قابلیت دسترسی و موقعیت مناسب ترافیكی و ورود و خروج.
۴- قابلیت توسعه و گسترش عمرانی.

مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد-EcclKd1dxl
دوم _ ویژگی های موضوعی و محتوایی:
۱-تنوع و ظرفیت رشد و گسترش موضوعی و محتوایی.
۲-جامعیت موضوع و شمول تاریخی تقابل جریان حق و باطل از آغاز خلقت انسان تا عصر ظهور، با تكیه بر موضوع شهید و شهادت.
۳-قابلیت بهره برداری چند منظوره زیارتی، معنوی، علمی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و تفریحی.

مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد-RCKarDQXCy

سوم _ اجزا و سازه ها:

این مجتمع از بخش‌‌های متنوعی تشكیل شده كه هر یك علاوه بر این كه دارای هویت مستقل و متفاوت است، دارای بخش ها و اجزای مربوط و مناسب و قابلیت بهره برداری خاص خود می باشد، به طوری كه می تواند همزمان مورد استفاده یا بازدید چندین گروه قرار بگیرد.

الف _ نماد كنگره ی بزرگداشت بیست و سه هزار شهید استان های خراسان در محل ورودی مجتمع. این نماد در ابعاد۷ ۵متر، یك طرح حجمی و مفهومی شامل مفاهیم زیر است:
۱- برشی از پوكه ی گلوله، نماد یكی از جنگ افزارهای رزمندگان اسلام، سمبل قدرت دفاع از انقلاب اسلامی.
۲-طرحی از حرم مطهر امام هشتم علیه السلام، مزین به حدیث مقدس سلسله الذهب، سمبل توحید و امامت و ولایت، و نیز مجاورت حضرت رضا علیه السلام و عشق و ارادت و توسل زائران و مجاوران.
۳-ستون نورانی مخروطی شكل ، كه علاوه برآنكه نماد گلدسته حرم حضرت امام‌رضا(ع) می‌باشد، نماد و نشان شهادت و حركت انسان به سوی رشد و كمال هم به شمار می‌آید.
۴-پرچم سرخ نمادین مزین به عبارت مبارك « السلام علیك یا ثارالله»، نماد جهت و حركت عاشورایی رزمندگان و شهدا.

مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد-HXmOTHN00l
۵_ تابلو نقاشی‌های برجسته بزرگ دفاع مقدس:
این تابلوها تركیبی از عكس های مستند و نقاشی های سمبلیك از صحنه های مختلف دفاع مقدس است كه به صورت نیمه برجسته در ابعاد۴* ۶ متر و به تعداد۱۷ عدد در دو طرف بولوار اصلی مجتمع (بولوار شهدا) ساخته شده و یادآور صحنه‌هایی از دلاوری و ایثار رزمندگان اسلام و قساوت دشمن در جنگ تحمیلی است.

مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد-fVxlHkPiqH

شهرك سینمایی دفاع مقدس

شهرك سینمایی دفاع مقدس آیه ها یادآور لحظات و مناطق عملیاتی جنگ ۸ ساله میان ایران و رژیم عراق است.در این شهرك مناطق عملیاتی و قرارگاه تاكتیكی لشكرها و یگان های رزم دوران دفاع مقدس بازسازی شده اند و در مراسمات مختلف و فیلم برداری های مرتبط، مورد استفاده و استقبال علاقه مندان قرار گرفته است.بازسازی منطقه عملیاتی كربلای پنج، میدان موانع كه از مهم ترین عملیات های بزرگ بوده اند؛ طبق روایت های عینی راویان دفاع مقدس انجام شده است و توسط آن ها تشریح و از حماسه آفرینی دلیرممردان این مرز و بوم یاد می شود.

مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد-I1oCRLkbCH

نمایشگاه هبوط تا ظهور

نمایشگاه تاریخی «از هبوط تا ظهور» از دیگر بخش های مجتمع آیه ها است، كه هر ساله میزبان بازدیدكنندگان زیادی می باشد.این نمایشگاه از غرفه هبوط حضرت آدم به زمین آغاز می شود و بخش هایی از تاریخ زندگی پیامبران شامل كشتی حضرت نوح، بت شكنی حضرت ابراهیم، عبور بنی اسرائیل از رود نیل، ولادت و نبوت حضرت مسیح، بعثت خاتم الانبیا (ص)، واقعه غدیر و عاشورا و دوران ۸ سال دفاع مقدس را با كمك هنرهای تجسمی به تصویر میكشد.

مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد-NhTyoKdYKa

سالن انقلاب اسلامی

سالن «انقلاب اسلامی» مجتمع آیه ها بزرگترین سالن همایش و سینمایی در شرق كشور می باشد.این سالن همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران آماده و مورد بهره برداری قرار گرفته است و با ظرفیت ۱۵۵۰ نفر، از آن به عنوان بزرگترین سالن گردهمایی شرق كشور یاد می شود.این سالن آماده برگزاری انواع همایش، گردهمایی و مراسمات مختلف می باشد و علاوه بر ظرفیت بالا دارای امكاناتی نظیر سیستم نور و صوت پیشرفته، سالن های انتظار و اتاق مهمان است.

اردوگاه فرهنگی شهدای مدافع حرم

اردوگاه فرهنگی شهدای مدافع حرم آیه ها در حال احداث می باشد.این اردوگاه جهت افزایش ظرفیت های مجتمع فرهنگی آیه ها در دست ساخت قرار دارد و به زودی شاهد بهره برداری آن خواهیم بود.

سالن و حسینیه شهدا

سالن و حسینیه شهدا با امكانات خود، محل مناسبی جهت برگزاری مراسمات مذهبی و فرهنگی با ظرفیت متوسط در مشهد است.این مكان از مجتمع فرهنگی آیه های مشهد دارای ۱۸۰۰ متر مربع فضای مناسب به همراه امكاناتی نظیر سیستم سرمایش و گرمایش، نور و صوت عالی و تلوزیون شهری (SMD) با ابعاد ۴ در ۶ متر می باشد.

سالن غذاخوری

سالن غذاخوری جهت پذیرایی از مهمانان در وعده های مختلف آماده سرویس دهی می باشد.سالن غذاخوری مجتمع آیه ها با ظرفیت ۷۵۰ نفر و تجهیزات مناسب پذیرایی به همراه جای پارك مناسب در مجتمع آیه ها بنا شده است.

نحوه دسترسی به مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد

آدرس:مشهد، بزرگراه كلانتری، حدفاصل میدان جمهوری اسلامی و تقاطع جهاد
ساعات بازدید:همه روزه از ساعت ۰۷:۰۰ الی ۱۴:۰۰