ریپورتاژ آگهی
خانه سعادت شیراز ، موزه خاتم دیار هنر

خانه سعادت شیراز ، موزه خاتم دیار هنر

خانه سعادت شیراز ، موزه خاتم دیار هنر شده است این خانه به یادگار از دوران قاجار می باشد كه درمحله سنگ سیاه واقع شده است.
  • 1401/01/09
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : موزه های ایران
آدرس : استان فارس, شیراز- بلوار دستغیب، گذر سنگ سیاه
تلفن : 66059000-021

خانه سعادت شیراز ، موزه خاتم دیار هنر شده است این خانه به یادگار از دوران قاجار می باشد كه درمحله سنگ سیاه واقع شده است. این خانه دارای پلان حیاط مركزی و اتاقهای سه دری و پنج دری است كه در آنها تزیینات كاشی كاری، آجركاری، گره چینی، سنگ های حجاری شده و سقف های چوبی وجود دارد. همچنین این خانه دارای ستون هایی گچبری شده میباشد. این خانه در سال ۱۳۸۴ توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فارس و به منظور حفظ و احیای هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران، به موزه خاتم یا خانه خاتم تبدیل گردید.

خانه سعادت شیراز ، موزه خاتم دیار هنر استان فارس, شیراز-Fh3C5BbC7M

معماری بنا

این خانه تاریخی شیراز دارای دو ورودی است كه دسترسی یكی از ورودی‌ها از ضلع شرقی و دیگری از ضلع جنوبی است، ورودی دوم بنا در امتداد ورودی اول بوده كه دسترسی آن به بنا ابتدا از اندرونی سپس از راهرویی كه به زیرزمین هم دسترسی دارد در ضلع شرقی قرار دارد. زمانی كه شما وارد حیاط خانه سعادت كه می شوید رخ‌ بام خورشیدی آن شگفت‌زده‌تان می كند. این رخ‌ بام بی نظیر چیزی شبیه مجسمه‌های سردر تخت جمشید است كه در بالای قسمت شاه‌نشین خانه ساخته شده است. در تزیین داخل خانه سعادت تنها از كاشی های رنگارنگ و پرنقش استفاده شده است.

خانه سعادت شیراز ، موزه خاتم دیار هنر استان فارس, شیراز-OMlzss37SQ

موزه خاتم شیراز

فضای بزرگ این خانه و ارزش تاریخی و فرهنگی اش باعث شده این عمارت به یكی از مهم‌ترین خانه‌ های تاریخی شیراز تبدیل شود. خانه سعادت، موزه خاتم شیراز هم نامیده می‌شود، چرا كه زیباترین آثار خاتم كاری شده شیراز در آن به نمایش عموم گذاشته شده است. جدای از آثار این موزه معماری این خانه هوش از سرتان می‌برد، ستون‌های گچ‌بری شده و تزیینات خانه سعادت حكایت از ذوق هنری هنرمندان ایرانی دارد كه با تمام وجود از هنر خود استفاده كرده‌اند تا زیبایی‌ بی‌نظیری بیافرینند.

خانه سعادت شیراز ، موزه خاتم دیار هنر استان فارس, شیراز-zLAPPg0fpm

خانه سعادت شیراز

جالب است كه بدانید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در راستای حفظ و احیای این بنای ارزشمند تاریخی در سال ۱۳۸۴ اقدام به مرمت و بازسازی بخش‌هایی از خانه سعادت شیراز كرد كه در پی این طرح اقدمات اجرایی انجام گرفت و در بازه زمانی كوتاهی تعویض كف فرش و پوشش سقف طبقه همكف ضلع‌های شمالی، غرب و جنوب، تعمیر و تقویت پی‌ های ضلع جنوبی، تعویض كف فرش ضلع جنوبی و حیاط خلوت، تعمیر و تعویض پوشش پشت‌ بام ضلع جنوبی و سم‌ پاشی در قسمت‌های چوبی صورت گرفت.

این خانه در آبان ماه ۱۳۸۲ به شماره ۱۰۴۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .در حال حاضر در این مكان نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران در خانه سعادت شیراز برگزار می‌شود كه علاقه‌مندان به تاریخ را از شهر شیراز و سایر نقاط ایران به سوی خود می‌كشاند. همچنین در كنار خانه سعادت شما شاهد آثار گرانقدر دیگری از جمله خانه بصیری، خانه فروغ الملك، خانه ضیائیان و چندین و چند اثر تاریخی كه همگی در سازمان میراث‌ به ثبت رسیده اند، خواهید بود.

نحوه دسترسی

آدرس :شیراز، بلوار دستغیب، گذر سنگ سیاه

خانه سعادت شیراز ، موزه خاتم دیار هنر استان فارس, شیراز-00WLfRISqw

خانه سعادت شیراز ، موزه خاتم دیار هنر استان فارس, شیراز-wJi1REN3At

خانه سعادت شیراز ، موزه خاتم دیار هنر استان فارس, شیراز-dp9ZVmgAeI