ریپورتاژ آگهی
خانه نصیرالملك شیراز

خانه نصیرالملك شیراز

خانه نصیرالملك شیراز یكی از بناهای تاریخی و دیدنی در شیراز است كه در انتهای خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است.
  • 1401/01/09
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : استان فارس, شیراز- خیابان لطفعلی خان زند
تلفن : 66059000-021

خانه نصیرالملك شیراز یكی از بناهای تاریخی و دیدنی در شیراز است كه در انتهای خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است.خانه نصیر الملك از خانه های دوران قاجاریه در شیراز است كه در محله گود عربان، در مجاورت خیابان لطفعلی خان زند و در كنار مسجد نصیر الملك واقع شده است. خانه تاریخی نصیر الملك به دستور حاجی میرزا حسنعلی خان نصیر الملك پسر سوم حاجی قوام الملك از حكام فارس در دوره قاجاریه ساخته شد.این اثر در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۰۶۸ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه نصیرالملك شیراز استان فارس, شیراز-MfMxU5HAyJ

معماری بنا

آنچه اكنون از منزل نصیر الملك باقی مانده شامل تالار اصلی ، قسمتی از حیاط اندرونی ، بخش بیرونی و زیرزمین است. تالار آینه به صورت قرینه ساخته شده و در دو ضلع آن دو اُرسی ( نوعی درِ قدیمی كه دارای چهارچوب مخصوص بوده و با بالا و پایین رفتن باز و بسته می شده است. ) بزرگ سراسری با گره چینی های ظریف و شیشه های رنگی كه به دو حیاط اندرونی و بیرونی ارتباط دارد، مشاهده می شود. در دو ضلع دیگر تالار یك شاه نشین مركزی كه از دو طرف با ارسی به دو اتاق مجاور باز می شود، وجود دارد.
خانه نصیرالملك مانند دیگر منازل قدیمی دارای زیرزمین پیچ در پیچ با قوس ها و نورگیرهای مشبك سنگی زیباست.

تزیینات بنا

برای نماسازی بنا از گچ كاری به شیوه ساسانی استفاده شده است. تزئینات گچ و آینه عمده ترین تزئینات این منزل را تشكیل می دهد و تالار و اتاق ها با نقوش تركیبی ایرانی و اروپایی پوشیده شده است. سقف هر طبقه تخته كوبی شده و دارای نقاشی هایی به سبك اروپایی است.

هر روزه ایام هفته در ساعات ۱۵ الی ۱۸ میتوانید از این خانه تاریخی دیدن كنید.

نحوه دسترسی

آدرس : شیراز – خیابان لطفعلی خان زند

خانه نصیرالملك شیراز استان فارس, شیراز-KEayATRjkQ