ریپورتاژ آگهی
آرامگاه كریم خان زند شیراز

آرامگاه كریم خان زند شیراز

آرامگاه كریم خان زند شیراز در موزه پارس امروزی یا عمارت فرنگی واقع در روبروی ارگ كریم خانی ضلع جنوبی مجاور حیاط هنرستان صنعتی نمازی شیراز به خاك سپرده شد
  • 1401/01/08
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : آرامگاه های ایران
آدرس : استان فارس, شیراز
تلفن : 66059000-021

آرامگاه كریم خان زند شیراز در موزه پارس امروزی یا عمارت فرنگی واقع در روبروی ارگ كریم خانی ضلع جنوبی مجاور حیاط هنرستان صنعتی نمازی شیراز به خاك سپرده شد.از دیدنی های شیراز كه برای عده زیادی قابل توجه است ، مقبره كریم خان است . كریم خان در سال ۱۱۹۳ ه ق در شیراز درگذشت و بنا به وصیت خودش پیكر او را در شاه نشین شرقی عمارت نظر شیراز به خاك سپردند.

پس از چیرگی آغامحمدخان قاجار بر شیراز (پانزده سال پس از مرگ كریم‌خان)، به دلیل كینه‌اش قبر وكیل الرعایا را شكافته و استخوانهای او را به تهران برد و در كاخش در زیر پله‌های كاخ گلستان دفن كرد تا به وی بی‌احترامی كرده باشد و هر روز از روی جنازهٔ وی بگذرد. در دورهٔ رضا خان (حدود ۱۵۰ سال پس از مرگ كریم‌خان) دستور نبش قبر كریم خان داده شد تا وی دوباره به شیراز بازگردانده شود. اما به علت بیماری فرزندش این ماجرا عقب افتاد و به دست فراموشی سپرده شد. برخی نیر می‌گویند ممكن است وی را به نجف یا به حرم شاه عبدالعظیم برده باشند. ولی دیگر از استخوان‌های كریم خان زند اثری در دست نیست.

آرامگاه كریم خان زند شیراز-w1NaJliHgJ

كریم خان زند كه بود؟

كریم‌خان زند سلسله زندیه را تاسیس كرد. در عصر حاكمیت او آرامش بر ایران حكم‌فرما شد. او به مذهب شیعه گرایش داشت؛ اما در طول دوره حكومت خود، برای ترویج دستگاه مذهبی عصر صفویه، تلاشی نكرد. او تسامح مذهبی را در كشور برقرار كرد و شیوه مدارا را با پیروان ادیان دیگر در پیش گرفت.

كریم‌خان زند به نسبت دیگر پادشاهان ایران، دربار خود را بسیار ساده انتخاب كرد. او نام وكیل الرعایا را برگزید تا دستگاه اداری مانند دستگاه‌های پرطمطراق پادشاهان تشكیل ندهد. كریم خان به فرهنگ و ادبیات علاقه وافر داشت و تلاش بسیاری برای رشد فرهنگ و ادب در ایران انجام داد. در عصر حكومت او شعرا و نویسندگان از انزوا بیرون آمدند و مجالس ادبی جدیدی را تشكیل دادند.

آرامگاه كریم خان زند شیراز-R4IlYaAtnD

وقتی كریم خان زند روی كار آمد، كشور پر از هرج و مرج بود. عدم وجود امنیت در كشور، تجارت را با مشكل مواجه كرده بود. كریم خان زند تلاش بسیاری كرد تا امنیت را در كشور رواج دهد. با ایجاد امنیت، تجارت و بازرگانی ایران با خارج توسعه پیدا كرد. كریم خان زند برای توسعه تجارت، گا‌م‌های بزرگی برداشت. او امنیت را در خلیج فارس ایجاد كرد و با عقد قراردادهای بازرگانی با دولت انگلستان، روابط بازرگانی را از سر گرفت. او در عصر حكومت خود تلاش می‌كرد تا طلای كمتری از طریق روابط بازرگانی از كشور خارج شود تا بر امر تجارت، تسلط بیشتری داشته باشد.

نحوه دسترسی

این آرامگاه در خیابان زند و در نزدیكی ارگ كریم خان واقع شده است. برای دسترسی به این مكان می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی استفاده كنید. نزدیك‌ترین ایستگاه مترو به موزه پارس و باغ نظر، ایستگاه مترو زندیه است كه در فاصله ۵۰۰ متری از این مكان قرار دارد. اگر قصد دارید با اتوبوس به موزه پارس بروید، در ایستگاه شهدا پیاده شوید و بقیه مسیر را پیاده تا مقصد طی كنید. برای استفاده از خودروی شخصی در نظر داشته باشید كه چای پارك در این محدوده كم است.