ریپورتاژ آگهی
روستای طبل قشم

روستای طبل قشم

روستای طبل از مهم ترین مناطق تاریخی هرمزگان به شمار می رود كه در دل آب های خلیج فارس با فاصله ۶۲كیلومتری از مركز قشم قرار دارد، این روستا جمعیتی بالغ بر چهار هزار نفر جمعیت در قالب یك هزار خانوار در خود جای داده
  • 1401/01/08
  • استان : هرمزگان
  • شهر : قشم
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : ۶۲ كیلومتری شهر قشم
تلفن : 66059000-021

روستای طبل از مهم ترین مناطق تاریخی هرمزگان به شمار می رود كه در دل آب های خلیج فارس با فاصله ۶۲كیلومتری از مركز قشم قرار دارد، این روستا جمعیتی بالغ بر چهار هزار نفر جمعیت در قالب یك هزار خانوار در خود جای داده كه شغل اغلب مردمانش صیادی و دریانوردی است.طبل یكی از روستاهای بخش شهاب در شهرستان قشم است. این روستا زادگاه شیخ محمد علی امینی از شیخ های معروف قشم است.

 

روستای طبل قشم-TjX8108Sav

این روستا تنها اسكله گردشگری مربوط به جنگل حرا را در خود دارد كه به ثبت ملی رسیده است. یك كوه تاریخی متعلق به دوران اسلامی به نام كلات كشتاران از دیگر جاذبه های گردشگری طبل است. بام قشم كه حیات وحش بی نظیر و طبیعت بسیار زیبایی دارد نیز از دیدنی های آن است.

روستای طبل در مركز جزیره قشم واقع شده كه دلیل وجود ارتفاعات در اطراف آن مناظره خیره كننده و چشم نوازی را به نمایش می گذارد از سوی دیگر همجواری جنگل های حرا با این روستا جلوه ای منحصر به فرد به منطقه بخشیده چرا كه بخش اعظمی از مساحت مانگرو در كنار طبل واقع شده است.

لهجه محلی و متداول مردم روستای طبل همچون سایر روستای اعماق جزیره به سبب مسافرت به شیخ نشین ها و هندوستان واژه هایی از زبان عربی وهندی وارد لهجه آنها شده به طور كلی باید گفت زبان محلی قشمی، آمیخته ای از زبان های فارسی، بندری، هندی و انگلیسی دانست.

روستای طبل قشم-pMHjQT9lFe

لباس‌های سنتی پوشش غالب مردم روستای طبل است كه لباس مردان شامل دشداشه و عمامه سفید است و زنان از پوشش سنتی بندری همراه روسری‌های لیو (عری) و برقع (روبند) استفاده می كنند.

دره تندیس ها در جنوب روستای طبل از مهم ترین نقاط دیدنی جزیره قشم به شمار می رود كه این دره در بخش جنوبی جنگل حرا قرار گرفته و به دلیل وجود اشكال و احجام طبیعی پر شمار نام دره تندیس ها شهرت دارد.

دره تندیس ها در حقیقت بازمانده دشتی است كه زمانی به بام قشم می‌رسید كه به واسطه بالا آمدگی تدریجی جزیره و عقب رفتن ساحل باعث ایجادتندیس ها و ستون های عظیم الجثه در منطقه شده كه در ادامه با فرسایش ساحلی چشمگیری همراه بوده و از لحاظ ساختاری شبیه به دره ستارگان است.

روستای طبل قشم-Qjppe8ZDCD

كوه تاریخی كلات كشتاران از دیگر امكان دیدنی و تاریخی روستای طبل به شمار می رود كه به عصر آهن و هخامنشی تعلق دارد قدمت آن به دوران اسلام بر می گردد كه میراثی غنی ار فرهنگ واصالت در روستای طبل به شمارمی رود، این كوه تاریخی پس از سال ها پیگیری بالاخره در سال ۹۲ به لیست آثار ملی اضافه گردید و ثبت ملی شد.

بام قشم با ارتفاع ۲۲۰ متر از دیگر جلوه های بصری روستای طبل در جزیره قشم به شمار می رود كه از گسل های زاگرس جنوبی محسوب می شود با طبیعت بی نظیرش حیات وحش بكری را رقم زده است.

وجود خانه های بوم گردی (كاشانه میهمان) در روستای طبل موجب شده تا گردشگران بسیاری برای بازدید از مراسم و مناسك سنتی، جنگل های حرا، دره تندیس ها، بام قشم و سایر جلوه های بصری منطقه وارد روستای طبل شوند از سوی دیگر ایجاد گشت های دریایی توسط بومیان منطقه در كنار ارائه صنایع دستی بومی و محلی به اشتغال و كسب درآمد مبادرت دارند.

روستای طبل قشم-mwbwXt5Nl4

روستای طبل قشم-5thNU65PSn